۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

متوسط وزنی P/E بورس به فرابورس رسید

۴ تیر ۱۳۹۹، ۹:۲۸
کد خبر: 448114
متوسط وزنی P/E بورس به فرابورس رسید

شرکت‌های بورسی از مدت‌ها قبل متوسط P/E کمتری از شرکت‌های فرابورسی داشته‌اند که این فاصله سرانجام از بین رفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بورس اوراق بهادار تهران به دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌تری که نسبت به فرابورس ایران دارد همواره میزبان شرکت‌های ارزشی، بزرگ و با سابقه کشور بوده است. شاخص کل بورس همگرایی بالایی با شاخص کل فرابورس داشته به نحوی که بیشتر مواقع شدت صعود یا نزول این دو شاخص نزدیک به هم بوده است اما از اواخر فروردین امسال این روند با تغییرات جدی مواجه شده به طوری که سرعت رشد نسبی شاخص کل بورس برتری محسوسی یافته است.

نسبت قیمت به درآمد هر سهم (P/E) از مهمترین شاخص‌های مورد استفاده در ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها محسوب می‌شود، با استفاده از این شاخص می‌توان مقایسه‌ای اجمالی بین شرکت‌های یک صنعت یا چند صنعت مشابه انجام داد. اگر ارزش بازار سهام شرکت‌ها را با هم جمع کرده و بر مجموع سود (EPS) آن‌ها تقسیم کنیم از آن‌جا که عامل تعداد سهام در صورت و مخرج کسر با هم خنثی می‌شود به نوعی از متوسط P/E می‌رسیم که وزن شرکت‌های بزرگ در آن بیشتر است.

تاریخچه این نسبت بر اساس داده‌های گذشته‌نگر (TTM) به تفکیک بازارها نشان می‌دهد متوسط P/E برای ناشران فرابورس همواره با اختلاف زیادی بالاتر از متوسط آن برای بورس بوده است که نشان از ریسک بیشتر و قیمت‌گذاری بالاتر از حد نرمال سهام این شرکت‌ها داشته است.

پس از استقبال بی‌سابقه از بازار سرمایه در ماه‌های گذشته قیمت اکثر سهم‌های کوچک از حدی فراتر رفت که دیگر ادامه آن وضعیت بر اساس پارامترهای بنیادی توجیه‌پذیر نبوده است. پس از قوانین جدید و تعمیم محدودیت حجم مبنا به فرابورس شرایط به گونه‌ای رقم خورد که جذابیت نمادهای فرابورسی به دلیل حرکت آرام‌تر قیمت آن‌ها برای معامله‌گرهایی با دید کوتاه‌مدت به شدت کم شد.

کاهش نرخ بهره بین بانکی، کاهش تدریجی نرخ بازده تا سررسید اوراق با درآمد ثابت و به طور کلی تصمیمات بانک مرکزی در کنار انتظارات تورمی شکل گرفته در ذهن سرمایه‌گذارها، سهام شرکت‌های بزرگ بورسی را به دلیل نقدشوندگی بالاتر خواستنی‌تر کرد. شواهد به خوبی نشان می‌دهد سرمایه‌های سرگردان مأمنی بهتر از سهام شرکت‌های مهم و با سابقه بورسی پیدا نکرده‌اند. این تغییر و تحولات در نهایت باعث شد تا اختلافی که برای مدت‌ها بین متوسط P/E بورس و فرابورس وجود داشت از بین برود و از این نظر تعادل بین این دو بازار برقرار شود.

قیمت به درآمد