۰ نفر

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت خبر داد:

تصمیمات جدید در خصوص سهام عدالت

۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶
کد خبر: 461923
تصمیمات جدید در خصوص سهام عدالت

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت درخصوص تصمیمات شورای عالی بورس گفت: این شورا، در خصوص سهام عدالت به عنوان یک بازیگر مهم در بازارسرمایه، تصمیماتی گرفته است. همچنین تسهیلاتی هم برای بانک‌ها و کارگزاری‌ها در نظر گرفته شده تا از این طریق به ماندگاری سرمایه‌گذاران به طور بلند مدت در این بازار کمک شود. اقداماتی مانند افزایش اعتبار، اجازه به بانک‌ها برای ورود به خریدهای مقطعی و فروش بر اساس نماد، برخی از این موارد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در خصوص این سهام شامل، مزیت انجام معاملات آن به طور بلوکی، شرایط اعطای وام به مشمولان و شرایط تسویه، معافیت مالیات بر ارث وراث سهام عدالت و ... توضیحاتی ارائه داد. وی در ارتباط با تعداد افرادی که تاکنون سهام عدالت را به فروش رسانده اند، گفت: حدود ۱۱ درصد از هم وطنان که مشمول سهام عدالت بوده‌اند، تصمیم گرفتند تا بخشی از سهام خود را بفروشند؛ براین اساس، می توان گفت که اکثریت قریب به اتفاق سهامداران سهام عدالت، به ارزندگی سهم خود پی برده و ترجیح داده اند که از آن نگهداری کنند.

وی افزود: از ۱۰ خرداد تاکنون که آزاد سازی سهام عدالت و امکان فروش آن فراهم شده است، بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دارایی سهام عدالت در بازار فروخته شده است و وجوه آن در سطح مشمولان سهام عدالت با کد ملی و شماره شبایی که در اختیار ما قرار داده اند، تسویه و پول آن واریز شده است.

معامله سهام عدالت به شکل بلوکی 

فهیمی فروش و واریز وجوه حاصل از آن را به طور تدریجی عنوان کرد و گفت: شورای عالی بورس تصمیم بسیار مهمی را در خصوص مشمولان سهام عدالت و در راستای حفاظت از دارایی‌های و فروش بهینه آن‌ها اتخاذ کرد. به این نحو که این امکان به سازمان بورس داده شده است تا با توجه به شرایط بازار بتواند، بخش از سهامی را که مشمولان سهام عدالت قصد فروش آن را دارند، در کل کارگزاری ها به شکل تجمیعی و یک جا (بلوکی) بفروش برساند.

در این زمینه بخوانید؛

تغییر در نحوه فروش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت من؟

۱۱درصد از سهامداران عدالت اقدام به فروش سهام کردند

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت ادامه داد: پیش از این چنین امکانی به لحاظ مقرراتی در سطح یک کارگزار وجود داشت، اما در حال حاضر این امکان فراهم شده که کل فروش سهام عدالت به طور یکجا در بازار، بازاریابی شود و به طور عمده یا بلوک به روش‌های مختلف فروخته شود. طبیعی است که در این روش تعداد مشتریان حرفه ای بیشتر خواهد بود.

مزیت معامله بلوکی

وی در رابطه با مزیت این روش توضیح داد: همانطور که اشاره شد در معامله بلوکی افراد حرفه‌ای‌ تری دخیل هستند. در این روش ممکن است حتی قیمت‌های بالاتر از تابلو فروخته شود که به نفع سهامداران است. همچنین در نظر داشته باشید که یک دارایی در یک نماد به طور مثال بین ۵۰ کارگزاری توزیع می شود، دیگر امکان تجمیع آن وجود نداشت، بلکه سفارش‌ها در یک کارگزاری تکمیل می‌شد؛ اما اکنون این امکان فراهم شده است که مجموع فروش‌ها در یک نماد در تمامی کارگزاری‌ها به طور یکجا تجمیع و به شکل بلوکی یا عمده فروخته شود.

اعتباردهی به مشمولان سهام عدالت

فهیمی در خصوص اعطای اعتبار برای دریافت وام به مشمولان سهام عدالت تصریح کرد: بانک ملی دریافت تقاضا در این خصوص را آغاز کرده است؛ این بانک قصد دارد بر اساس وضعیت منابعی که دارد بین ۵۰ تا ۸۰ درصد به مشمولان سهام عدالت و با توجه به سهام آن‌ها وام بدهد؛ البته بقیه بانک‌ها نیز درصدد انجام این کار هستند که زیرساخت‌های فنی برایشان در نظر گرفته شده است.

شرایط تسویه وام مشمولان

وی در خصوص تسویه این وام گفت: اگر دریافت کنندگان وام تا یک ماه آن را تسویه کنند، هیچ هزینه مالی به آن‌ها تعلق نمی گیرد (مانند وام قرض الحسنه)، اما اگر تسویه آن بیشتر از یک ماه طول بکشد، تبدیل به یک وام سه ساله ۱۸ درصدی می شود. علاقمندان می تواند از این وام و تسهیلات، بدون اینکه تضمین خاصی ارائه کنند  و صرفا با پشتوانه سهام عدالت از آن استفاده کنند.

ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بازار فراهم است

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت، شرکت های سرمایه گذاری استانهای ایلام و قم را نیز به جز استان خراسان جنوبی آماده بورسی شدن و انجام معاملاتشان در بازارسرمایه عنوان کرد و افزود: اکنون این موضوع در اختیار شرکت بورس است که  براساس شرایط بازار، یکی یکی نماد های شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را مورد گشایش قرار می دهد تا امکان انجام معامله برایشان فراهم شود. در حال حاضر  هیچ مشکل فنی در این خصوص وجود ندارد، فقط تعدادی از آن ها صورت‌های مالی خود را ارائه نداده اند که به محض ارائه، گشایش نماد هم انجام خواهد شد.  

حذف مراجعه حضوری، مهمترین استراتژی

وی اظهار کرد: تمامی اقداماتی که راجع به سهام عدالت است، به ویژه بحث امور شرکتی، فوت شده ها، افرادی که نیاز به اصلاح مشخصات دارند و آن‌هایی که قصد توسعه سهام خود را دارند، در نظر داریم که هیچ کار دستی و هیچ مراجعه حضوری در این فرآیند ها وجود نداشته باشد. این مهم‌ترین تصمیم و استراتژی در مورد سهام عدالت است.

کدام وراث سهام عدالت از مالیات بر ارث معاف می‌شوند؟

فهیمی بیان کرد: در مورد فوت شدگان هم باید یک ارتباط مکانیزه‌ای بین قوه قضائیه و شرکت سپرده گذاری مرکزی ایجاد شود که البته بخش عمده کارهای آن انجام شده است. در حال حضور حدود ۲/۵ میلیون نفر که از مشمولان سهام عدالت فوت کرده اند که نزدیک به ۱۰ میلیون نفر وارث دارند و این سهام باید به آن ها منتقل شود. هم‌وطنان باید منتظر باشند که این زیر ساخت به طور کامل انجام شود.

وی گفت: به محض اینکه امکان مکانیزه بین شرکت  سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضائیه انجام شود، اعلام عمومی خواهد شد. توصیه می شود تا آن زمان و دراین فاصله، وراث به دادگاه صالحه مراجعه و گواهی کسب وراثت اخذ کنند.

فهیمی افزود: شورای عالی بورس تصمیم بسیار مهمی هم در این زمینه اتخاذ کرده است و آن هم اینکه مشمولان سهام عدالت که تا تاریخ اول مردادماه 99 اطلاعات خود را به شرکت سپرده گذاری مرکزی داده اند، اگر چنانچه فوت کرده باشند، وراث آن ها از مالیات بر ارث معاف هستند. این اقدام، قدم بزرگی بود زیرا از این طریق، مراجعه وراث به دارایی و پرداخت مالیات بر ارث توسط شورای عالی بورس حذف شد.  

کارگزاری محل فروش، بهترین محل پاسخگویی مشکلات  

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در خصوص شماره تلفن‌های موجود برای اعلام مشکلات سهامداران سهام عدالت توضیح داد: موکدا به مشمولان سهام عدالت عرض می‌کنم، نخستین، مهم‌ترین و قابل اتکاترین محل برای پاسخگویی به پرسش‌های مشتریان همان کارگزاری (دفتر کارگزاری، سایت‌ و مرکز پیام کارگزاری) است که به آن مراجعه کرده و سفارش فروش داده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر چنانچه مشمولان به هر دلیل جواب نگیرند، تنها مرکز پیامی که به سامانه‌های مختلف دسترسی دارد و می تواند پاسخگو باشد، تلفن ۱۵۶۹ است که روزانه حدود ۶۰ هزار نفر با آن تماس می گیرند. از این میزان بیش از ۴۰ هزار نفر به طور مکانیزه و ماشینی پاسخ داده شده و مابقی آنها هم توسط همکاران ما در مرکز تماس پاسخگویی می شوند.

فهیمی بیان کرد: این مرکز ۲۴ ساعته و بدون پیش شماره است که می توان از تمام نقاط کشور با آن تماس گرفت. اگر چنانچه با این مرکز تماس می‌گیرید، حتما اطلاعات اولیه مربوط به سفارش فروش خود را باید داشته باشید که به کدام کارگزاری مراجعه کرده و برای پیگیری چه جوابی از آن جا شنیده‌اید تا بعد به طور تکمیلی مابقی گزارش را از این مرکز دریافت کنید.

چرا با وجود برگه سهم، نامِمان  در سامانه نیست

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در پاسخ به اینکه چرا برخی مشمولان سهام عدالت با وجود داشتن برگه سهم اسمشان در سامانه نیست، گفت: حدود یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر برگه سهام در اختیار دارند ولی سهام به آن ها تعلق نگرفته است؛ به این دلیل که مراحل مشمول شدن آنها کامل طی نشده است، این عده از عزیزان باید منتظر نهایی شدن تصمیم مجلس در این خصوص باشند.