۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

تداوم ورود نقدینگی به بورس/ بازار سرمایه، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است

۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳
کد خبر: 444620
تداوم ورود نقدینگی به بورس/ بازار سرمایه، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است

تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قصد صحبت از بازار سرمایه را داریم، باید مقایسه‌ای با کل فضای سرمایه‌گذاری در کشور انجام دهیم.

اقتصادآنلاین – سارا محسنی؛ علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: در حال حاضر، گزینه دیگری به جز بازار سرمایه و سپرده‌گذاری‌های بانکی برای سرمایه‌گذاری وجود نداشته و بازارهای موازی مانند گذشته، جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارند.

وی افزود: در روزهای گذشته، حدود هفت میلیون نفر برای قرعه‌کشی خودرو ثبت‌نام کرده و سرمایه‌ای را برای این امر، درنظر گرفته بودند. در حال حاضر که نتیجه این موضوع مشخص شده، بخشی از سرمایه افرادی که شانس برنده شدن در این قرعه‌کشی را نداشتند و من حدس میزنم حدود 30 یا 35 هزار میلیارد تومان است، دیروز و امروز وارد بازار سرمایه شده است.

تاج‌بر اضافه کرد: هم‌چنان شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه هستیم. مواردی مانند سهام عدالت یا عرضه‌های حقوقی نیز نتوانستند با موج ورود نقدینگی مقابله کنند. جذابیت سپرده‌های بانکی در حال کاهش بوده و در حال حاضر بازار سرمایه، یکی از مناسب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارهای موازی نیز، جذابیت زیادی ندارند و ارکان حکومتی در حال حمایت از بازار سرمایه بوده و از نظر بررسی بنیادی نیز، سهم‌های بنیادی ما در حال انتشار خبرهای خوبی به بورس هستند.

وی افزود: برای مثال، تصور کاهش صادرات وجود داشت. اما این امر رخ نداد. ارزش جهانی دلار نیز در حال کاهش است و این موضوع، نوید دهنده افزایش قیمت محصولات کامودیتی محور است. حجم اصلی شرکت‌های ما، صادرکننده محصولات کامودیتی یا کالاهای اولیه هستند و سودآوری آنها افزایش می‌یابد.

تاج‌بر تصریح کرد: من باتوجه به شرایط فعلی، گزینه بهتری به غیر از بورس برای سرمایه‌گذاری نمی‌بینم. بهتر است که بازار مانند وضعیت فعلی با شیب ملایم، روند صعودی خود را طی کند تا معاملات افزایش یابند، سهام‌داران تغییر کنند و فرصت استراحتی برای بازار، ایجاد شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: سهام عدالت برای بازار سرمایه، هم فرصت اسن و هم تهدید. فرصت آن، میزان بالای سهام‌داران در کشور، از منظر جمعیتی در مقایسه با دیگر کشورها است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 49 میلیون نفر، دارنده سهام عدالت هستند. ممکن است برخی افراد، سهام خود را به پول نقد تبدیل کنند و از بازار خارج شوند. من فکر می‌کنم، تعداد این افراد کمتر از 20 درصد است.

تا‌ج‌بر گفت: در هر حال فرصت مناسبی برای بازار سرمایه ایجاد شده است تا به عنوان بازاری منحصر به فرد در دنیا، نیمی از جمعیت آن سهام‌دار محسوب شوند. سهام عدالت، بزرگ‌ترین طرح اقتصادی در بازار سرمایه است و امکان مواجه با مشکلات و ابهاماتی وجود دارد. اما تلاش برای کاستن موانع در حال انجام است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر، شاهد وجود خریداران جدی برای سهام عدالت و به دست آوردن بلوک‌های مدیریتی آن هستیم تا مدیریت شرکت‌های بزرگ اقتصادی را به دست آورند. در برخی از موارد، این امر افشا نمی‌شود و دلیل آن، خرید این سهام در قیمت‌های پایین است.

وی اظهار داشت: به نظر من، فرصت سهام عدالت از تهدیدهای آن بیشتر بوده و اتفاق بزرگی در حال رخ دادن در بورس است. هم‌چنین ارکان بازار سرمایه، باید خود را آماده سازند و بسترهای مناسبی را فراهم کنند، تا آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاران بیشتری را به دست آورند.

تاج‌بر گفت: مشکلات هسته معاملات، جزئی از سیستم است که دیده می‌شود. فعالان بازار سرمایه از 200 هزار نفر به سه میلیون نفر رسیده است. طبیعی است که تمام اجزا در بازار سرمایه برای مطابقت خود با این حجم، با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مشکلات هسته معاملات، بیشتر دیده می‌شود. در صورتی که تمام ارکان بازار سرمایه، خود را با سه میلیون نفر تطبیق نداده‌اند. اما باید قبول کرد که اختلالات هسته معاملات در مقایسه با سه ماه اخیر، کمتر شده است. من امیدوار هستم که این امر با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود، شرایط بهتری پیدا خواهد کرد.