در پایان معاملات این هفته، صندوق‌های مبتنی بر طلا همچنان روند رو به رشد خود را ادامه دادند و افزایشی ۶درصدی را ثبت کردند. صندوق‌های سهامی و مختلط اما مسیری کاهشی داشتند و به طور میانگین ۱.۵درصد کاهش در قیمت خود را مشاهده کردند.

اقتصاد آنلاین – امیر مهدی زاده؛ صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۱.۵ درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۳.۴ درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس افتی ۴.۶ درصدی را به ثبت رساند.

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق سرو سودمند مدبران با ثبت ۲.۴ درصد رشد قیمت بود اما NAV این صندوق ۲.۶ درصد کاهش یافت. بدترین قیمت نیز مربوط به صندوق افق ملت بود که با انحراف ۶.۶ درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق تجارت شاخصی کاردان اختصاص داشت؛ صندوق «کاردان» که قیمت آخر هفته قبل آن ۷.۵ درصد پایین‌تر از NAV ابطال بود باز هم با افت ۵.۵ درصدی قیمت مواجه شد.

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۶ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه پنج درصد افزایش قیمت داشت و در صف خرید به معاملات این هفته خود پایان داد.

صندوق ETF پشتوانه طلای لوتوس (طلا) بیشترین بازدهی (۹.۸ درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد، صندوق پشتوانه سکه طلای مفید (عیار) نیز رشد ۶.۱ درصدی ارزش ذاتی خود را ثبت کرد.

با توجه به وضعیت ناپایدار بازار سهام، به نظر می‌رسد این افزایش قیمت‌ها در صندوق‌های مبتنی بر طلا برای فرار از کاهش سرمایه در بازار سهام شکل گرفته باشد. همچنین تعداد کم این صندوق‌ها نیز می‌تواند علت دیگر به وجود آمدن حباب بسیار شدید در آن‌ها باشد.

صندوقهای قابل معامله 99.6.20