۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سیتا و افزایش عمق بازار سرمایه/ عرضه اولیه شرکت‌های بنیادی بر سطح اطمینان بورس می‌افزایند

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۲
کد خبر: 449673
سیتا و افزایش عمق بازار سرمایه/ عرضه اولیه شرکت‌های بنیادی بر سطح اطمینان بورس می‌افزایند

یکی از الزامات اصلی گسترده شدن بازار سرمایه، عمق بخشی به آن است که این امر با عرضه اولیه هرچه بیشتر شرکت‌ها تحقق پیدا می کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طبق اطلاعیه سازمان بورس، فردا ١۵ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ سیمان تامین در بورس عرضه می شود که می توان نقش به سزایی در عمق بخشی به بازار باشد.

در این رابطه محمدصادق حمیدیان جهرمی، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی معتقد است: در شرایط کنونی سطح بازار گسترده شده و شرکت‌های زیادی وارد بازار سرمایه شده‌اند. عرضه‌های اولیه شرکت‌های بزرگی مانند شستا و همچنین شرکت‌ سرمایه‌گذاری سیمان تامین که دارای ارزش پرتفویی بالغ بر 22هزار میلیارد تومان است می‌تواند در جهت عمق‌بخشی به بازار سرمایه بسیار‌ کمک‌کننده باشد.

هنگامی که نقدینگی شرکت‌های بزرگ به بازار سرمایه سرازیر شود، به دلیل جذابیتی که برای سهام‌دار ایجاد می‌کند خودبه‌خود باعث تعمیق این بازار می‌شود و این برای اقتصاد کشور بسیار سودمند است.

در کلان موضوع تقسیم عادلانه سود کار درستی است و اکنون باید رشد شاخص مبتنی بر شاخص ۱۰ برابری افزایش یابد.

با این حال باید درنظر داشت شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه می‌شوند باید اطمینان خاطر ایجاد کنند یعنی باید میزان سرمایه و عملکرد خود را برای سهام‌دار تشریح کرده تا سهام‌دار نیز با آگاهی بیشتر بتواند نسبت به خرید سهام شرکت‌ها و فعالیت بیشتر در بازار بورس اقدام کند.

شاید پیش از اینکه شرکتی وارد بازار سرمایه شود، بتواند صورت‌های مالی خود را تغییر دهد اما با توجه به مقرراتی که بورس دارد، شرکت‌ها با ورود به آن موظف هستند گزارش عملکرد دوره‌ای خود را ارائه کنند اگر شرکتی اهمال‌کاری بکند، بازتاب آن باعث واکنش سهام‌دار عمده می‌شود و همه این عوامل در جهت تاثیرگذاری بر شفافیت بازار اهمیت بسیاری دارد.

کارکرد بورس کمک به ارتقای شفاف‌سازی اقتصاد، همچنین کمک به رشد سرمایه‌گذاری خرد در اقتصاد است. درنتیجه شفافیت اطمینان حاصل می‌شود و این شفافیت سرمایه‌گذار را تشویق به ورود به بازار سرمایه‌ می‌شود و حرکتی رو به جلو به شمار می‌آید.

شرکت‌ها در بورس به دلیل مقررات و حمایت دولت باعث حرکت اقتصاد در جهت شفاف‌سازی می‌شوند زیرا به دلیل اینکه نظارت بر آنها افزایش می‌یابد فرار مالیاتی کاهش پیدا می‌کند.