۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پابرجا بودن مشکل عدم دسترسی به سیستم کارگزاری آگاه/ سیستم آنلاین کارگزاری آگاه باوجود وعده رفع مشکل، هنوز قطع است!

۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۲
کد خبر: 448819
پابرجا بودن مشکل عدم دسترسی به سیستم کارگزاری آگاه/ سیستم آنلاین کارگزاری آگاه باوجود وعده رفع مشکل، هنوز قطع است!

روز چهارشنبه مورخ ۴ تیرماه ۱۳۹۹، سامانه معاملات آنلاین کارگزاری آگاه از دسترس مشتریان خارج و در صفحه اول سامانه معاملات از همان ابتدا، توضیحی مبنی بر اختلال سخت افزاری در دیتاسنتر ارائه شد. با توجه به نگرانی مشتریان، روابط عمومی این کارگزاری به ارائه گزارش رخداد درخصوص این امر پرداخت.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ باوجود ارائه گزارش، صحبت‌های مدیران این کارگزاری درخصوص مشکل پیش‌آمده و وعده رفع آن قبل از بازگشایی بازار سرمایه در اولین روز کاری هفته جاری، همچنان موانع پابرجاست و مشتریان کارگزاری آگاه به سامانه معاملات دسترسی ندارند.

مشکل ایجاد شده درخصوص اختلال ناگهانی در یک مجموعه از سخت افزارهای پایه ای که وظیفه نگهداری از اطلاعات تنظیمات سرورها را بر عهده داشتند بود. این اختلال باعث شد ارتباط کارگزاری آگاه با سرورهای سامانه های معاملاتی به طور کامل قطع شود.

روز چهارشنبه عرضه اولیه « وپویا» انجام گرفت.اما افرادی که معاملات خود را از طریق کارگزاری آگاه انجام می‌دهند و در این کارگزاری حساب دارند، فرصت خرید عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری پویا را از دست دادند. در حال حاضر نیز، نمی‌توانند اقدامی درخصوص ثبت سفارش و پیگیری سایر فعالیت‌های خود انجام دهند.

کارگزاری آگاه، راهکارهایی مانند ایجاد درگاه پویا، جهت ثبت نام مشتریانی که موفق به خرید عرضه اولیه روز چهارشنبه نشده اند (این کارگزاری، حساب باشگاه افرادی را که در این سامانه ثبت‌نام کرده، درخواست خرید خود را به صورت آفلاین ثبت کرده‌ و دارای موجودی کافی برای خرید عرضه اولیه در حساب کاربری خود در زمان عرضه بوده‌اند، معادل ۳۰ درصد ارزش عرضه اولیه شارژ خواهد کرد تا بر اساس تصمیم خود، یا وجه را به صورت نقد دریافت کنند یا از سایر مزایا و خدمات باشگاه از جمله اعتبار استفاده نمایند).

 مشتریان با دریافت این مبلغ به اضافه وجه دریافتی هنگام ثبت نام قادر به دریافت یک بسته اعتباری به مبلغ دو میلیون تومان به مدت یک ماه خواهند بود. همچنین به منظور افزایش رضایت همه مشتریان که در اختلال سامانه های معاملاتی آگاه دچار مشکل شده اند، تصمیم گرفته شد سطح همه مشتریان در باشگاه به میزان سه سطح برای یک ماه افزایش پیدا کند تا بتوانند از تخفیف سه سطح بالاتر طی یک ماه استفاده نمایند.

 اما هیچ کدام از این راهکارها نمی‌تواند راه‌حل قطعی برای رفع مشکلات سیستم‌های کارگزاری و جلوگیری از وقوع اتفاقات مشابه محسوب شود.

مطابق با آمارهای موجود، کارگزاری آگاه در یک سال گذشته، چند ده میلیارد تومان برای خرید تجهیزات سخت‌افزاری جدید هزینه کرده است. اما اختلالات سیستم‌های آنلاین این کارگزاری همچنان پابرجا است.

کارگزاری آگاه طی اعلامیه‌ای، از فراهم آوردن امکان معامله در کلیه شعب کارگزاری و مراجعه حضوری برای ثبت حضوری سفارش خبر داد. اما بدیهی است با انجام این امر، ازدحام جمعیت در شعب کارگزاری بالا می‌رود و شرایط نامناسبی را ایجاد خواهد کرد.

مدیران کارگزاری آگاه باید توضیحات بیشتری درخصوص مشکلات ایجاد شده و عدم رفع این موانع تاکنون، ارائه دهند و برای رفع زیان سرمایه‌گذاران راهکارهایی با نتیجه مناسب را درنظر گیرند.

مدیرعامل کارگزاری آگاه با باز شدن سیستم کارگزاری از ظهر امروز ضمن عذرخواهی، دلیل مشکلات ایجاد شده را تنها کارگزاری ندانست و به دخیل بودن عوامل دیگر نیز اشاره کرد.