۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

شستا و سیتا حباب بورس را کوچک می‌کنند/ نقش بورس در افزایش شفافیت شرکت‌ها

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۹
کد خبر: 449724
شستا و سیتا حباب بورس را کوچک می‌کنند/ نقش بورس در افزایش شفافیت شرکت‌ها

حضور شرکت‌های بزرگ مانند شستا و زیرمجموعه‌های آن از جمله سیمان تامین در بورس باعث می‌شود بازار سرمایه عمق بیشتری پیدا کند و در اصطلاح، حباب بورس کوچک شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از موضوعاتی که بعضاً این روزها به گوش می رسد، شایعاتی در خصوص حبابی بودن قسمت ها در بازار سرمایه است. اما چگونه می‌توان از حبابی شدن قیمت‌ها در بورس کاست؟

در این رابطه حمیدرضا صفری، کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس با وجود قدمت ۳۰ ساله‌ای که دارد، بازاری مبهم است. پیش از این حضور شرکت‌ها در بورس کم بود اما در طول دو سال گذشته بازار سرمایه با موجی از نقدینگی روبه‌رو شده است. افزایش موج نقدینگی باعث شده بازار دچار حباب شود چون هر سرمایه‌گذاری با هر تجربه‌ای مجبور می‌شود هر سهمی را بخرد.

وقتی شرکت‌های بزرگ مانند شستا و زیرمجموعه‌های آن مانند سیمان تامین وارد بازار سرمایه شوند باعث می‌شود بازار سرمایه عمق بیشتری پیدا کند و در اصطلاح، حباب بورس کوچک شود.

نکته اساسی در عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه این است که از آنجا که تمام شرکت‌ها برای ورود به این بازار باید اطلاعات خود را در کدال منتشر کنند، شفافیت بازار بیشتر می‌شود. فضای مجازی هم به این شفافیت و آگاهی‌بخشی به مردم برای آشنایی با کدال و شرکت‌های بورسی کمک شایان توجهی می‌کند.

از طرفی، نقش رسانه‌ها هم در این بین پررنگ است و افرادی که در مصاحبه‌ها شرکت می کنند و اطلاعات شرکت خود را در اختیار مردم قرار می‌دهند سهام‌داران را به سمت سرمایه‌گذاری در این بازارها هدایت می‌کنند و سبب جذب نقدینگی به این بازار می‌شو‌ند.

در این زمینه مدیران رده بالای اقتصاد، کادر اقتصادی و دولت نیز حمایت تمام‌قد کرده‌اند تا جذب نقدینگی در فضایی بهتر و با اطمینان بیشتر صورت بگیرد.

البته در این میان سهام‌داران خرد نیز مشکلی مواجه هستند، آن هم  این است که خیلی از افراد بدون داشتن اطلاع کافی وارد بازار سرمایه شدند و سود خوبی نیز به دست آورند و همیشه تجربه سود را داشتند و فکر ضرر و زیان این بازار را نکرده‌اند که این بخشی از یک بازار پرریسک است. از این رو، باید که سازوکاری برای آگاهی‌یابی این افراد از بورس فراهم شود تا آگاهانه بتوانند وارد بازار سرمایه شوند و به عمق‌بخشی بیشتر این بازار کمک کنند.