۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

لغو مجوز کارگزاری‌ها با عدم همگام‌سازی کیفیت خود با بازار سرمایه/ تعداد زیاد کارگزاری‌های موجود، دلیلی برای عدم صدور مجوز نیست

۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبر: 447957
لغو مجوز کارگزاری‌ها با عدم همگام‌سازی کیفیت خود با بازار سرمایه/ تعداد زیاد کارگزاری‌های موجود، دلیلی برای عدم صدور مجوز نیست

نشست خبری رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، دوم تیر ماه سال جاری با حضور خبرنگاران برگزار شد. در این نشست، قالیباف به موضوع عدم صدور مجوز جدید برای شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری خود، از عدم محدودیت این سازمان برای صدور مجوز جدید خبر داد.

وی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، به بررسی وضعیت کارگزاری‌ها در سایر کشورهای دنیا پرداخته است. باتوجه به این امر، ما جزء کشورهایی هستیم که بیشترین تعداد کارگزاری را دارد.

قالیباف اصل اضافه کرد: باوجود تعداد بالای شرکت‌های کارگزاری در کشور، این امر دلیلی بر عدم صدور مجوز جدید برای کارگزاران نیست. اما متغیرهایی که باید بررسی شود، افزایش می‌یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: کارگزارانی می‌توانند به بازار سرمایه کمک کنند که، خود را تقویت کرده و ریسک‌های بازار را افزایش ندهند.

وی افزود: برداشت ما از موضوع عدم صدور مجوز جدید برای کارگزاری‌ها، گرفتن یک تصمیم واحد نیست. باید مباحثی مانند سرمایه، میزان کارمزدها و... را بررسی کرد. این مباحث مطرح شده‌اند و تصمیم اتخاذ شده و نهایی، اعلام خواهد شد. البته زمان اعلام تصمیم، زیاد نخواهد بود و این امر در حال بررسی است.

قالیباف اصل در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین درخصوص انحصار در صنعت کارگزاری اظهار داشت: ما را‌ه‌حل‌های مختلفی را برای حل این موضوع، بررسی خواهیم کرد. زیرا بحث عدم صدور مجوز جدید، تنها یک راهکار ندارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: من این امر را که صنعت کارگزاری رقابتی نیست، قبول ندارم. زیرا در این صنعت، رقابت وجود دارد. اگر به سال‌های گذشته به غیر از سال گذشته و جاری دقت کنیم، صنعت کارگزاری به طور دائم، در یک حاشیه هزینه حرکت کرده است.

وی گفت: در سال جاری، سود کارگزاری‌ها بالا رفته است. به نظر من، توجه زیادی از سوی جامعه به این موضوع، شده است. اما سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر به امر رقم بالای مجوز کارگزاری‌ها، ورود پیدا نکرده است.

قالیباف اصل تصریح کرد: تفکر ما این است که با رشد بازار سرمایه، صنعت کارگزاری نیز باید توسعه یابد و کیفیت خدمات را افزایش دهد. البته این امر، نفی کننده رشد همزمان صنعت کارگزاری با بازار نیست.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در طرحی که درخصوص موضوع کارگزاران در حال بررسی است، هم گزینه لغو مجوز و هم صدور مجوز جدید وجود دارد.

وی افزود: با بررسی‌هایی که درخصوص این موضوع صورت خواهد گرفت، مجوز کارگزاری‌هایی که نتوانند با رشد بازار سرمایه، شرایط رشد و توسعه خود را فراهم و کیفیت خود را همگام کنند، لغو می‌شود.