۰ نفر

در گفت‌‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

چرایی توقف نماد‌های پالایشی/ سود پالایشی‌ها با تسعیر نرخ ارز قد کشید

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۴
کد خبر: 443015
چرایی توقف نماد‌های پالایشی/ سود پالایشی‌ها با تسعیر نرخ ارز قد کشید

توقف نماد‌های پالایشی طی معاملات روز جاری در حالی رخ داد که خبر از تسعیر نرخ ارز شرکت‌های این صنعت به گوش رسید.

اقتصاد آنلاین - فائزه زمانی؛ پس از انتشار اصلاحیه  گزارش مالی سال گذشته یکی از شش نماد پالایشگاهی، همه نمادهای پالایشی به دلیل آنچه «تغییر سود» نامیده می‌شود، متوقف شدند. تغییر سود پالایشی‌ها در خصوص تغییر در ردیف سایر درآمدهای عملیاتی است که در اثر تغییر نرخ تسعیر ارز حاصل از فروش‌های صادراتی سال 97 بوده است که از سوی وزارت نفت ابلاغ شده است.

در همین راستا ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛ با توجه به اینکه مجری فروش پنج فرآورده نفتی اصلی که یکی از آنها نفت کوره است شرکت ملی پالایش و پخش بوده, اغلب با مقداری تاخیر در انتشار صورت‌های مالی و تعیین مابه التفاوت نرخ‌های تسعیر مواجه هستیم که بخشی از این وقفه با دولتی بودن سیستم در ارتباط است.

هلالات ضمن تاکید بر اینکه در صورت‌های سال مالی منتهی به اسفند 98, نرخ تسعیر سال 97 آورده شده است افزود؛ این اتفاق قطعا در صورت‌های مالی منتشر شده در سال 99 نیز بابت سال 98، با توجه به تغییرات قابل توجه نرخ دلار نیمایی  تکرار خواهد شد .

هلالات در ادامه بیان کرد:  در حالت کلی می‌توان گفت آن دسته از شرکت‌های پالایشی که بخش زیادی از محصولات خود را  صادر کرده اند؛ به دنبال آن سود بیش‌تری نیز از این محل شناسایی کرده اند و به عنوان مثال می‌توان گفت  پالایشگاه‌هایی نظیر بندرعباس, لاوان و همچنین اصفهان در زمره شرکت‌هایی با درصد بالای شناسایی سود هستند  و در مقابل برای شرکتی مثل پالایشگاه تبریز میزان این سود چندان قابل توجه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در کل این موضوع به عنوان یک محرک خوب برای این دسته از شرکت‌ها به حساب می‌آید ضمن اینکه در حال حاضر در این صنعت در کنار بحث‌هایی که در خصوص تجدید ارزیابی و همچنین آغاز پذیره نویسی صندوق ETF آن‌ها از ابتدای تیر ماه مطرح است؛ در خصوص تغییرات نرخ خوراک این دسته از شرکت‌ها که بر اساس قیمت‌های واقعی باشد نه بر اساس قیمت‌های نشریه‌های بین المللی صحبت‌هایی به گوش می‌رسد.

وی در پایان بیان کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که تسعیر در نرخ ارز سال 97 در صورت‌های مالی منتشر شده, به عنوان سود در سال 98 آورده شده است در صورتی که انتظار می‌رفت این رقم  به عنوان سود سنواتی لحاظ شود اما در این مورد باید دید رویه‌های حسابداری به چه شکل است و در صورت تایید حسابرس مشکلی از این حیث ایجاد نخواهد شد.