۰ نفر

صندوق سرمایه­ گذاری چیست؟

۱۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹
کد خبر: 458516
صندوق سرمایه­ گذاری چیست؟

صندوق سرمایه­ گذاری در یک کلام روشی غیرمستقیم اما مطمئن برای سرمایه­ گذاری در بورس، آن هم برای افرادی است که نمی­‌توانند زمان کافی برای فعالیت و حضور در بورس صرف کنند. این صندوق­‌ها نهادهای مالی هستند که در واقع با هدف مدیریت حرفه‌­ای سرمایه افراد سرمایه­ گذار تشکیل شده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می­‌کنند. ما سعی داریم آموزشی شفاف و صریح از آنچه که به صندوق سرمایه­ گذاری در بازار بورس شناخته می‌شود داشته باشیم. اگر از آن دسته افرادی هستید به آموزش بورس علاقه دارید و یا به دنبال آموزش بورس از صفر هستید،ما در این مطلب یکی از مباحث و روش های مهم و رایج سرمایه‌گذاری در بورس را شرح داده‌ایم. همراه ما باشید.

صندوق سرمایه­ گذاری چیست؟

به طور کلی ما دو روش سرمایه‌گذاری در بازار بورسی داریم:

  • روش مستقیم
  • روش غیرمستقیم

در روش مستقیم افراد با صرف وقت و هزینه به یادگیری استراتژی­‌های سرمایه­‌گذاری پرداخته و با شناخت کامل در بورس سهم خریده و در انجام معاملات بورسی خود موفق خواهند شد. این روش سرمایه­‌گذاری نیازمند دانش و صرف وقت زیادی است. در غیر این صورت ریسک سرمایه­‌گذاری به شدت بالا رفته و نه تنها سود حاصل نمی‌شود بلکه امکان از دست دادن سرمایه نیز وجود خواهد داشت.

در روش غیرمستقیم افراد سرمایه خود را در اختیار منابع آگاه و حرفه­‌ای قرار داده تا به صورت تخصصی اقدام به سرمایه‌­گذاری نمایند. صندوق‌های سرمایه ­گذاری در واقع یک سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم و با ریسک پایین محسوب می‌­شود که اکثر سبد دارایی آن را یک شرکت پذیرفته شده در بورس تشکیل می­‌دهد. صندوق­‌های سرمایه‌گذاری بیشتر توسط کارگزاران رسمی بورس ایجاد می‌شوند. زیرا حضور در بازار بورس بدین شکل نیازمند اطلاعات و دانش فنی بالایی است تا سرمایه­‌گذاری با بالاترین سود حاصل شود. صندوق‌­های سرمایه‌­گذاری معمولا می­‌توانند تا 500 هزار واحد سرمایه­‌گذاری را در اختیار قرار دهند. صندوق­‌های سرمایه کوچک بین 5 تا 50 هزار و صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری بزرگ از 50 هزار تا 500 هزار واحد قابل انتشار دارند.

اصولا در صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری بیشتر دارایی سرمایه­‌گذار باید در اوراق مشارکت، سپرده‌­های بانکی و ارواق بهادار سرمایه‌گذاری شود و باقی‌مانده نیز بنا بر تصمیم مدیریت صندوق در بورس سرمایه­‌گذاری می‌شود. همانطور که دریافتید عمده سرمایه، صندوق سرمایه­‌گذاری در نهادهای مالی با ریسک بسیار پایین سرمایه‌گذاری می‌شود. بنابراین افراد با ریسک‌پذیری پایین می­‌توانند با خیالی آسوده در این صندوق‌ها سرمایه­‌گذاری کنند.

صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری معمولا سود تضمین شده‌ای در اختیار شما قرار­ می‌دهند. این سودها در فواصل زمانی منظم پرداخت می­‌شوند. همچنین این صندوق­‌ها دارای ضامن سرمایه­‌گذاری نیز هستند که به عنوان ضمانتی برای آسودگی خاطر سرمایه‌­گذاران خواهد بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری معمولا سودی 3 تا 4 درصد بیشتر از سپرده­‌های بانکی در اختیار سرمایه­‌گذاران قرار خواهند داد.

انواع صندوق­‌های سرمایه گذاری

صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری با توجه به نوع سرمایه‌­گذاری و ترکیب آن به چند دسته تقسیم می­‌شوند. در زیر ما انواع صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری را به طور مختصر با توجه به نوع هدف آن توضیح داده‌ایم:

صندوق سرمایه­ گذاری با درآمد ثابت

در واقع صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری با درآمد ثابت برای افرادی مناسب هستند که می­‌خواهند سرمایه خود را با کمترین ریسک به سوددهی برسانند. در این نوع صندوق‌ها معمولا بیشترین سرمایه در سپرده‌های بانکی، اوراق بهادار و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری می‌شود. این میزان گاه تا 90 درصد نیز می­‌رسد. معمولا تا سقف 10 درصد از سرمایه باقی‌مانده نیز بنا به صلاح‌دید مدیریت صندوق در بورس سرمایه­‌گذاری شده و سهام خریداری می­‌شود. معمولا سود سرمایه در فواصل یک تا سه ماهه بازگردانی می­‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌­گذاری سهامی

این نوع از صندوق سرمایه ­گذاری ریسک بالایی دارند و به افرادی که ریسک­‌پذیری بالایی دارند توصیه می‌­شود. در این نوع از صندوق‌­ها تا 70 درصد از سرمایه به صورت سهم در بورس سرمایه­‌گذاری شده و ریسک سرمایه بالا می‌رود. به همین دلیل در این نوع از صندوق سرمایه­ گذاری تضمین سود حداقل امکان­پذیر نیست. هرچند که این نوع از صندوق­‌ها تضمین سوددهی نخواهد داشت، اما گزینه مناسب برای افرادی است که مایل هستند با یک سرمایه­‌گذاری نیمه ‌مطمئن سود بیشتری را نصیب خود کنند.

صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط

این نوع از صندوق سرمایه­ گذاری در حد وسط صندوق سرمایه­ گذاری سهامی و با درآمد ثابت قرار دارد. بنابراین اگر برای سرمایه‌گذاری خود ریسک‌پذیری متوسطی دارید این صندوق­‌ها به شما توصیه می­‌شود. 60 درصد سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری مختلط در بورس و 40 درصد از آن در بانک به صورت سپرده و یا خریداری اوراق مشارکت و اوراق بهادار صرف خواهد شد. در این نوع صندوق سرمایه­ گذاری نیز تضمینی برای سوددهی همچون صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری با درآمد ثابت نیست؛ اما دارای نرخ سوددهی بالاتری نسبت به آن­ها هستند.

مزایای صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری

در بالا اشاره شد که صندوق سرمایه­‌گذاری در واقع نهادهای مالی هستند که مبالغ دریافتی از افراد حقیقی و یا حقوقی را در نهادهای مالی مطمئن سرمایه­‌گذاری می­‌کنند، که البته با توجه به هدف و نوع سرمایه‌گذاری به دسته‌­های مختلفی نیز تقسیم می­‌شوند. در زیر ما گوشه‌­ای از مزایای سرمایه­‌گذاری در صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری را آورده‌­ایم. همراه ما باشید.

  • قابلیت نقد شوندگی: هر سرمایه­‌گذاری با این هدف که روزی از سرمایه خود به صورت وجه نقد استفاده کند، اقدام به سرمایه‌گذاری می کند. بنابراین نیاز است که این امکان وجود داشته باشد که سرمایه شما در هر زمان که نیاز داشته باشید به سریع­ترین شکل ممکن نقد شود. در صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری ضامن نقد شوندگی این اطمینان را به شما خواهد داد که هر زمان که اراده کنید می‌­توانید سرمایه خود را به صورت نقدی دریافت نمایید.
  • کاهش ریسک سرمایه­‌گذاری: همانطور که در بالا اشاره شده یکی از بزرگترین مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاهش ریسک سرمایه‌­گذار است. با توجه به نوع سرمایه­‌گذاری این صندوق‌ها کمترین ریسک شامل حال منابع مالی شما خواهد شد.
  • صندوق سرمایه­ گذاری سپرده‌­ای امن برای همه افراد: فرقی نمی­‌کند که شما سال­‌ها در بورس فعالیت داشته‌­اید و یا اینکه یک فرد مبتدی هستید. در هر صورت اگر ریسک پایین و سرمایه‌گذاری مطمئن می­‌خواهید صندوق­‎های سرمایه‌­گذاری به شما پیشنهاد می‌­شود.
  • شفافیت عملکرد: سازمان بورس، حسابرس و متولی سه نهاد ناظر و بازرسی بر صندوق‌­های سرمایه‌گذاری محسوب می­‌شود و تمامی فعالیت­‌های مربوط به آن به شکل شفاف اطلاع­‌رسانی خواهد شد.

 

نحوه ثبت نام در صندوق سرمایه ­گذاری

در وهله اول لازم است به خوبی بدانید که فردی ریسک‌­پذیر هستید یا نه و پس از آن نوع صندوق مورد نظر خود را خریداری نمایید. صندوق‌های با درآمد ثابت سود پایین اما تضمین شده، صندوق های سرمایه­‌گذاری سهامی نرخ سود بالاتر اما بدون تضمین، و صندوق سرمایه­‌گذاری مختلط از نظر نرخ سوددهی و ریسک بین این دو نوع قرار دارد. همچنین قبل از هر اقدامی به شفافیت مالی صندوق پیش از این خوب دقت کنید. شما می‌­توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی خود به شعبه صندوق مورد نظر خود مراجعه کنید.

کلام آخر

در دوره‌­ ی آموزش بورس از صفر تا صد ماهان تیموری معمولا مفاهیم کلی درباره بورس و سرمایه‌گذاری در صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری را بیان می­‌کنند.این صندوق­‌ها به خوبی مسیر سرمایه‌­گذاری برای افراد غیرحرفه­‌ای را هموار کرده‌اند. اختیارات این صندوق‌­ها در قالب اساس‌نامه تعبیه شده که این خود شفافیت و مدیریت اصولی دارایی­‌ها را در پی دارد. این نوع از سرمایه­‌گذاری در کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا از محبوبیت زیادی برخوردار است و در سال­‌های اخیر به سرمایه­‌گذاران در آن نیز افزوده شده است. امنیت این نوع سرمایه­‌گذاری در بازار بی‌ثبات امروز اهمیت آن را دو چندان کرده است و فرصت خوبی برای سرمایه­‌گذاران با ریسک‌پذیری پایین‌تر است.