۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کاهش دغدغه فعالان بورس با شفافیت معاملات سهام عدالت/ روند صعودی بازار سهام ادامه خواهد یافت

۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۰
کد خبر: 444432
کاهش دغدغه فعالان بورس با شفافیت معاملات سهام عدالت/ روند صعودی بازار سهام ادامه خواهد یافت

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: تعداد افرادی که در بازار سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزایش یافته است. این امر موجب تغییر دیدگاه‌های افراد در خصوص نوع سرمایه‌گذاری آنها نیز، شده است.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: شاید عدد شاخص برای برخی از افراد مهم محسوب شود و تغییر این عدد، هیجان و جو روانی را در معاملات آنها ایجاد کند.

وی افزود: از سوی دیگر، برخی از افراد به عدد شاخص، توجهی نمی‌کنند و اعتقاد دارند این عدد، خود معلول است و علت واقعی، جریان نقدینگی است. این افراد، با رصد کردن جریان بازار و هدف‌گذاری برای خرید و فروش خود در بورس، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ساسانی اضافه کرد: اگر دقت کنیم، هنگامی که بازار در حال اصلاح بود، تصور افراد بسیاری که عدد شاخص را مبنا قرار داده بودند، به نتیجه درستی نرسید و شاخص به زیر 900 هزار واحد افت نکرد. من فکر می‌کنم برای سرمایه‌گذاری، نباید به عدد شاخص تکیه زیادی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قطعا نمادها پس از رشد، نیاز به اصلاح پیدا می‌کنند. در دو هفته اخیر با اصلاح نسبی بازار و پس از آن صعود دوباره بازار مواجه بوده‌ایم. برخی از سهم‌های شاخص‌ساز و تاثیرگذار بر بازار، به سقف‌های قبلی خود نزدیک می‌شوند.

وی افزود: این امر، تقابل ذهنی را برای افراد، در خصوص سهام‌دار ماندن یا فروشنده شدن، ایجاد می‌کند. این موضوع در روزهای آینده، حجم معاملات را افزایش خواهد داد. عده‌ای در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند و عده‌ای با نگاه به میان‌مدت، خریدار خواهند بود.

ساسانی اظهار داشت: از نظر من، این عرضه‌ها نمی‌تواند در روند کلی بازار، اختلال زیادی ایجاد کند. در حال حاضر بازار سرمایه با شیب ملایم، روندی صعودی از خود نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طبیعی است که پس از چند روز مثبت، با روزهای منفی نیز، مواجه شویم. نوسان و تغییر قیمت‌ها در ذات بازار است و بخشی از روند آن محسوب می‌شود. اما در مجموع، بازار سرمایه در مرکز توجه است و نقدینگی، اصلی‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی بازار، عدم اطلاع از نحوه آزادسازی و فروش سهام عدالت بود. از سوی دیگر نیز، از حجم احتمالی میزان فروشندگان اطلاع نداشتند. با افزایش شفافیت در خصوص این موضوع، دغدغه سرمایه‌گذاران نیز کاهش یافت.

ساسانی اضافه کرد: عرضه سهام عدالت نیز می‌تواند به عنوان بخشی از عرضه و تقاضا شکل گیرد و بر روی تابلو، برخی از فروشندگان می‌توانند، فروشنده سهام عدالت محسوب شوند. این موضوع برای میان مدت در بازار، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این امر که بسیاری از افرادی اقدام به انتخاب مدیریت مستقیم برای سهام عدالت خود کرده‌اند، به معنای فروشنده بودن آنها نیست. این افراد قصد مدیریت سهام عدالت در پرتفوی خود را دارند. اما بسیاری از این اشخاص در حال حاضر در بازار سرمایه در حال فعالیت هستند و از ارزش واقعی سهام خود خبر دارند.

وی افزود: طبیعی است که این سرمایه‌گذاران، برای بالا رفتن قیمت سهام خود در ماه‌های آینده صبر خواهند کرد تا در قیمت‌های بالاتر به فروش رسانند. این امر موجب حجم فروش کم بر روی تابلو می‌شود.

ساسانی گفت: بازار سرمایه در مقایسه با سال‌های قبل، شرایط بهتری پیدا کرده است. اما این امر به معنای صعودی بودن همیشگی نیست. توصیه من به سرمایه‌گذاران این است که در روز‌های منفی بازار، هیجانات خود را کنترل کرده، به بهینه‌سازی سبد و سهام خود و آینده سهم شرکت خریداری شده، فکر کنند.