۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از وضع مالیات بر سود سهام؛

حمایت از بورس یا بی‌عدالتی در اخذ مالیات؟/ مالیات بر عایدی سهام می‌تواند کسری بودجه دولت را کاهش دهد

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۵
کد خبر: 445775
حمایت از بورس یا بی‌عدالتی در اخذ مالیات؟/ مالیات بر عایدی سهام می‌تواند کسری بودجه دولت را کاهش دهد

پس از اینکه خبر وضع مالیات بر سود سپرده‌‍‌ها تکذیب شد و بازار سرمایه هم به روند صعودی برگشت، یک نماینده مجلس که طرح این موضوع از اظهارات وی آغاز شد، می‌گوید این موضوع را سفته‌بازانی برجسته کردند که به دنبال کاهش قیمت‌ها در بازار بودند.

اقتصادآنلاین صبا نوبری؛ هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مجلس به دنبال تصویب طرحی است که بر اساس آن فعالیت افراد در بازار سهام هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد.

این خبر به دنبال انتشار یک توییت توسط سید احسان خاندوزی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس یازدهم مطرح شد. او در توییت خود از امضای طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای کنترل سوداگری در بخش‌هایی مثل ملک و خودرو در مجلس خبر داده بود. این موضوع موجب ترس فعالان بازار سرمایه شد و حتی حجم عرضه در آن روز در بازار افرایش یافت.

اما در ادامه و پس از بحث‌های فراوان، نمایندگان مجلس این خبر را تکذیب کردند. پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: "مجلس شورای اسلامی بنا ندارد بر روی سهام و سپرده های بانکی مالیات وضع کند. اولویت ما در مالیات بر عایدی سرمایه, بخش املاک و مستغلات است و بحث خودرو هم فعلاً در دستور کار ما نیست. مالیات بر عایدی سرمایه از فعالیت های سوداگری جلوگیری می کند و مسیر حرکت بازار سرمایه, جذب نقدینگی برای ایجاد سرمایه گذاری مولد در اقتصاد کشور است."

وزیر اقتصاد هم اعلام کرد که این وزارتخانه هیچ برنامه‌ای برای وضع مالیات بر عایدی سرمایه در بورس ندارد و باید به گونه‌ای عمل شود که عرضه سهام در بازار سرمایه به صورت مستمر ادامه یابد‌. به نظر می‌رسد پس از انتشار این اخبار اطمینان به بازار سهام بازگشت و شرایط دوباره عادی شد.

در این رابطه نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه گفت: این خبر باعث شد تا از روند صعودی پرشتابی که بازار سهام طی یک هفته گذشته در پیش گرفته بود کاسته شود و بازار اصلاح شد.

اقلیت سفته‌باز این خبر کذب را منتشر کردند

در این رابطه خاندوزی ضمن توضیح اینکه این طرح مربوط به خودرو و املاک بوده است، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "همه می‌دانند هنوز نه کمیسیون تشکیل شده و نه جزییات بحث شده و به دلیل مقدمات اطلاعات اقتصادی تا اجرای چنین طرحی فاصله زیادی داریم. اما صبح 19 خرداد پول‌های هوشمندی که سودهای کلان کسب کرده‌اند با تمرکز صرف بر مساله بورس که اصلا برجسته نشده بود خواستند تا فضایی علیه طرح به دنیا نیامده ایجاد کنند. آن اقلیت تلاش کردند اکثریت کم آگاه را بترسانند تا با کاهش برخی قیمت‌ها در قیمت پایین بخرند و بعدا در قیمت بالا بفروشند.

بنده و همکارانم حتما بر عدم ورود شوک به فضای اقتصاد ایران و حمایت از بورس و بانک حساس خواهیم بود، اما انشالله مسیر این اصلاح مهم که جزو عقب‌ماندگی‌های کشور، عامل کاهش سوداگری و موجب حرکت نقدینگی به سمت تولید است را ادامه خواهیم داد."

وی همچنین از مردم خواست تا اسیر جوسازی اقلیت سفته‌باز نشوند.

در نهایت با تکذیب مسئولان مشخص شد که برنامه‌ای برای وضع مالیات در بازار سهام وجود ندارد و دولت حمایت خود را از بازارسرمایه را ادامه خواهد داد.

ضرورت اخذ مالیات از خرید‌وفروش سهام

در این رابطه مرتضی زمانیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این اواخر بسیار می‌بینیم که از مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان ابزاری برای جلوگیری از سفته‌بازی و سوداگری یاد می‌شود اما در شرایطی که دولت نیازمند درآمد مالیاتی است آنچه اهمیت بیشتری دارد نقش این نوع مالیات در تامین کسری بودجه است.

 وی با تاکید بر موضوع عدالت در اخذ مالیات ادامه داد: فرض کنید که هرکسی مشغول کاری است باید مالیات پرداخت کند چرا کسی که در بورس فعالیت می‌کند باید از پرداخت مالیات بر عایدی معاف باشد؟ آیا یک معلم یا پرستار برای معافیت از مالیات شایسته‌تر است یا کسی که در بورس فعالیت می‌کند؟

این کارشناس افزود: به همین خاطر به نظر می‌رسد چه از لحاظ عدالت مالیاتی و چه از لحاظ وضعیت وخیم کسری بودجه کشور، اخذ این مالیات لازم و ضروری است.

وی در پاسخ به این پرسش که اخذ مالیات از سهام ممکن است باعث افت بازار شود، خاطرنشان کرد: درست است که ما باید از بورس مراقبت کنیم تا افت نکند و نباید شوکی به بازار وارد شود اما این ادعا که ما برای حمایت از بورس مالیات وضع نکنیم اشتباه است زیرا باید مثل همه بخش‌ها از آن مالیات اخذ شود حتی اگر مانع رشد آن بشود.

زمانیان در رابطه با مهم‌ترین چالش طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: فعلا این طرح مشخصا با موضوعیت طلا و ارز مطرح شده است و مهم‌ترین نقص آن می‌تواند نظام شناسایی باشد. به‌ نظر می‌رسد مسئله هنوز خام است زیرا ما نیازمند یک نظام رصد مبادلات و درآمدها هستیم که پشتوانه اجرای این طرح باشد.