۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین تحولات «مادیرا» زیر ذره‌بین/ شرکت ماشین‌های اداری ایران چه برنامه‌هایی در سر دارد؟

۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۱۲
کد خبر: 458578
آخرین تحولات «مادیرا» زیر ذره‌بین/ شرکت ماشین‌های اداری ایران چه برنامه‌هایی در سر دارد؟

شرکت صنایع ماشین های اداری ایران در سال ۹۷ با نماد "مادیرا" عرضه اولیه و وارد بازار سرمایه شد. این شرکت در هفته گذشته با بیش از 24 درصد رشد، مورد توجه بسیاری از فعالان بازار قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شرکت مادیران یکی از شرکتهای با سابقه است، که بیش از ۵۵ سال در ایران فعالیت میکند. این شرکت با در اختیار داشتن یکی از بزرگترین و مجهزترین کارخانجات الکترونیکی در خاورمیانه در سال ۱۳۸۵ برند ایکس ویژن را معرفی و اقدام به تولید محصولات صوتی و تصویری از جمله تلویزیون و مانیتور کرده است.

شرکت مادیران، هم اکنون با در اختیار داشتن 30 درصد از سهم بازار ، برند اول تلویزیون در ایران است. این شرکت در جهت توسعه و گسترش سبد محصولات خود در سال ۹۷، اقدام به ساخت و راه‌اندازی کارخانه بزرگ لوازم خانگی کرده و محصولاتی مانند ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و کولر گازی را روانه بازار کرده است. همچنین این شرکت در حال همکاری با برند بزرگ TCL بوده و نمایندگی انحصاری تولید و عرضه محصولات این برند را در ایران در اختیار دارد.

ثبت رکورد جدیدی از فروش در تیر ماه

مادیران با انتشار گزارش فروش تیر ماه خود، خبر از فروش ۱۸۶ میلیارد تومان فروش محصول داد که با این میزان فروش، رکورد فروش سه ماه گذشته خود را زد. همچنین ۱۲ درصد نسبت به گزارش دوره مشابه سال قبل خود نیز رشد داشته است.

باتوجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیتهایی که در فعالیت واحدهای تولیدی ایجاد شده، قابل درک است که شرکت مادیران نیز مانند بسیاری از شرکتهای دیگر با حداکثر ظرفیت خود تولید و عرضه نکرده و این موضوع، موجب کاهش فروش در سه ماه گذشته و پیش نرفتن مطابق انتظارات شده است.

۸۰۰ میلیارد وام بدون بهره تضمینی برای تولید و سودآوری شرکت

در هفته گذشته، شرکت مادیران با ارائه اطلاعیه‌ای به سازمان بورس، از تزریق ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به شرکت خبر داد. به گفته بابک ثقفی، مدیر عامل شرکت مادیران، این میزان نقدینگی توسط سهامدارن عمده، بخشی به صورت نقدی و بخشی از محل فروش سهام تامین خواهد شد. این در حالی است که سال گذشته نیز همین میزان نقدینگی از محل فروش سهام، توسط سهامدارن عمده تامین شده و به صورت کامل در شرکت هزینه شده است.

این ۸۰۰ میلیارد تامین مالی به منزله یک وام بدون بهره برای شرکت بوده و آثار مثبتی در صورت‌های مالی شرکت خواهد داشت . از جمله حذف حداقل ۱۶۰ میلیارد تومان بهره که اثری مثبت خواهد بود.

در شرایط کنونی و باتوجه به شیوع ویروس کرونا، افزایش نرخ ارز و تحریم‌های آمریکا که شرایط را برای تولید‌کنندگان بسیار سخت کرده است، پیش‌بینی می‌شود این میزان تامین مالی در جهت پیشبرد اهداف توسعه این شرکت و تامین قطعات و مواد اولیه بسیار مفید و موثر واقع شود.

انتطار می رود این تزریق نقدینگی مانند خونی تازه در رگ‌های شرکت، طرح‌های توسعه را که وعده آن در مجمع عمومی سالیانه مادیران داده شد از جمله راه اندازی خط تولید کولر گازی و همچنین تکمیل و بهره برداری از فاز ۲ خط تولید یخچال فریزر، با شتاب و سرعت بیشتری به پیش ببرد و آثار سودآوری آن در ماه‌های آتی ملموس‌تر گردد.

برنامه‌های افزایش سرمایه

در خرداد ماه سال ۹۹، خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود انباشه منتشر شد. این شرکت با در اختیار داشتن یکی از بزرگترین کارخانه های صنایع الکترونیک در ایران، بیش از ۵۵ سال در حال فعالیت است و انتظار می رود تعداد ماشین آلات و دارایی‌های این شرکت بسیار زیاد بوده و مدت زمان زیادی نیز تجدید ارزیابی صورت نگرفته باشد.

 این امر موجب خواهد شد کارشناسی آن بسیار پیچیده و طولانی شود. با تکمیل فرایند کارشناسی و مراحل قانونی، طبق گفته مدیر عامل این شرکت باید شهریور ماه سال جاری منتظر تشکیل مجمع افزایش سرمایه این شرکت بود.

شرکتهای زیر مجموعه مادیران

جداسازی و تفکیک وظایف دپارتمان‌های مختلف، یکی از مراحل رشد و توسعه شرکتها است. شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران نیز در این مسیر رشد و توسعه، ناگزیر اقدام به تفکیک وظایف دپارتمان‌های مختلف خواهد کرد و هر دپارتمان در قالب یک شرکت جداگانه مشغول به فعالیت در جهت توسعه شرکت اصلی خواهد بود.

گزارشات ارائه شده از سوی شرکت حاکی از آن است که پس از تفکیک فروشگاه‌های زنجیره‌ای مادیران در سال گذشته، این شرکت مشغول رایزنی و مذاکره با نهاد‌های ذیربط جهت تفکیک کارخانه لوازم خانگی و الکترونیک و فعالیت آنها به صورت دو شرکت مجزا است.

احتمال ورود هر یک از این شرکت‌ها در بورس و فرابورس وجود دارد و این امر، نویددهنده سودآوری بیشتر برای شرکت اصلی هلدینگ است.

آنچه از این اخبار و گزارشات استنباط می‌شود، مهر تایید بر صعودی بودن روند حرکت این شرکت و سودآوری آن است و انتطار می رود گاهی تند و گاهی آهسته به سمت اهداف بالایی حرکت کند.