۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بازار سهام می‌توانست در شرایط فعلی قرار نگیرد

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۰۴
کد خبر: 462238
بازار سهام می‌توانست در شرایط فعلی قرار نگیرد

شهرآبادی، کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر من بازار سرمایه میتوانست در وضعیت فعلی خود قرار نگیرد. زیرا عوامل معمول تهدیدکننده یا واردکننده ریسک به بازار سرمایه دخالتی در آن نداشتند.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ ابوالفضل شهرآبادی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: در چند هفته اخیر تهدیدی از طرف عوامل تهدیدکننده بازار مانند نرخ دلار، تورم، بازارهای رقیب، تحریم‌ها، مباحث بین‌المللی و... رخ نداد و ورود نقدینگی به بازار نیز تداوم داشت. اما اتفاقات داخلی رخ داده در داخل خود بازار، موجب وضعیت فعلی شد.  

وی افزود: برخی از عوامل داخلی مانند خبر لغو پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم، کاهش اعتبارات کارگزاران، کاهش نصاب صندوق‌های درآمد ثابت برای خرید سهام، آزادسازی سهام عدالت، دو بخشی شدن زمان انجام معاملات بورس و... وضعیت فعلی را در بازار سرمایه ایجاد کرد. بسیاری از این عوامل به نوعی از سوی نهادهای ناظر به بازار سهام تحمیل شد.  

شهرآبادی اضافه کرد: برخی از این تصمیمات، اشتباه بود. در همه جای دنیا تلاش می‌شود تا سرمایه‌های کوچک و بزرگ به بورس جذب شوند تا بازار سرمایه به کارکرد اصلی خود که تشکیل سرمایه و تامین مالی برای صنایع، کشاورزی و خدمات و... است، بپردازد. برای این تشکیل سرمایه نیز، ابزارها و نهادهای لازم را دراختیار دارند.  در ایران در ماههای اخیر ما شاهد ورود حجم خوبی از نقدینگی به بازار سرمایه بودیم. اما متاسفانه، نهادهای مرتبط با فرایند تشکیل سرمایه و تامین مالی، زمینه را برای جذب این نقدینگی فراهم نکرده بودند و مسئولیت خود را به خوبی انجام ندادند و هنوز هم این امر به درستی صورت نمی‌گیرد.  

وی اظهار داشت: این نهادها،  روند روش‌هایی مانند جذب سرمایه، افزایش سرمایه، انتشار اوراق بدهی، وارد کرد شرکت‌های جدید به بورس و...را ساده سازی نکرده‌اند، برای مثال، اگر شرکتی قصد افزایش سرمایه را داشته باشد، باید زمان زیادی را (بیش از شش ماه) برای این کار اختصاص داد.  

شهرآبادی بیان کرد: پول زیادی وارد بازار سرمایه شد، اما اقدامی برای جذب این پول صورت نگرفت. درنتیجه این نقدینگی تبدیل به یک شبه حباب شد. به همین جهت، برای جلوگیری از شکل‌گیری حباب، موانعی مانند کاهش سقف اعتبار، کاهش نصاب صندوقها و .... را برای ورود نقدینگی به بازار سهام ایجاد کردند و این اقدامات باعث ترس و هیجان منفی سهامداران، به ویژه سهامداران حقیقی شد و صفهای فروش آنچنانی را بدنبال داشت. 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ترس سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر بود و به نظر من عامل وضعیت فعلی بازار سهام، همان اقدامات گفته شده است و در حال حاضر  نهادهای ذیربط در حال برداشتن موانعی هستند که خود ایجاد کرده‌اند. برای مثال ضریب اعتباری کارگزاران را تا 50 درصد و حد نصاب سهام در صندوقها را تا 15 درصد افزایش داده‌اند. این درحالی است که باید پرسید اگر روندهای قبلی درست بود، چرا در این روندها تغییر ایجاد شد. این امر نشان‌دهنده اشتباه بودن اقدامات قبلی است. 

وی اضافه کرد: ضروری است تا فرآیند انجام مواردی همچون افزایش سرمایه، ورود و پذیرش شرکتهای جدید، انتشار اوراق بدهی، صدور مجوز تشکیل صندوقهای سرمایه گذاری، صدور کد سبد سرمایه گذاری و .... تا یک چهارم زمان فعلی کوتاه شود وگرنه باز هم در آینده نزدیک بازار سرمایه قادر به جذب و هدایت نقدینگی به زمینه‌های درست آن نخواهد بود. اگر زمان فرآیندهای گفته شده کوتاه شود بازار در شرایط هیجانی شاهد تشکیل صف‌های طولانی خرید و رشد هر روز پنج درصد نخواهد بود. بلکه با یک رشد آرامتر و بلندمدت‌تر و بدون هیجان و حباب به پیش خواهد رفت و نقدینگی وارد شده به بازار هم جذب تولید خواهد شد نه صرف سفته‌بازی و نوسان‌گیری. 

وی در خصوص وضعیت فعلی بازار گفت: بازار سرمایه بطور طبیعی و به صورت کلی همیشه با نوسان همراه است و هم اکنون تا حد مناسبی اصلاح بازار صورت گرفته است. به نظر من برگشت آرام بازار سهام به روند صعودی صورت خواهد گرفت. اما باید در این برگشت، بازار را از هیجانات دور کرد و باید برای زمان بعد از برگشت بازار سرمایه، برنامه‌هایی را درنظر گرفت تا اشتباهات قبلی تکرار نشود.  

شهرآبادی درخصوص تاثیرات افزایش ضریب اعتباری کارگزاران تصریح کرد: اگر اعتماد سرمایه‌گذار جلب شود، به واسطه افزایش سقف اعتبار، طرف تقاضا در بازار سرمایه تقویت خواهد شد. اما پیش فرض این است که ترس ایجادشده در میان سهامداران از بین برود تا این امر اثرات مثبت خود را نشان دهد.  

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر من، اشخاص حقوقی می‌توانند صف‌های فروش را جمع کنند و اگر در روزهای آینده نیز روند فعلی تکرار شود، این امر محقق خواهد شد زیرا فروش‌های فعلی به دلیل ترس سهامداران حقیقی بوده و با از میان رفتن این ترس، این موضوع امکان‌پذیر است.