۰ نفر

کارگزار عرضه کننده اوراق سلف موازی محصول فولاد مبارکه:

مسیر هموار بورس کالا برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها/ علت جذابیت تامین مالی با انتشار «اوراق سلف موازی» چیست؟

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۱
کد خبر: 450780
مسیر هموار بورس کالا برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها/ علت جذابیت تامین مالی با انتشار «اوراق سلف موازی» چیست؟

مرحله دوم عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد ورق گرم مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به ارزش ۱۰هزار میلیارد ریال در حالی با موفقیت به پایان رسید که کارگزار عرضه کننده این اوراق، جذابیت های تامین مالی تولیدکنندگان و صنایع مختلف به کمک این ابزار به پشتوانه محصولات تولیدی آن ها را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالا خبر؛ مسوول مشاوره عرضه و پذیرش کارگزاری بانک ملت به عنوان کارگزار عرضه کننده این اوراق در گفتگو با کالا خبر به مزایای استفاده از این ابزار در تامین مالی صنایع پرداخت و اظهار داشت: تولیدکنندگان و صنایع تولیدی به کمک این ابزار مالی می توانند به پشتوانه ارزش دارایی های تحت مالکیت، محصولات تولیدی، تجهیزات و یا پروژه های در دست اجرا اقدام به تامین مالی برای تولیدات آتی خود کنند.

محمد صالحی افزود: عموما شرکت ها برای تامین مالی موردنیاز خود از سه روش بهره می گیرند؛ بازار پولی و شبکه بانکی، انتشار سهام (افزایش سرمایه) و یا انتشار اوراق بدهی. در روش اول محدودیت در منابع بانک ها ممکن است محدودیت در دریافت منابع مالی را برای تولیدکننده به همراه داشته باشد و یا واحد تولیدی سقف اعتبار خود را پیش از این دریافت کرده و امکان تامین مالی مجدد از این طریق را ندارد.
وی ادامه داد: در انتشار سهام نیز ممکن است تولیدکننده تمایلی به عرضه سهام خود به غیر نداشته باشد. چراکه در این حالت خریدار سهام به عنوان سهامدار حق دخالت در امور شرکت و تصمیم گیری پیرامون مسائل مربوط به آن را داشته و از حق رای در مجامع نیز برخوردار می شود. از این رو، استفاده از ابزار بدهی و انتشار اوراقی همچون سلف موازی استاندارد، صکوک و نیز اوراق مشارکت می تواند این موانع را مرتفع کرده و به تامین مالی تولیدکننده کمک نماید.
این کارگزار کالایی تاکید کرد: مزیت مهم این اوراق این است که شرکت ها با پتانسیل تولیدی خود می توانند به کمک اوراق سلف موازی استاندارد محصول خود را پیش فروش کرده و ضمن اطمینان از فروش محصول تولیدی آتی خود به تامین مالی نیز اقدام کنند. به طوری که واحد تولیدی پیش از تولید محصول پول خود را دریافت کرده و در آینده محصول را تولید و به فروش می رساند.
صالحی با اشاره به تاکید مسوولان و دولتمردان بر استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه و ابزارهای مالی در تامین مالی صنایع گفت: اگر شرایط و قوانین و مقررات انتشار اوراق سلف موازی استاندارد تسهیل تر شود، این ابزار مالی می تواند به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و اولویت اول در تامین مالی صنایع مطرح شود. چرا که هم شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و هم شرکت های خارج از بورس می توانند به پشتوانه دارایی ها و محصولات خود از سرمایه های جذب شده به بازار سرمایه برای تامین سرمایه در گردش خود بهره مند شوند. اما تحقق این امر نیازمند کوتاه شدن فرآیندها، کاهش هزینه ها و تسهیل در قوانین و مقررات فعلی است.
وی در خاتمه سخنان خود افزود: علت امکان استقبال صنایع برای استفاده از این ابزار آن است که در شرایط تورمی اقتصاد کشور، تامین مالی از طریق انتشار اوراقی با نرخ سود علی الحساب ثابت بسیار به صرفه تر از روشی همچون انتشار سهام جدید است؛ چرا که هزینه تامین مالی از طریق انتشار سهام جدید بالاتر است. حال آنکه بازپرداخت سود علی الحساب ثابت در اوراق سلف موازی استاندارد پوششی در مقابل تورم حاکم بر اقتصاد است.