صندوق واسطه‌گری مالی یکم سرانجام متعادل شد اما صندوق‌های پشتوانه طلا با حباب ۳۰ درصدی قیمت مواجه هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پس از التهابات بازار ارز و به تبع آن افزایش شدید قیمت سکه بهار آزادی، دامنه نوسان روزانه قیمت گواهی سپرده سکه طلا به یک درصد کاهش یافت. به دنبال آن چهار نماد مربوط به سکه تحویلی یک روزه در بورس کالا با صف خرید مواجه شده و حجم معاملات افت زیادی داشت.

این اتفاق باعث شد تا استقبال از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا که محدودیت نوسان قیمت برای آن‌ها لحاظ نشده تا حدی بالا رود که حباب حدود ۳۰ درصدی قیمت نسبت به NAV برای صندوق‌های قابل معامله «زر»، «گوهر»، «عیار» و «طلا» پدیدار شود.

سکه بهار آزادی در لحظه تنظیم این گزارش در سطح ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و قیمت معادل گواهی یک روزه آن ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار تومان است که اختلاف آن توجیه کننده انحراف قیمت صندوق‌های پشتوانه طلا از ارزش NAV آن‌ها نیست.

در طرف مقابل واحدهای صندوق‌های «سهامی» و «مختلط» در سریع‌ترین صعود نرخ ارز که از سال ۹۷ بی‌سابقه بوده در محدوده ارزش واقعی خود مورد معامله قرار گرفته‌اند.

صرف نظر از عدم اتخاذ تصمیمات ضربتی توسط شرکت‌های بورس و فرابورس، معامله‌گران بازار سهام از مدت‌ها قبل رشد نرخ ارز را در تحلیل‌های خود لحاظ کرده بودند و تا اینجای کار هیجان بازار ارز به صندوق‌های سهامی سرایت نکرده است.

صندوق واسطه‌گری مالی یکم تنها استثناء در بین صندوق‌های در سهام بود که امروز با کاهش قیمت حدود ۱۵ درصدی روبرو شد. صندوق ETF مالی یکم که معاملات آن از امروز به خارج از زمان رسمی معاملات بورس انتقال یافته است پس از اضافه شدن فروشندگانی که تاکنون نتوانسته بودند واحدهای خود را به فروش رسانند با حجم معاملات بیشتری نسبت به روزهای قبل مواجه و به تعادل نزدیک شد.

باید در نظر داشت که صندوق دولتی «دارا یکم» از قاعده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام پیروی نمی‌کند و به دلیل تنوع کم دارایی‌های تحت تملک آن، انحراف پنج درصدی قیمت طبیعی به نظر می‌رسد.

صندوقهای-قابل-معامله-4.15