حجم سفارشات خرید «دارا یکم» که از روز چهارشنبه در تابلو معاملات باقی مانده، حباب ۴۴ درصدی قیمت را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک «سهامی» به دلیل تنوع بالای دارایی‌ها به طور معمول ریسک کمی دارند اما نوع قابل معامله آن‌ها که روی تابلو معاملات مورد داد و ستد قرار می‌گیرد ممکن است قیمتی بیشتر یا کمتر از خالص ارزش هر واحد دارایی صندوق پیدا کند و ریسک اضافه‌ای را به سرمایه‌گذاران تحمیل کند.

مدیران این صندوق‌ها بیشتر دارایی خود را به سهام، حق تقدم سهام و اوراق مشتقه سهام اختصاص می‌دهند به همین خاطر در اغلب موارد همبستگی خاصی بین قیمت صندوق‌ها و شاخص کل بورس مشاهده می‌شود.

بعد از پذیره‌نویسی صندوق بانک و بیمه‌ای واسطه‌گری مالی یکم، توجهات به صندوق‌های قابل معامله «سهامی» بیشتر از هر زمان دیگری جلب شده است که پیش‌بینی می‌شود حداقل تا ورود قریب‌الوقوع دو صندوق دولتی دیگر این استقبال ادامه داشته باشد.

بررسی ۱۵ صندوق قابل معامله «سهامی» و «مختلط» در بورس و فرابورس نشان می‌دهد قیمت پایانی این صندوق‌ها به طور متوسط ۰.۴ درصد بالاتر از آخرین NAV ابطال قرار دارد. از آن‌جایی که درصد کمی از پرتفوی این صندوق‌ها به اوراق مدت‌دار اختصاص دارد می‌توان فرض کرد که NAV آن‌ها در مدت یک روزی که بازار سرمایه بسته بوده تغییر چندانی نداشته است و معامله‌گران و بازارگردانان در آخرین روز معاملاتی عملکردی منطقی از خود به جای گذاشته‌اند.

اما صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم برخلاف سایر صندوق‌ها از ارزش واقعی خود فاصله زیادی گرفته و با انحراف قیمتی نزدیک به ۲۰ درصد بالاتر از NAV بسته شده است. حجم سفارشات خرید «دارا یکم» که از روز چهارشنبه در تابلو معاملات باقی مانده (در قیمت ۳۷۲ هزار ریال) حباب قیمتی ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد که روز به روز در حال بزرگتر شدن است.

به همین علت نماد «دارا یکم» در هفته جاری چندین مرتبه توسط ناظر بازار متوقف و معاملات روز چهارشنبه ابطال شد که سرانجام محدودیت دامنه نوسان قیمت برای تمام ETFها اعمال گردید.

بهتر است سرمایه‌گذارانِ ریسک‌گریز تا زمانی که قیمت صندوق بانک و بیمه‌ای مالی یکم متعادل نشده است از خرید واحدهای آن دوری جویند تا در صورت تخلیه حباب متحمل زیان نشوند؛ به افرادی که داعیه عدالت‌خواهی در سر دارند نیز توصیه اکید می‌شود از طمع بیش از حد بپرهیزند تا اعتراضات احتمالیشان کام اهالی بازار سرمایه را تلخ نکند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله