۰ نفر

مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشریح کرد:

نظم یافتن مکانیسم عرضه و توزیع خودرو بر اساس نظام بورس کالا

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲
کد خبر: 466853
نظم یافتن مکانیسم عرضه و توزیع خودرو بر اساس نظام بورس کالا

روح الله ایزدخواه، مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص ساماندهی وضعیت بازار خودرو، گفت: طبق این طرح مکانیسم عرضه و توزیع خودرو بر اساس نظام بورس کالا منظم خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آنا، روح‌الله ایزدخواه، مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس در تلاش است جلوی سوداگری در بخش خودرو گرفته شود، افزود: شفاف‌سازی مسیر توزیع خودرو از مواردی است که می‌تواند جلوی نوسانات قیمتی ایجاد شده به واسطه دلالی را بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه عرضه خودرو تنها باید در بورس کالا رخ دهد، اضافه کرد: طبق این طرح عرضه خودرو خارج از بورس حکم قاچاق کالا را پیدا می‌کند.

ایزدخواه با بیان اینکه با ورود خودرو به بورس تنظیماتی صورت می‌گیرد و این عرضه به معنای رهاکردن قیمت نیست، گفت: مراحل مهم برای خودرو اعم از کیفیت، قیمت، تأمین قطعه و غیره بر اساس مکانیزم عرضه در بورس تنظیم می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه استخوان‌بندی صنعت خودرو در کشور ایراد ندارد، افزود: ما تولید خودرو به اندازه کافی در کشور داریم اما مشکلات رخ داده ناشی از رها کردن بازار از سوی دولت بوده است.

وی با اشاره به مصوبه اجازه افزایش قیمت سه ماهه به خودروسازان، ادامه داد: یکی از دلایل گرانی عجیب و غریب خودرو در روزهای اخیر این مصوبه است.

مجلس در تلاش برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو

ایزدخواه گفت: طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو به منظور کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو با ۲۰ ماده تدوین شد و در این طرح، عرضه خودرو تنها در بورس امکان‌پذیر است تا نحوه عرضه به بازار شفاف شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با بیان اینکه با تعیین قیمت دستوری برای خودرو مخالف هستیم، افزود: تعیین قیمت به صورت دستوری اختلال را در بازار بیشتر می‌کند، مانند آنچه در مورد تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اتفاق افتاد.

وی با تاکید بر اینکه در جریان تدوین طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از ظرفیت کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، منتقدان و... استفاده شده است، ادامه داد: قیمت خودرو در طرح ساماندهی بازار خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

قیمت خودرو در بورس براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قیمت خودرو در بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، تصریح کرد: مابه‌التفاوت قیمت خودرو در بورس و بهای تمام شده تولید خودرو به جیب دلالان و خودروسازان نمی رود، بلکه برای این مبلغ اهداف مشخصی تعیین شده است.

مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در تعیین قیمت تمام شده تولید خودرو تمام هزینه‌های غیرتولیدی خودروسازان حذف می‌شوند زیرا مصرف کننده نباید تاوان بنگاهداری‌ها در خودورسازی‌ها را بپردازد.