۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بالا رفتن شفافیت با ایجاد بورس املاک/ بورس مسکن، نقدینگی را به سمت تولید هدایت می‌کند

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبر: 453711
بالا رفتن شفافیت با ایجاد بورس املاک/ بورس مسکن، نقدینگی را به سمت تولید هدایت می‌کند

عسکری، کارشناس بازار سرمایه گفت: در معاملات بازارهایی که خریدار و فروشنده، قیمت معامله، رقم کل معامله و... مشخص است، شفافیت زیادی ایجاد می‌شود.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ احسان عسکری، معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: یکی از موضوعاتی که در حال حاضر دولت با آن درگیر بوده، فعالیت‌های اقتصادی است که نمیتوان به صورت شفاف از آنها مالیات گرفت. بازار سرمایه به تسهیل این امر، کمک خواهد کرد.

وی افزود: از سوی دیگر، فعالیت‌هایی وجود دارند که قابل مدیریت کردن هستند. برای مثال، در زمانی که بخشی از جامعه قصد دارد در دارایی‌های فیزیکی مانند مسکن سرمایه‌گذاری کند، بهترین گزینه برای این کار، بازار سرمایه است.

عسکری اضافه کرد: زیرا سرمایه‌گذاری در بورس مسکن، امکان مشارکت با شرکت‌هایی را که به صورت عمده در حوزه ساختمان فعالیت می‌کنند، به وجود می‌آورد. بنابراین، مردم می‌توانند با مبالغ کم در بخش‌های بزرگ مسکن، سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بنابراین بورس مسکن، راهکاری است که برای اقتصاد ما مناسب بوده و بسیاری از تحلیلگران، به هدایت نقدینگی به سوی بخش مولد در یک بازار منسجم اعتقاد دارند.

وی افزود: بورس مسکن، این امکان را فراهم می‌کند که منابع خرد مردم، به سوی بخش تولید در بازار مسکن هدایت شود. قوانین، مقررات و الزامات خاصی درخصوص این بخش مورد نیاز است که با راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات، نظارت‌ها و خرید و فروش دقیق خواهد بود.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید اظهار داشت: عمق و حجم نقدینگی در بازار، بالا بوده و حجم نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه، جهت آن را مشخص می‌کند. برخی از سهم‌ها در یک ماه اخیر، 100 درصد بازدهی را به ثبت‌ رساند‌ه‌اند. بنابراین اصلاح در یک یا دو روز، قابل انتظار است.

عسکری گفت: از سوی دیگر، سهم‌های کوچک در بازار، تنها می‌توانند حجم مشخصی از نقدینگی را در خود جای دهند. در سال 99، در هیچ کدام از بازارهای موازی، جذب نقدینگی به میزان بازار سرمایه نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: حجم ورود نقدینگی به بازار، نشان‌دهنده تمایل سرمایه‌گذاران به فعالیت در بازار سهام است. زیرا بازارهای موازی محدود بوده و بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران را ندارند.

وی تصریح کرد: زمانی که برخی از سهم‌ها وارد فاز اصلاحی می‌شوند، سرمایه‌گذاران و افرادی که مشغول نوسان‌گیری در بازار هستند، به سوی سهم‌های کم ریسک‌تر حرکت می‌کنند. بنابراین با اصلاح برخی از سهم‌های بزرگ، بخشی از نقدینگی به سمت سهم‌های کوچک‌تر حرکت کرده و شاخص هم‌وزن را جابه‌جا می‌کنند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید گفت: به نظر من هرچه منابع به سوی سهم‌های بزرگ در بازار برود، به دلیل نقش عمده این سهم‌ها در تولید داخلی کشور، منفعتی را نیز برای اقتصاد کشور حاصل می‌کند.

عسکری اظهار داشت: تمام سهم‌ها در بازار سرمایه به یک نسبت رشد نخواهند کرد. سهم‌هایی که از منظر بنیادی و سودآوری بهتر بوده و خبرهای مرتبط با افزایش سرمایه را مطرح کرده‌اند، حجم پول بیشتری را جذب می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین باید این نکته را درنظر داشت که دولت، برخی از سهم‌های خود را با قیمت بالا در بازار عرضه کرده و این امر، موجب بازدهی بالای این سهم‌ها در یک ماه اخیر شده است. به نظر من، تا زمانی که دولت به بازار سهام به عنوان راهی برای تامین مالی نگاه می‌کند و بازار سرمایه مورد استقبال مردم است، میتوان انتظار بازاری پایدار را داشت.