صندوق‌های ETF «سهامی» در این هفته به پیروی از شاخص کل بورس بازدهی بیش از پنج درصدی کسب کردند، بخشی از حباب صندوق‌های مبتنی بر طلا از بین رفت و صندوق ارزش‌آفرین بیدار دوباره با استقبال خریداران مواجه شد.

اقتصاد آنلاینسپهر علی‌یاری؛ صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۵.۲ درصد رشد قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۵.۵ درصد افزایش یافت در حالی که شاخص کل بورس توانست رشد ۶.۸ درصدی را به ثبت رساند.

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق ارزش آفرین بیدار (۱۲ درصد) بود و NAV این صندوق ۸.۴ درصد افزایش یافت. بدترین قیمت نیز مربوط به همین صندوق بود که با انحراف ۵.۶ درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق سپهر اندیشه نوین اختصاص داشت؛ صندوق «صنوین» که قیمت آخر هفته قبل آن ۸.۲ درصد بالاتر از NAV ابطال بود علی‌رغم رشد ۵.۵ درصدی خالص ارزش روز دارایی‌ها با افت ۵.۸ درصدی قیمت مواجه شد.

صندوق ETF واسطه‌گری مالی یکم را می‌توان خوش‌قیمت‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت آن ۲۰ درصد زیر ارزش روز است و حتی اگر سهام بانک ملت با ۲۰ درصد اصلاح قیمت به مدار معاملات بازگردد نیز «دارا یکم» حدود ۱۲ درصد زیر قیمت است.

در طول هفته جاری گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۴.۸ درصد رشد قیمت داشت اما صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین ۱.۴ درصد زیان به دارندگان خود وارد کردند، این اتفاق را می‌توان ناشی از تخلیه بخشی از حباب هفته پیش این صندوق‌ها دانست.

صندوقهای-قابل-معامله-5.16