در سال 1384، دولت سهام 49 شرکت خود را در میان مردم تقسیم کرد. حدود 49 میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت شدند. پس از گذشت 15 سال، آزادسازی سهام عدالت در دستور کار قرار گرفت، تا افراد بتوانند از مزایای آزادسازی سهام خود استفاده کنند. مسئولیت سهام عدالت در سال‌های گذشته برعهده سازمان خصوصی‌سازی بوده است. اما مدیریت کامل این سهام تا پایان سال به مردم واگذار می‌شود.

اطلاع از در اختیار داشتن یا نداشتن سهام عدالت

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ در سال 1384، سهام عدالت به تعداد زیادی از مردم اختصاص داده شد. برخی از افراد نیز برای دریافت سهام عدالت اقدام به ثبت‌نام کردند. با اعلام آزادسازی این سهام، روشی برای اطلاع از دارا بودن آن درنظر گرفته شد. افرادی که در ۱۰ سال گذشته واجد شرایط دریافت سهام عدالت شد‌ه‌اند، می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را از طریق این آدرس samanese.ir کسب کنند و با وارد کردن کد ملی خود، از در اختیار داشتن این سهام مطلع شوند.

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها

با گذشت 14 سال از زمان ثبت‌نام این سهام، بیش از 46 میلیون نفر از این افراد، در قید حیات هستند. هم‌زمان با آزادسازی سهام عدالت این سوال در ذهن بسیاری از مردم مطرح شده است که تکلیف سهام عدالت متوفیان چه می‌شود؟

سهام عدالت فوت‌شدگان به وراث آنها اختصاص می‌یابد. شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده است که، 2 میلیون و 500 هزار نفر از وراث متوفیان دارنده سهام عدالت، باید در انتظار اخبار و اطلاعیه‌های این شرکت درخصوص انتقال سهام عدالت بوده و به آنها توجه کنند.

وراث فوت‌شدگان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی به صورت آنلاین از طریق میز خدمت، گواهی حصر وراثت را در سامانه بارگذاری کنند و شرکت سپرده گذاری بعد از استعلام مدارک، سهام عدالت را بین وراث تقسیم می‌کند.

تعیین روش مدیریت سهام عدالت ( زمان انتخاب نوع مدیریت، منقضی شده است)

دارندگان سهام عدالت بایستی نسبت به انتخاب روش مدیریت سهام ،در سامانه سهام عدالت اقدام می‌کردند. در روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش، سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد. با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت متعلق به سهامدار توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی می‌شود. افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهند بود.

در روش سهامداری مستقیم سهام عدالت، مالکیت و مدیریت سهام به صورت مستقیم و بدون واسطه به خود فرد منتقل می‌شود. به هر فرد به میزان سهام تخصیص یافته در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، تعدادی از سهام شرکت‌های بورسی واگذار می‌شود. در روش سهامداری مستقیم، مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام بر عهده سهامدار است.

نحوه و میزان فروش سهام عدالت

در حال حاضر می‌توان تا سقف ۳۰ درصد از ارزش کل دارایی را به فروش رساند. اگر سفارش شما بیش از ۳۰ درصد باشد با پیغام خطا مواجه خواهید شد. در صورتی‌که دستور فروش را تا قبل از ساعت ۱۴:۰۰ هر روز ثبت کنید، در روز کاری بعد سفارش شما توسط کارگزاری در بازار عرضه می‌شود و در صورت انجام سفارش فروش، وجه آن دو روز کاری بعد به حساب شما واریز می‌گردد.

لازم به ذکر است افرادی که مدیریت کامل سهام خود را انتخاب کرده‌اند، در حال حاضر قادر به فروش سهام خود نیستند و باید براساس اطلاعیه‌های ابلاغی عمل کنند.

این امر که، در چه زمانی و به چه قیمتی سفارش فروش شما انجام شود، مبلغی که به حساب شما واریز می‌گردد، ممکن است کمتر یا بیشتر از مبلغ درج شده در سایت در هنگام سفارش گذاری باشد. باید درنظر داشت که قیمت‌های بازار متغیر هستند و بسته به روز فروش، دارایی شما با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد.

جزییات آزادسازی و نحوه فروش سهام عدالت