۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

اعطای مجوز کارگزاری به افراد توانمند برای رفع احصار/ مشکلات هسته معاملات در کنار صدور مجوز جدید کارگزاری، رفع شود

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۶
کد خبر: 454427
اعطای مجوز کارگزاری به افراد توانمند برای رفع احصار/ مشکلات هسته معاملات در کنار صدور مجوز جدید کارگزاری، رفع شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انحصار ایجاد شده در سال‌های اخیر در صنعت کارگزاری موجب معامله‌ مجوزهای کارگزاری با ارقام نجومی مانند 50 یا 100 میلیارد شده است.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ مرتضی احمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: این امر رانتی محسوب می‌شود که به دلیل چنین قانونی ایجاد شده است. هر فردی که توانایی مدیریت، جذب مشتری و ارائه سرویس بهتر را دارد، باید امکان اقدام برای ثبت کارگزاری، شرکت سبدگردان و مشاوره سرمایه‌گذاری ثبت کند.

وی افزود: وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار، نظارت کردن است. اما متاسفانه این سازمان، خود عامل ایجاد رانت محسوب می‌شود. در تمام بورس‌های دنیا، محدودیتی برای مثال برای تعداد کارگزاری وجود ندارد. در بسیاری از کشورها، تمام نهادهایی که سرویس و خدمات بهتری را ارائه می‌کنند، قادر به دریافت مجوز فعالیت هستند.

احمدی اضافه کرد: من موافق انحصار ایجاد شده در صنعت کارگزاری نیستم و مطابق با مصوبه لغو انحصار عدم صدور مجوز جدید برای کارگزاری، افرادی که توانایی‌های لازم را دارند، باید اقدام به دریافت مجوز کنند و کارگزاری‌های کوچکی که نمی‌توانند سرویس‌های مناسبی را به سرمایه‌گذاران و مشتریان ارائه دهند و توانایی مالی و مدیریت هزینه‌ها را ندارند، به صورت خودجوش فعالیت خود را متوقف کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر من در حال حاضر، مشکل تنها تعداد کارگزاری‌ها نیست. هسته معاملات نیز دچار مشکلات بسیاری است. سیستم معاملات فعلی که در اختیار شرکت‌های بورس و فرابورس بوده، پاسخگوی نیاز فعلی نیست.

وی اظهار داشت: مشکلات سیستم معاملات باید برطرف شود تا چنین افزایش حجم معاملات و دریافت کدهای بورسی جدید توسط مردم را مدیریت کند. باید از خدمات سرویس‌های خارجی نیز استفاده کرد. اما متاسفانه در بازار سرمایه ما، بسیاری از موارد از ابتدای کار، آزمون و خطا می‌شوند.

وی گفت: تمام این موارد باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و مشکلات آنها رفع شوند. در این صورت، افزایش تعداد کارگزاری‌ها نیز کمک کننده است.

احمدی افزود: من بعید میدانم که استقبال از سهم‌های بزرگ در شرایط فعلی کاهش یابد. زیرا سهم‌های کوچک، رشد خود را کرده‌ و در سال‌های قبل، سهم‌های بزرگ رشد زیادی را شاهد نبوده‌اند. به همین دلیل در سال‌های گذشته، رشد شاخص کل هم‌وزن از رشد شاخص کل بیشتر بود.

وی اضافه کرد: در سال جاری، شرکت‌های بزرگ با رشد خود، عقب‌ماندن از برخی شرکت‌های کوچک را جبران می‌کنند. بازار سرمایه در شرایط فعلی، به راحتی تحلیل‌پذیر نیست و نمیتوان این امر را بیان کرد که جریان نقدینگی از سهم‌های بزرگ به سوی سهم‌های کوچک، حرکت خواهد کرد. زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران مبتدی، شرکت‌های بزرگ را می‌شناسند.