پذیره‌نویسی و عرضه‌های جدید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را از تب و تاب انداخت و صندوق واسطه‌گری مالی یکم که بارها به خاطر گران بودن متوقف شده بود این‌بار ارزان‌تر از آن‌چه که می‌باید شد.

اقتصاد آنلاین _ سپهر علی‌یاری، صندوق‌های ETF «سهامی» و «مختلط» این هفته به طور متوسط یک درصد زیان به سرمایه‌گذاران خود وارد کردند، خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۲.۵ درصد رشد یافت در حالی که شاخص کل بورس بازدهی پنج درصدی را به ثبت رسانید.

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق آرمان آتیه درخشان مس (آتیمس) با ۵.۲ درصد رشد قیمت بود که NAV این صندوق ۴.۴ درصد افزایش یافت. بیشترین حباب قیمت نیز به صندوق ثروت‌آفرین پارسیان (ثروتم) تعلق داشت که در آخرین روز با انحراف ۱۳.۵ درصدی به استقبال هفته بعد رفت.

در طول هفته جاری صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا میانگین بازده ۲.۵ درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه پنج درصد رشد قیمت داشت و با صف خرید در حدود سه درصد زیر قیمت بازار به معاملات هفته خود پایان داد.

صندوق پشتوانه طلای لوتوس (طلا) بیشترین بازدهی (۶.۷ درصد) گروه صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا را به دست آورد، صندوق پشتوانه سکه طلای مفید (عیار) نیز که حباب ۳۵ درصدی داشت بدون تغییر قیمت نسبت به هفته قبل همچنان بیشترین انحراف قیمت را در بین صندوق‌های قابل معامله در اختیار دارد.

از نکات قابل توجه افزایش ۱۲.۶ درصدی ارزش دارایی‌های صندوق واسطه‌گری مالی یکم بود که قیمت «دارا یکم» همزمان تنها دو درصد رشد داشت و از ارزش واقعی خود فاصله ۱۶ درصدی گرفت.

با توجه به عرضه قریب‌الوقوع مابقی سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و دو شرکت بیمه‌ای که از مرحله قبل نصفه کاره مانده بود، احتمال تداوم ارزان فروشی این صندوق دولتی وجود دارد اما پس از آرام شدن شرایط، گپ قیمت کم خواهد شد.

صندوقهای-قابل-معامله-4.26