۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

گروه اول فروشندگان سهام عدالت چقدر از دست دادند؟/ سود 27درصدی خریداران سهام عدالت در یک ماه

۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۲
کد خبر: 446517
گروه اول فروشندگان سهام عدالت چقدر از دست دادند؟/ سود 27درصدی خریداران سهام عدالت در یک ماه

ارزش روز سبد بورسی سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. گروه اول سهامدارانی که سهام عدالت خود را ۱۰ خرداد به فروش رسانده‌اند با اندکی صبر می‌توانستند بر مبلغ دریافتی خود ۲۷ درصد بیافزایند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پس از فراهم شدن مقدمات آزادسازی سهام عدالت، بانک ملی در ۱۰ خردادماه نخستین فروش سهام عدالت را کلید زد. سؤالی که در ذهن بسیاری از مشمولین سهام عدالت باقی مانده است مقدار ارزش روز سهامشان است. تعداد شرکت‌های پذیرفته در بورس و فرابورس که در سبد مشمولین قرار دارد به ۳۶ عدد می‌رسد که قیمت آن‌ها در سامانه معاملات مشخص است، ۱۳ شرکت دیگر نیز در آینده به صورت مستقل یا همراه با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ارزش‌گذاری شده و به سبد سهامداران اضافه می‌شود.

طبق بررسی‌ها ارزش روز دارایی‌های بورسی دارندگان سهام عدالت که ارزش اولیه آن حدود ۵۰۰ هزار تومان بود در آخرین روز معاملاتی به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که در روزی که اولین فروش رسمی سهام عدالت اتفاق افتاد ارزش این سبد هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. اگر فرض کنیم کارگزاران ۳۰ درصد سهام را به صورت یکنواخت و به یک نسبت از ۳۶ شرکت فروخته باشند، اولین گروه از فروشندگان پس از سپری شدن ۱۷ روز، سود حدود ۲۷ درصدی را از دست داده‌اند.

صنایع مهم در سبد سهام عدالت

حدود ۳۱ درصد از وزن پرتفوی بورسی سهام عدالت به گروه ‘فلزات اساسی’ مربوط می‌شود، گروه ‘محصولات شیمیایی’ نیز سهم ۲۲ درصدی از سبد سهام عدالت دارد؛ گروه ‘فرآورده‌های نفتی’ ۱۶ درصد و ‘بانک‌ها و مؤسسات اعتباری’ ۱۳ درصد از این سبد را تشکیل می‌دهند، علاوه بر این چهار گروه اصلی حدود 18درصد از سهام مشمولین عدالت نیز در سایر گروه‌ها طبقه‌بندی می‌شود که حاکی از تنوع بالا و ریسک کم مجموعه سهام عدالت است.

از همان ابتدا اکثر کارشناسان، مردم را به نگهداری سهام عدالت تشویق کرده بودند، البته مشکلات معیشتی و گرفتاری‌های مالی باعث شد تا عده زیادی از حدود ۶۰۰ هزار نفری که تصمیم به فروش سهام عدالت گرفته‌اند به این امر مجبور شوند، اما با توجه به ماهیت این سرمایه‌گذاری که از سوی دولت وقت انجام شد، پیش‌بینی می‌شود همان‌طور که تاکنون ارزش آن چند برابر شده است در بلندمدت نیز بازدهی مناسبی را برای سهامداران به ارمغان بیاورد. اعتماد به سیاست‌گذاران و دولت‌ها در موضوع سهام عدالت پس از نگرانی‌های گسترده به نتیجه رسیده است، با نزدیک شدن بازار سرمایه به جایگاه واقعی خود و حمایت حداکثری که از آن صورت می‌گیرد، می‌توان با خیال راحت‌تری سهام عدالت را نگاه داشت و در کنار دریافت سود سالانه از رشد بیشتر ارزش اصل این سرمایه ارزشمند بهره‌مند شد.

بورس

3