صندوق‌های ETF «سهامی» به مانند شاخص کل بورس در سراشیبی ریزش قرار گرفتند اما شتاب کمتری داشتند از طرف دیگر صندوق‌های مبتنی بر طلا متعادل بودند. این هفته معاملات صندوق آوای معیار آغاز شد و نوسان‌گیران صندوق‌ها به اشتباه خود پی بردند.

اقتصاد آنلاینسپهر علی‌یاری؛ صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۷.۲ درصد افت قیمت داشتند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۴.۴ درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس ریزش بی‌سابقه ۱۱ درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

بهترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق سرو سودمند مدبران با ثبت تنها ۱.۴ درصد افت NAV بود، کمترین کاهش قیمت نیز مربوط به صندوق هستی‌بخش آگاه (آگاس) بود و ارزش واحدهای این صندوق تنها ۱.۳ کم شد.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق تجارت شاخصی کاردان اختصاص داشت؛ صندوق «کاردان» با وجود قیمت نه چندان بالا در هفته قبل با افت ۱۱.۷ درصدی قیمت مواجه شد و پس از صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) دومین صندوق ارزان قیمت آخر هفته لقب گرفت.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۳.۳ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند، به موازات آن اما گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۱.۳ درصد کاهش قیمت داشت که مهمترین دلیل آن ناکامی انس جهانی طلا در یورش مجدد به کانال ۲۰۰۰ دلاری بود.

صندوق ETF پشتوانه سکه طلای کیان (گوهر) بیشترین بازدهی (۴.۸ درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد، صندوق پشتوانه طلای لوتوس نیز مجدداً بیشترین حباب را به خود اختصاص داد.  

صندوق آوای معیار

این هفته صندوق سرمایه‌گذاری در سهام آوای معیار در تابلو فرابورس معاملات خود را آغاز کرد. «آوا» برخلاف صندوق ارزش آفرین بیدار در زمان اصلاح شاخص بورس وارد میدان شد و همان ابتدای امر کام رویاپردازانی که یک ماه قبل در پذیره‌نویسی شرکت کرده بودند را تلخ کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری در سهام به دلیل تنوع دارایی‌ها همبستگی زیادی با شاخص کل بورس داشته و به سختی می‌تواند خلاف جریان حرکت کند. این ابزار گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است و مزیت‌هایی مثل هزینه کم معاملات و صرفه‌جویی در زمان دارد که آنرا جذاب می‌کند.

داشتن توقع بازدهی خارج از عرف و انگیزه‌های نوسان‌گیری از صندوق‌های ETF در اغلب موارد نه تنها سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدتی را از گزینه‌های بهتر دور می‌سازد بلکه سرمایه و آرامش افراد عادی را که به دلایل منطقی‌تر نسبت به خرید واحدهای صندوق اقدام کرده‌اند به خطر می‌اندازد.

صندوقهای-قابل-معامله-5.30