۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هیجان خرید و فروش در آستانه ورود شاخص به یک میلیون و 200هزار واحد/ ارزش معاملات روز بورس و فرابورس به 19هزار میلیارد تومان رسید

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۱۴
کد خبر: 446068
هیجان خرید و فروش در آستانه ورود شاخص به یک میلیون و 200هزار واحد/ ارزش معاملات روز بورس و فرابورس به 19هزار میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس تهران امروز در یک حرکت رفت و برگشتی ابتدا برای لحظاتی وارد ابرکانال یک میلیون و 200 هزار واحدی شد، پس از آن تا محدوده یک میلیون و 178 هزار واحدی افت کرد و در حرکت بعدی دوباره وارد مدار صعودی شد و تا یک میلیون و 185هزار واحد پیشروی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، دومین روز هفته در حالی آغاز شد که در دوره پیش‌گشایش به مانند چند روز اخیر صف‌های خرید سنگینی مشاهده می‌شد، اما پس از شروع معاملات رفته‌رفته عرضه‌ها شدت گرفت و به خصوص در شرکت‌های بزرگ قیمت برخی نمادها به محدوده منفی وارد شد. امروز تقریبا 19 هزار میلیارد تومان سهام توسط فعالان بازار دست به دست شد که در یک ماه اخیر، بی‌سابقه بوده است.

حجم بالای معاملات ناشی از فعالیت پرشور دو طرف بازار یعنی خریداران و فروشندگان است. از هفتم خردادماه تا کنون نمادهای بازار به طور متوسط رشد ۳۰ درصدی قیمت را تجربه کرده‌اند که افزایش عرضه‌ها بیشتر به خاطر شناسایی سود نگهداری سهام توسط سهامداران تلقی می‌شود.

اگر هفت هزار میلیارد تومان صف‌های خرید ابتدای بازار را کنار بگذاریم، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان سفارش خرید جدید بعد از ساعت ۹ ثبت شد که نشان می‌دهد علاوه بر صف‌نشینان روزهای گذشته عده زیادی هنوز هم قیمت‌های فعلی را ارزنده می‌دانند. به نظر می‌رسد بازار سهام امروز، محلی برای برخورد جدی نیروهای عرضه و تقاضا شد و همین موضوع سبب افزایش نسبی ارزش معاملات شد.

برخی مقاومت‌های ذهنی و روانی قیمت‌ها در سطوح فعلی را بهانه‌‌ای برای فروش می‌دانند، برخی دیگر در هفته‌های گذشته اقدام به خرید سهام کرده‌اند و در نتیجه به صورت بالقوه می‌توانند سود معقولی شناسایی کنند، در نتیجه در سمت عرضه قرار می‌گیرند. در طرف مقابل خریداران تورم فعلی بازارها، افزایش قیمت در بازارهای جهانی، رشد ملایم نرخ ارز و همچنین ادامه هجوم نقدینگی به بازار سهام را دلیل ارزندگی سهام در قیمت‌های فعلی می‌دانند.

صدور مجوزهای افزایش نرخ

از ابتدای امسال مجوزهای افزایش قیمت زیادی صادر شده که نسبت به سال قبل از نظر تعداد رشد سرسام‌آوری را نشان می‌دهد و سازمان‌هایی که وظیفه قیمت‌گذاری را برعهده دارند بی‌پرواتر از گذشته به افزایش قیمت‌ها آن هم با درصدهای بالایی اقدام می‌کنند.

افزایش نرخ‌ها در صنعت خودرو، برق، لوازم خانگی، قندو شکر، مواد غذایی، تایر و ... تنها نمونه‌هایی است که در ماه اخیر اتفاق افتاده است. سیاست دلار چهار هزار و 200 تومانی پس از اعتراضاتی که از ابتدا به همراه داشت گویا به ایستگاه آخر رسیده و تخصیص ارز دولتی به صنایعی مانند دارو اقلام کمتری را تحت پوشش قرار می‌دهد. در گروه سیمان نیز در حالی که عمر افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت‌ها به یکسال نمی‌رسد زمزمه‌هایی از تصمیم برای افزایش نجومی به گوش می‌رسد.

تغییر رفتار حقوقی‌ها

پس از آزاد شدن سهام عدالت و فروش موفقیت‌آمیز سهام بیش از ۷۰۰ هزار مشمول، همزمان با تبدیل بحران سهام عدالت به فرصتی تاریخی، روند معاملات روزانه رنگ دیگری به خود گرفته و اشخاص حقوقی که اغلب در روزهای منفی در نقش خریدار ظاهر می‌شدند دیگر انتظار اصلاح قیمت‌ها را نمی‌کشند.

امروز معاملات نماد پالایش نفت اصفهان به دلیل تغییرات ۲۰ درصدی قیمت با وقفه‌ای همراه بود که فرصتی شد تا افراد زیادی که صف روزهای قبل را مانعی برای خرید خود می‌دیدند بتوانند سهام مدنظر خود را به دارایی‌های خود اضافه کنند. پالایش نفت تهران که به دلیل اهمال در انتشار صورت‌های مالی تعدیل شده خود چند روز با توقف نماد همراه بود همچنان از قافله پالایشگاه‌ها عقب مانده و معامله‌گرها در انتظار روزنه‌ای برای تصاحب سهام این شرکت هستند.

گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات روز جاری را در اختیار داشت که ملی صنایع مس به عنوان لیدر حال حاضر کامودیتی‌ها یکی از پرنوسان‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. دلار صرافی‌ها و بانک‌ها بیش از ۱۷ هزار تومان تثبیت شده و به نظر می‌رسد نرخ دلار سامانه نیما کانال ۱۵ هزار تومانی را به راحتی از دست نخواهد داد، با این تفاسیر و توجه به تراز مثبت ارزی «فملی» استقبال مجدد از این سهم در میانه بازار بدون دلیل بنیادی نبوده است.

با نزدیک شدن به فصل مجامع پیش‌بینی می‌شود ارزش بالای معاملات همچنان تداوم داشته باشد و توجهات به صنایعی که نسبت قیمت به درآمد (P/E) کمتر و در عین حال سابقه تقسیم سود بیشتری داشته‌اند بیشتر از پیش جلب خواهد شد.