۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ابهام در معاملات سهام عدالت همچنان پابرجاست/ کمین فرصت‌طلبان برای شکار سهام عدالت

۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۷
کد خبر: 444621
ابهام در معاملات سهام عدالت همچنان پابرجاست/ کمین فرصت‌طلبان برای شکار سهام عدالت

تشکیل صف‌های خرید در نمادهای سهام عدالت می‌تواند منجر به سهام‌خواری شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پس از عزم جدی دولت در آزادسازی سهام عدالت، بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران جزئیات این معاملات را تشریح و اعلام کردند معاملات از ساعت 12:45 تا 14 در بازار 4 امکان‌پذیر است. با نگاهی به معاملات این بازار در روزهای اخیر، تشکیل صف‌های خرید در نمادهای مربوطه جلب توجه می‌کند.

کارگزاری‌ها می‌توانند سفارش فروش سهام عدالت مشمولینی را که مستقیم یا از طریق بانک‌ها درخواست فروش 30 درصد سهام خود را ارائه کرده‌اند در بازار 4 ثبت کنند اما اتفاق عجیبی که از زمان اعلام دستورالعمل معاملات سهام عدالت در حال رخ دادن است تشکیل صف‌های خرید در برخی نمادهای مرتبط با سهام عدالت است.

گفته شده از ساعت 12:45 امکان خرید و فروش سهام 37 شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت برای تمام افراد حقیقی و حقوقی فراهم شده است. بدین‌ترتیب کلیه افرادی که مشمول سهام عدالت نمی‌باشند نیز می‌توانند سفارش خود را در نماد اصلی (بازار 1) راهی سامانه معاملات کنند و کارگزاران هم طبق معمول باید سفارشات خرد یا بلوک خود را در نماد عمده (بازار 4) مطابق با دستورالعمل ابلاغی ثبت کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش صف‌های خریدی که بعد از ساعت 12:45 هر روز تشکیل می‌شود حداقل 120 میلیارد تومان در مجموع نمادها بوده است در حالی که صف‌های فروش به یک‌سوم این رقم نیز نمی‌رسید. به نظر می‌رسد تسهیلات اتخاذ شده در نمادهای مربوط به سهام عدالت بیشتر به خاطر حفاظت از منافع 49 میلیون مشمول این سهام باشد ولی در ظاهر این اتفاق به نفع افراد دیگری در حال رخ دادن است.

در قرارداد وکالت فروش بانک‌ها و کارگزاران حق هرگونه اعتراض، شکایت، طرح دعوی تحت هر عنوان نزد مراجع قضایی، شبه قضایی، اداری و سایر مراجع ذی‌صلاح درخصوص زمان، قیمت، تعداد و هزینه‌های قانونی فروش سهام از سهامدار سلب شده اما در طرف مقابل دست خریدار کاملاً باز است لذا احتمال پایمال شدن حقوق فروشندگان وجود دارد.

از آن‌جایی که مسئولیت فروش سهامداران عدالت از طریق بانک‌ها و یا به طور مستقیم به کارگزاری‌ها محول شده و با توجه به حساسیت‌هایی که پیرامون صیانت از دارایی مشمولین سهام عدالت ایجاد شده بهتر است ارکان بازار جلوی افراد سودجو را بگیرند تا کوچکترین شائبه بروز تخلفات نیز از بین برود و اعتمادی که تا به حال شکل گرفته تقویت شود.

8