۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

طرح مالیات بر عایدی سهام به کجا رسید؟

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
کد خبر: 450538
طرح مالیات بر عایدی سهام به کجا رسید؟

خبرهایی مبنی بر دریافت مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شده است. مالیات بر عایدی سرمایه شامل اخذ مالیات در حوزه‌هایی مانند مسکن، زمین، طلا، ارز و سهام می‌شود. چندی پیش موضوع دریافت مالیات بر سهام مطرح اما این طرح منتفی شد. مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، بر در اولویت نبودن دریافت مالیات بر عایدی سهام تایید کرد.

اقتصاد آنلاین سارا محسنی؛ موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. اما اگر این طرح به مرحله تصویب برسد، به زمان زیادی برای اجرایی شدن نیاز دارد.

در مقدمه طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در خرداد ماه سال جاری به هیات رییسه مجلس داده شد، اهدافی مانند حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد، کاهش نوسانات بازارهای دارایی از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز و جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی این بازارها، مطرح شده است.

موضوع مالیات بر عایدی، یکی از مباحثی بوده است که از مجلس دهم، در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است. اما محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از عدم دریافت مالیات بر  عایدی سهام و همچنین سود سپرده های بانکی خبر داد و موضوعیت نداشتن این امر را برای مجلس شورای اسلامی مطرح کرد.

بازار سرمایه در دو سال اخیر با رشد زیادی مواجه بوده است. این رشد و توسعه، همچنان تداوم دارد و بسیاری از افراد، سرمایه‌های خود را وارد بورس کرده‌اند. مسئولان نیز با حمایت از بازار سهام، موافقت خود را با توسعه هر چه بیشتر بورس نشان داده‌اند.

برخی از افراد دریافت مالیات بر عایدی سهام را، دریافت وجهی مضاعف می‌دانند. زیرا شرکت‌ها با پذیرش در بورس، مالیاتی را به دولت پرداخت کرده و سرمایه‌گذاران نیز با خرید سهام یک شرکت، مالیات پرداخت می‌کنند.

به طور حتم، دولت و مجلس شورای اسلامی به اهمیت بازار سرمایه و پر رنگ‌تر شدن نقش آن در اقتصاد کشور پی برده‌اند. در نتیجه چنین طرح‌هایی به تصویب نرسیده و به جمع موضوعاتی از این دست می‌پیوندند. زیرا در گذشته نیز،  چنین موضوعاتی مطرح می‌شد اما در نهایت معلق می‌ماند.

اما ذکر این نکته نیز ضروری است که احتمال مطرح شدن دوباره چنین مباحثی، در مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان وجود دارد. بدیهی است در شرایط فعلی اگر دریافت مالیات بر عایدی بازارهایی مانند مسکن، ارز، طلا و خودرو نیز در اولویت  قرار گیرد، مالیات بر عایدی سهام و سپرده‌های بانکی به دلیل تداوم استقبال مردم از بازار سرمایه مطرح نخواهد شد.