۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رکورد خروج پول حقیقی شکسته شد/ حمایت محسوس حقوقی‌ها از ساعت۱۱ و ۳۰دقیقه

۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵
کد خبر: 461957
رکورد خروج پول حقیقی شکسته شد/ حمایت محسوس حقوقی‌ها از ساعت۱۱ و ۳۰دقیقه

تا ساعت ۱۱:۳۰ امروز حدود هزار میلیارد تومان از جانب حقوقی‌ها به بازار وارد شده بود که در ساعت پایانی معاملات حدود دو هزار میلیارد تومان دیگر منابع تزریق و چند صف فروش مهم و تأثیرگذار برچیده شد.

اقتصادآنلاینمحمدمهدی اسفندیاری؛ بیش از ۱۰ روزی می‌شود که سطح عمومی قیمت‌ها در بورس روند نزولی به خود گرفته و سهامداران زیادی را نسبت به نگهداری و یا خروج سرمایه خود دچار تردید و نگرانی کرده است.

پس از پایان هفته قبل و برطرف شدن بخش زیادی از عوامل تهدید کننده، برخی از تحلیلگران بازار سرمایه نوید برگشت زودهنگام بازار و از سرگیری روند صعودی دادند و معاملات چند دقیقه نخست روز شنبه نیز تا حدودی این مؤید این گزاره بود اما پس از گذشت حدود نیم ساعت، خریداران قدرت خود را از دست دادند و افرادی که سرمایه خود را با خطر جدی روبرو می‌دیدند عطای بورس را به لقایش بخشیدند و تصمیم به خروج از بازار سهام گرفتند.

جلسه شورای عالی بورس

در روز شنبه شورای عالی بورس اوراق بهادار به عنوان سیاست‌گذار و متولی بازار سرمایه در جهت صیانت از حقوق سهامداران جلسه‌ای تشکیل داد. محورهای این جلسه بازگشت ساعت معاملات، افزایش حد نصاب سهام در صندوق‌های درآمد ثابت، افزایش حد اعتباری کارگزاری‌ها، اجازه مقطعی به بانک‌ها جهت خرید سهام، تغییر قیمت صندوق دارا دوم، عرضه سهام عدالت به صورت بلوکی و اجازه به کارگزاری‌ها در خصوص خرید این نوع سهام بود.

امروز در حالی آغاز شد که هر یک از موارد مطرح شده در جلسه شورای عالی بورس به تنهایی می‌توانست چند روز به سرمایه‌گذران انگیزه خرید دهد. فعالان بازار سهام توقع داشتند گوشه‌ای از برنامه بلندمدت حمایت هوشمند از بورس را به عینه ببینند اما از همان ابتدای شروع معاملات، تنها صف‌های فروش بود که خودنمایی می‌کرد.

امروز بیش از ۸۸ درصد از سهم‌ها دچار کاهش قیمت شدند و صف‌های فروشی که تشکیل شد از نظر تعداد و ابعاد کم‌سابقه بود به طوری که جمع ارزش صف‌های فروش به نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. تنها نکته مثبت معاملات امروز حمایت محسوس حقوقی‌ها بود که در ساعت پایانی جلب توجه کرد.

سابقه تغییر مالکیت حقیقی

خرید حقوقی‌ها در هفته قبل حدود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بیشتر از حقیقی‌ها بود، در معاملات دیروز نیز هزار میلیارد تومان دیگر توسط آن‌ها به بازار وارد شد.

می‌توان گفت نهادهای مالی از اوایل خرداد تا روزی که ریزش‌ قیمت‌ها شروع شد اکثر مواقع در مقام فروشنده ظاهر می‌شدند. ارزش تجمیعی فروش آن‌ها از این تاریخ به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید و خرید چند روز اخیر در مقایسه با فروشی که قبلاً داشته‌اند عدد چندانی نبود و به همین علت، شائبه انتظار کشیدن حقوقی‌ها برای جذاب‌تر شدن قیمت‌ها در محافل مطرح می‌شد.

حمایت حقوقی‌ها

خرید هماهنگ حقوقی‌ها در ساعت پایانی معاملات امروز اما به یکباره امیدها را زنده کرد و فرضیه عدم تمایل حقوقی‌ها به حمایت از بازار را تا حد زیادی رد کرد. تا ساعت ۱۱:۳۰ امروز تنها حدود هزار میلیارد تومان از جانب حقوقی‌ها به بازار وارد شده بود اما در ساعت پایانی معاملات و همینطور وقت اضافه‌ای که چند نماد معامله شدند مجموعاً دو هزار میلیارد تومان دیگر نیز منابع تزریق شد و ظرف یک ساعت جمع ریالی حمایت حقوقی‌ها به نزدیک سه هزار میلیارد تومان رسید.

پس از برچیده شدن صفوف فروش نمادهای مهم و تأثیرگذاری مانند ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین و کاهش قابل توجه حجم صفوف فروش فولاد مبارکه اصفهان، بانک‌های تجارت و صادرات، پالایش نفت تهران و بندرعباس، معدنی و صنعتی چادرملو و ... احتمال متعادل شدن معاملات در سهم‌های دیگر نیز وجود دارد.

باید دید اراده‌ای که امروز شکل گرفت تا چه حد جدی است و با چه کیفیتی ادامه پیدا خواهد کرد. سهامداران به دقت ارکان بازار سرمایه را زیر نظر دارند و وقوع اشتباهی جدید علاوه بر این که بر زندگی سهامداران تأثیر مستقیم دارد آن‌ها را از بازار سرمایه فراری می‌دهد و شاید سال‌ها طول بکشد تا اثرات زیان‌بار آن‌را بتوان جبران کرد.

ورود پول حقوقی دو شهریور 99