۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

ابطال برخی از معاملات صندوق واسط‌گری مالی یکم/ مکانیزم ابطال معاملات چگونه است؟

۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۹
کد خبر: 449483
ابطال برخی از معاملات صندوق واسط‌گری مالی یکم/ مکانیزم ابطال معاملات چگونه است؟

10 میلیون واحد «دارا یکم» به ارزش 271 میلیارد تومان به تعداد 83 هزار معامله، امروز در بازار سرمایه خرید و فروش شد. در حال حاضر، بازه روز این سهام از 22 هزار تومان تا 28 هزار تومان است و معاملاتی که پایین‌تر از 22 هزار تومان به انجام رسید، باطل شد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ محمود گودرزی، معاون بازار بورس اوراق بهادار در رابطه با ابطال معاملات امروز صندوق واسطه‌گری مالی یکم گفت: براساس خالص ارزش دارایی‌ها، به صورت NAV ابطال، در دامنه ده درصد بالاتر یا پایین‌تر، معاملاتی که در این دامنه جای نمی‌گیرند، ابطال می‌شوند.

وی افزود: دامنه قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری باز است. فرض بر این است که فردی که قصد سرمایه‌گذاری در صندوق واسطه‌گری مالی یکم را دارد، در محدوده NAV ابطال، معاملات را انجام می‌دهد. اما اگر ناظر بازار تشخیص دهد که قیمت معاملات به صورت غیرمتعارف از محدوده NAV صندوق فاصله دارد، معاملات را تایید نخواهد کرد.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تصریح کرد: امروز، NAV صندوق مالی یکم در محدوده 24 هزار تومان قرار داشت.  این امکان وجود دارد که دلیل انجام بخشی از معاملات، که با رقمی بالاتر از NAV صندوق صورت گرفته است، به دلیل انتظار سرمایه‌گذار برای بالا رفتن عدد NAV  باشد. اما ما براساس منطقی که خالص ارزش دارایی‌های یک صندوق دارد، اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنیم.

گودرزی اظهار داشت: ممکن است برخی از افراد به جزییات صندوق از منظر محاسباتی توجه نکنند. بنابراین، ده درصد نوسان برای معاملات درنظر گرفته می‌شود تا معاملات صندوق واسطه‌گری مالی یکم مورد تایید قرار گیرد.

وی اضافه کرد: زمانی که دامنه قیمت صندوق باز است، افراد می‌توانند هر قیمتی را برای خرید و فروش درنظر گیرند. اما فرض ما بر این است که، اگر حجم بسیار بالایی بر روی یک قیمت معامله شود، امکان تایید معاملات وجود دارد. اما درخصوص وضعیت معاملات بازار امروز می‌توان گفت که، معاملات بالاتر از نوسان ده درصد مورد تایید ناظر بازار قرار نگرفت.