۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جزییات برگزاری اولین نشست خبری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار/ قالیباف اصل به سوالات خبرنگاران پاسخ داد

۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۴
کد خبر: 447792
جزییات برگزاری اولین نشست خبری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار/ قالیباف اصل به سوالات خبرنگاران پاسخ داد

اولین نشست خبری حسن قالیباف اصل، رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز برگزار شد و رییس سازمان بورس پس از گزارش درخصوص عملکرد سازمان، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ در نشست خبری امروز قالیباف اصل، به سوالاتی از قبیل مشکلات هسته معاملات، عدم صدور مجوز جدید برای شرکت‌های کارگزاری، آزادسازی سهام عدالت، تعداد عرضه‌های اولیه و... پاسخ داده شد.

علل لغو نشست 19 خرداد ماه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار

حسن قالیباف اصل، وضعیت بازار سرمایه، مشغله کاری سازمان و مسئولیت‌هایی که برعهده دارد، تعداد زیاد خبرنگاران و اطمینان حاصل نکردن از رعایت پروتکل های بهداشتی را علل لغو نشست قبلی دانست.

تاکید بر شفافیت در سازمان بورس و اوراق بهادار

قالیباف اصل در اولین نشست خبری خود، پاسخگویی سازمان بورس و اوراق بهادار به ذی‌نفعان، سرمایه‌گذاران و رسانه ها را یکی از نکات مهم در جهت شفافیت دانست و این سازمان را به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان این امر برشمرد.

فرهنگ‌سازی و آموزش سواد مالی به افراد

قالیباف اصل، بر معطوف شدن توجه آحاد جامعه به بورس و فرهنگ سازی، آموزش و ارتقا دانش مالی بیش از گذشته و همراهی رسانه ها با نهاد ناظر بازار سرمایه تاکید و ابراز امیدواری کرد که سازمان با کمک رسانه ها، شاهد افزایش آگاهی عمومی جامعه نسبت به سرمایه گذاری صحیح در بازار سرمایه باشد.

اجتناب از موازی کاری در بازار سرمایه

قالیباف با تاکید جدی بر موضوع جلوگیری از موازی کاری در بازار سرمایه، از ایجاد نهادهای مختلف در این بازار و تلاش برای رفع موازی کاری خبر داد. همچنین تلاش برای استفاده از پتانسیل‌های تمام نهادهای مرتبط برای پیشبرد این هدف را ضروری دانست.

 وی به اعتقاد خود به پرداختن سازمان بورس و اوراق بهادار به امر نظارتی و واگذاری امور اجرایی به نهادهای مربوط اشاره کرد. جلسه‌هایی با هیات مدیره، مدیران سازمان بورس و فرابورس درخصوص اصلاح دستورالعمل پذیرش برگزار شده است. به طور کلی، سازمان بورس از هیات پذیرش خارج و امور اجرایی به بورس و فرابورس سپرده شد.

پیگیری سه امر مهم توسط سازمان بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به پیگیری سه موضوع مهم سهام شناور آزاد و اجرا شدن تعهد شرکت‌ها، بحث سهم‌های ممتاز و صندوق توسعه تامین مالی که مقررات آن تصویب و ابلاغ شده است، از اقدامات سازمان برای اجرایی شدن این امور خبر داد.

 پیگیری برنامه‌های کلیدی در زمان ریاست قالیباف اصل

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به دیگر برنامه‌های کلیدی این سازمان نیز اشاره کرد و ارتقا جایگاه بین المللی بازار سرمایه، تطبیق یافتن با قواعد جهانی، کنترل بر پایش ریسک با توسعه بازار، بحث لایحه قانون ارتقای نظام مالی و ارتقای نظام سلامت بازار سرمایه برای جلوگیری از دستکاری‌های احتمالی و افشای اطلاعات نهانی را یکی از اهداف خود دانست. مقررات بازار سرمایه و سیستم‌های طراحی شده نیز در جهت این امر است.

ماموریت‌های واگذار شده به بورس در 10 سال گذشته

واگذاری‌ها در راستای اجرای اصل 44 از طریق بازار سرمایه و تغییر فضای این بازار از منظر افزایش عمق و تعداد سرمایه‌گذاران، قابل معامله شدن و آزادسازی سهام عدالت در بازار سرمایه، باوجود نگرانی‌هایی که درخصوص عدم پاسخگویی سیستم‌های معاملات و زیرساخت‌ها وجود داشت و تامین مالی از طریق بازار سرمایه، از جمله ماموریت‌های واگذار شده به سازمان بورس و اوراق بهادار در ده سال گذشته است.

تسهیل پذیرش شرکت‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادار

موضوع تسهیل فرایند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، در شورای سران سه قوه مصوب شده است. با پذیرش شرکت‌ها در سال جاری، سازمان مالیاتی در گذشته آنها جستجو نخواهد کرد. با اجرای این مصوبه، شفافیت بیشتر شده، این شرکت‌ها مالیات خود را به دولت پرداخت کرده و درآمد مالیاتی افزایش می‌یابد.

اعطای امتیاز مالیاتی به برخی از شرکت‌ها

قالیباف اصل از ارائه پیشنهاد اعطای امتیاز مالیاتی به شرکت‌هایی که از محل صرف سهام یا سلب حق تقدم، افزایش سرمایه می‌دهند و پیگیری برای تصویب آن نیز خبر داد.

تفاوت آمارهای بورسی سال جاری با سال گذشته

ارزش معاملات در سال گذشته در بازارهای بورس و فرابورس، ۸۳۰ هزار میلیارد تومان و در بورس، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا هزار هزار میلیارد تومان بود که ۸۳۰ هزار تومان در سه ماه نخست سال جاری، به ۷۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

تعداد کدهای صادره در کل سال پیش، ۸۲۰هزار کد بوده که در سه ماهه نخست امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد رسیده است.

در سال ۹۸، دو میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در سجام ثبت نام کردند که در سال ،۹۹ به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است و بیش از ۶ میلیون نفر احراز هویت هم شده اند.

برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات هسته معاملات

قالیباف با اعلام رشد هشت برابری ارزش معاملات درمقایسه با سال گذشته، به کاهش مشکلات هسته معاملات، مانند سرعت کم آن نیز اشاره کرد. وی خبرنگاران حاضر در نشست را از برنامه‌های میان مدت سازمان بورس و اوراق بهادار که شامل بحث خرید از عرضه کننده‌های خارجی بوده و از طریق شرکت فناوری در حال پیگیری است و برنامه بلند مدت که شامل ایجاد سامانه ترید و پست ترید بومی بوده و با دانشگاه تهران به طور مشترک در حال انجام است، مطلع کرد.

کاهش کارمزدهای شرکت‌های کارگزاری

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، درخصوص موضوع کاهش کارمزدهای کارگزاری‌ها در جلسات هیات مدیره و کانون کارگزاران صحبت شده است و نتیجه جمع‌بندی این جلسات، کاهش کارمزدها است. این امر که کازمزدها در چند مرحله کاهش می‌یابد، هنوز در حال بررسی است.

قالیباف به تصمیم‌گیری شورا درخصوص کارمزدها و اعلام پیشنهادات سازمان بورس به این شورا نیز، از تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای حرکت به سوی کاهش کارمزدها خبر داد. اما بر جلوگیری از آسیب صنعت کارگزاری و دیگر نهادهای مربوط به بازار سرمایه و پاسخگویی آنها نیز، تاکید کرد.

ماجرای حجم مبنا و دامنه نوسان

قالیباف در جمع خبرنگاران، محدوده دامنه نوسان دو درصد در زمان حضور خود در بورس تهران و پیشنهاد برای افزایش آن، که در نهایت به پنج درصد رسید را یادآوری کرد. به گفته وی، دامنه نوسان در سازمان بورس و فرابورس اعمال می‌شود و اگر پیشنهاد افزایش آن داده شود، در هیات مدیره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایجاد یک صندوق جدید در بورس

حسن قالیباف اصل، ریاست سازمان بورس در مورد ایجاد یک صندوق جدید در بورس با نام صندوق توسعه تامین مالی نیز توضیح داد. مقررات صندوق توسعه تامین مالی، مصوب و ابلاغ شده است تا برای سهام شرکت‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند، تامین مالی صورت گیرد.

افزایش طرفیت تامین مالی از مهم ترین رسالت ها و فلسفه وجودی بازار سرمایه است. در سال ۹۹ هم انتشار اوراق بدون ضامن در بازار سرمایه برای شرکت هایی که رتبه بندی سطح بالا دریافت کرده اند اجرایی شد.

دولت، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان بازار سرمایه

دولت، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان بورس است. حجم نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه، موجب رونق آن شده است.

حقوق سهام‌داران درخصوص پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام

قالیباف با تاکید بر این امر که، پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام حق سهامداران است، یادآور شد، سهامداری که به مجمع می‌رود باید برای هیات مدیره تکلیف کند که سود را از طریق سجام پرداخت کند. البته به تازگی، شرکت‌هایی که جدیدا مجمع برگزار می‌کنند سود را از طریق سجام پرداخت می‌کنند.

شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز، زمینه‌ها را برای برگزاری مجامع الکترونیک آماده کرده است و سیستم‌های مربوط به این امر طی یک ماه آینده، راه‌اندازی خواهند شد.

وی افزود: ما نیز به نمایندگان سازمان بورس در مجامع شرکت‌ها تاکید کرده‌ایم که سود سهام شرکت‌ها از طریق سامانه سجام به حساب مشتریان واریز شود.

توضیحات قالیباف اصل درخصوص مالیات بر عایدی سرمایه

درخصوص مالیات بر عایدی سرمایه، بحثی مطرح نشده است. در هر حال، تصمیم گیرنده درخصوص موضوع مطرح شده، سازمان بورس و اوراق بهادار نیست و دولت و مجلس که در تصمیم‌گیری برای این بحث دخیل هستند، مطرح نشدن ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه را بیان کرده‌اند.

در میان مسئولان نیز، صحبتی درخصوص مالیات بر عایدی سرمایه در بورس نشده است. شایعاتی مطرح شد، اما درست نبود. عایدی سرمایه در جایی معنا می‌یابد که مالیات پرداخت نمی‌شود.

صدور مجوز جدید برای کارگزاران، آری یا خیر؟

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از عدم محدودیت این سازمان در صدور مجوز خبر داد. همچنین به بررسی وضعیت کارگزاری‌ها در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ما جزء کشورهایی هستیم که بیشترین تعداد کارگزاری‌ها را دارا هستیم. این امر، دلیلی بر عدم صدور مجوز جدید نیست، اما متغیرهای ما را برای تصمیم‌گیری افزایش می‌دهد.

کارگزارانی می‌توانند به بازار سرمایه کمک کنند که خود را تقویت کرده و ریسک بازار را افزایش ندهند. برداشت ما از این موضوع، گرفتن یک تصمیم واحد نیست. مباحثی مانند سرمایه، کارمزدها، مجوزهای جدید و... مطرح است. با نهایی شدن این امر، تصمیم گرفته شده اعلام خواهد شد.

بسته شدن بازار آتی سکه اشتباه بود

با دو روز مچ نشدن معاملات گواهی سپرده سکه طلا و ثبت قیمت های بالای سکه در کف بازار، اثبات شد که گواهی سکه به بازار نقدی خط نمی دهد.

قالیباف با بیان اینکه توقف معاملات آتی سکه اقدام درستی نبود، گفت: مزایای بهره گیری از اوراق مشتقه در بازار سکه برای شفافیت بازار و قیمت ها، کاهش هزینه های معاملاتی و مدیریت صحیح بازار است. بر همین اساس اعتقاد دارم، معامله در جایی مانند بورس کالا می تواند به بانک مرکزی نیز کمک کند.

در بازار خارج از بورس به دلیل عدم وجود یک ساز وکار شفاف و یکپارچه، نمی توان قیمت را کنترل کرد. در بازار سنتی و صرافی نیز، دامنه مظنه خرید و فروش متفاوت است و حتی به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. اما این هزینه ها در بورس کالا وجود ندارد و هزینه معاملات هر سکه، حدود 9 هزار تومان است.

بورس کالا، معاملات بازار آتی سکه را انجام داد اما به مدت دو یا سه روز، معاملات گواهی سپرده سکه انجام نشد و قیمت سکه در بازار آزاد از قیمت سکه آتی هم بالاتر رفت. گرچه عده‌ای گفتند در آن زمان، سکه آتی به بازار فیزیکی سیگنال می‌دهد. اما خارج از بورس کالا نمی‌توان تفاوت قیمت‌ها و اسپرد را در بازار کنترل کرد.

در تلاش هستیم با برنامه ریزی بورس کالا، معاملات آتی سکه را دوباره احیا کنیم. زیرا تجربه نشان داده است، توقف معاملات آتی سکه، اقدام درستی نبود.

موافق انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس هستم

قالیباف به این موضوع اشاره کرد که، ایرادی در انتشار صورت های مالی سازمان بورس نمی‌بیند. اما باید فکر کرد که چه فایده ای برای جامعه دارد.

سهام 140 شرکت در انتظار عرضه اولیه در بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری امروز، از بررسی حدود ۱۰۰ شرکت برای پذیرش در فرابورس و حدود ۴۰ شرکت برای پذیرش در بورس خبر داد.

مشاوره‌های افراد حقیقی درخصوص بازار سرمایه

قالیباف ضمن اشاره به تصمی‌گیری درخصوص امر مشاوره، به مخالف بودن خود با برخورد قهری نیز تاکید کرد. همچنین به موضوع عدم کنترل کامل بر فضای مجازی پرداخت و فضای مجازی را، فرصتی برای استفاده بازار سرمایه دانست.

اما هر شخصی که قصد دستکاری قیمت‌ها و ظن استفاده از اطلاعات نهانی را دارد، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر، وظیفه برخورد با آنها را داریم.

البته وی به برخورد قانونی با افرادی که در بازار سرمایه اخلال ایجاد می‌کنند نیز، اشاره کرد. وی این اخلال در بازار سهام را تنها درخصوص فضای مجازی درنظر نگرفت.

نظر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص برخورد سازمان صدا و سیما

ما هر وقت سراغ سازمان صدا و سیما می‌رویم، به صورت تجاری با ما برخورد می‌کنند. البته این سازمان نیز، باید هزینه‌های اداره خود را تامین کنند. صدا و سیما به بازار سرمایه کمک کرده و از طریق شبکه ایران کالا، شبکه آموزش، شبکه یک و دو برای فرهنگ سازی حضور افراد در بازار سهام کار شده است. فضای مجازی نیز، به صورت رایگان در اختیار ماست. باید از این فرصت برای فرهنگ سازی در بازار سرمایه استفاده کرد.