۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پرسش نماینده مردم یزد در مجلس از وزیر اقتصاد/ ضرورت اقدام سریع برای حذف شرایط زائد در صدور مجوز کارگزاری

۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۵
کد خبر: 448879
پرسش نماینده مردم یزد در مجلس از وزیر اقتصاد/ ضرورت اقدام سریع برای حذف شرایط زائد در صدور مجوز کارگزاری

محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، طی نامه‌ای به کمیسیون اقتصادی مجلس، درخصوص علت عدم رسیدگی به مجوز کارگزاری بورس در هیات مقررات‌زدایی و رفع انحصار از این مجوز، از فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی سوال کرد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ از سال 84 تاکنون، مجوز جدیدی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای کارگزاران صادر نشده است. دلایل مختلفی از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص درست یا اشتباه بودن عدم صدور مجوز جدید برای کارگزاری‌ها مطرح شده است. 

در همین راستا، محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس، باتوجه به اجرای ماده 207 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی خواستار ارجاع نامه خود به کمیسیون اقتصادی و پاسخگویی وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص عدم صدور مجوز جدید برای کارگزاران شد.

شرح سوال

حدود 14 سال است که هیچ مجوزی برای تاسیس کارگزاری بورس صادر نگردیده است، که انحصار در صدور این مجوز، سبب گردیده است نرخ بالای کارمزد کارگزاری‌ها و افزایش بی‌سابقه ارزش معاملات، درآمد میلیاردی را نصیب برخی از کارگزاری‌ها نماید. نظر به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز تاسیس شرکت کارگزاری را در سامانه مجوزهای کسب و کار بارگذاری نموده است و هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار مکلف بوده ظرف مدت یک ماه، نسبت به بررسی شرایط بارگذاری شده در سامانه مذکور اقدام کند. حال باتوجه به اینکه برخی معاملات بارگذاری شده در سامانه، مغایر با قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی می‌باشد، ضروری است علت تاخیر هیات مقررات زدایی در بررسی شرایط بارگذاری شده در سامانه کسب و کار را اعلام و سریعا با تشکیل جلسه، نسبت به حذف شرایط زاید در رفع انحصار از مجوز کارگزاری بورس اقدام نماید.