۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

راهنمای خرید عرضه اولیه امروز بورس

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۵
کد خبر: 440647
راهنمای خرید عرضه اولیه امروز بورس

از ساعت ۱۰:۱۵ لغایت ۱۳:۱۵ ثبت سفارش عرضه اولیه مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد «پیزد» انجام می‌پذیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد «پیزد» به عنوان سومین عرضه‌اولیه فرابورسی سال ۹۹ امروز (چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت) پا به عرصه معاملات می‌گذارد. سهمیه در نظر گرفته شده برای هر فرد 50 سهم است و با فرض مشارکت دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفری به هر نفر تعداد ۱۷ عدد سهام می‌رسد که نقدینگی لازم برای تأمین آن حدود ۷۰ هزار تومان می‌شود. دوره ثبت سفارش از ساعت ۱۰:۱۵ لغایت ۱۳:۱۵ تعیین شده است.

6

این شرکت در سال 1364به منظور ایجاد کارخانه‌ای برای تولید انواع تایر و تیوب خودروهای سواری، وانتی، موتورسیکلت، دوچرخه، قطعات لاستیکی، لاستیک و ریکلیم رابر و اشتغال به امور تجارت، فروش، پخش لاستیک و ... تأسیس شد.

خط تولید تایر و تیوب دوچرخه و موتوسیکلت با بهره‌گیری از دانش فنی شرکت آی‌آرسی ژاپن و همچنین تولید تایر و تیوب تایرهای بایاس سواری و وانتی با استفاده از تکنولوژی داخلی در سال ۱۳۷۶ افتتاح شده بود.

عمده سهامداران صنایع لاستیک یزد شامل مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (تولید کننده بزرگ تایر با نماد معاملاتی پارتا) با بیش از ۶۱ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۳۶ درصد و آستان قدس رضوی با بیش از دو درصد مالکیت سهام هستند.

شرکت‌های ساپکو (گروه صنعتی ایران خودرو)، سازه‌گستر سایپا (گروه صنعتی سایپا)، بهمن موتور، زامیاد، پارس خودرو و کرمان خودرو از مشتریان اصلی شرکت به حساب می‌آیند که حدود ۴۰ درصد از تولیدات به این خودروسازان اختصاص دارد؛ علاوه بر آن‌ها این مجتمع از طریق ۲۶۷ نمایندگی فروش استانی و همچنین تعدادی نمایندگان فروش خارجی، محصولات خود را به دست مصرف‌کنندگان نهایی داخلی و خارجی می‌رساند.

سهم وزنی تولیدات مجتمع از مجموع تولیدات تایر و تیوب کشور از قرار زیر می‌باشد:

7

تولیدات مرتبط با وانت و موتورسیکلت بخش زیادی از بازار داخل را تشکیل می‌دهد اما تایرهای سواری با توجه به وارداتی که صورت می‌گیرد بخش ناچیزی از فروش سطح کشور را تأمین می‌کند. جای تایر خودروهای سنگین (قطر زیاد) نیز در بین محصولات شرکت خالی است.

متوسط P/E گروه لاستیک و پلاستیک حدود ۴۱ است و نسبت‌های P/B و P/S به ترتیب عبارتند از ۲۰ و ۶ که تنها نسبت قیمت به فروش (P/S) گروه نزدیک میانگین بازار قرار دارد.

با کشف قیمت در سقف مجاز قیمتی نسبت‌های P/E، P/B و P/S «پیزد» به ترتیب به ۱۷.۵، ۹.۲ و ۲.۹ می‌رسد که با متوسط صنعت فاصله معناداری دارد؛ ارزش بازار لاستیک یزد نیز پس از بازگشایی به بیش از دو هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

ظرفیت تولید این مجتمع، ۳۱ هزار تن انواع تایر در سال است که برنامه افزایش تولید در دست بررسی است. لازم به ذکر است میزان تولید سال ۹۸ در حدود ۹۲ درصد این ظرفیت بود. در حال حاضر بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ حلقه تایر رادیال وانت و سواری (به جز تایرهای دوچرخه و موتورسیکلت) در مجتمع لاستیک یزد تولید و به بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

در حال حاضر در حدود ۶۰ درصد تولیدات مربوط به تایر بایاس (BIAS) است و شرکت نگاه ویژه‌ای به جایگزینی نوع محصولات تولیدی از تکنولوژی تولید تایرهای بایاس به تولید تایرهای رادیال (RADIAL) معطوف دارد. در سال ۹۲ تایرهای رادیال سیمی جدیدی به بازار عرضه شدند که قابلیت تحمل سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت را دارند؛ این تایرها که پیش از این در کشور تولید نمی‌شدند و از کشورهای دیگر وارد می‌شدند در خودروهای ساخت داخل مانند مگان و مزدا استفاده می‌شوند.

روند تولید و فروش انواع تایر از ابتدای سال ۹۸ به شکل زیر است:

8

همان‌طور که مشاهده می‌شود میزان تولید از ثبات خوبی برخوردار است اما با ظرفیت اسمی کمی فاصله دارد. تا سال ۱۴۰۴ توسعه ماشین‌آلات تولیدی برای ارتقای ظرفیت تولید محصولات رادیال در دستور کار شرکت قرار دارد که برنامه افزایش ۲۷ درصدی تولید انواع تایرهای رادیال سیمی و افزایش ۱۵ درصدی پرسنل تولیدی شرکت در امسال کاملاً در راستای این چشم‌انداز است.

به گفته مدیرعامل شرکت فاز اول پروژه طرح افزایش ظرفیت محصولات رادیال از تعداد ۷ هزار به ۹ هزار حلقه در روز با موفقیت به بهره برداری رسیده است و فاز دوم برای رسیدن به تعداد ۱۲ هزار حلقه در روز در دست اجرا قرار دارد؛ بدین‌منظور بخشی از ماشین‌آلات مورد نیاز این فاز در حال نصب و راه‌اندازی است و بخش دیگری از ماشین‌آلات در مرحله حمل و ترخیص می‌باشد. طبق برنامه زمان‌بندی، فاز دوم پروژه تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید و تعداد ۳ هزار حلقه تایر به تولید روزانه شرکت افزوده خواهد شد.

نرخ فروش محصولات در یک سال اخیر در نمودار زیر آمده است:

9

از ابتدای سال ۹۸ نرخ محصولات در مدار صعودی قرار دارد و افت تولید فروردین ماه کارخانجات لاستیک‌سازی کشور و کاهش واردات ناشی از شیوع کرونا و بسته شدن برخی مبادی ورودی باعث شد تا نرخ تایر بایاس و تیوپ افزایش قابل توجهی داشته باشد.

درآمد مجتمع به تفکیک محصولات از قرار زیر است:

10

به دلیل کاهش فروش لاستیک‌های رادیال سیمی در نیمه دوم سال ۹۸ درآمد شرکت به مرور کاهش یافته است اما افزایش موجودی مواد و کالا در کنار افزایش قیمت‌ها در نهایت به نفع شرکت تمام خواهد شد.

تایر رادیال سیمی سهم زیادی از ارزش فروش شرکت دارد اما نشانه‌هایی از جایگزینی تایر قدیمی بایاس با تایر رادیال مشاهده نمی‌شود، البته گزارش فروردین به دلیل شرایط خاصی که دارد نمی‌تواند ملاک خوبی برای تشخیص روند درآمد شرکت باشد، برای برآورد دقیق‌تر بهتر است در انتظار گزارش عملکرد اردیبهشت‌ماه باشیم.

درامد سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۷۴ درصدی نشان می‌دهد که این مهم به مدد افزایش نرخ حدود ۵۰ درصدی و رشد ۱۳ درصدی مقدار فروش به وقوع پیوست.

گفتنی است پیش از ممنوعیت صادرات کالا، تولیدات این شرکت به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شد و عملکرد صادراتی تایر یزد باعث شده بود در سال ۱۳۹۶ به عنوان صادرکننده نمونه کشور انتخاب شود.

در دو سال مالی اخیر ۵۰ و ۶۳ درصد از سود خالص تقسیم شده که پیشنهاد هیأت مدیره تقسیم ۶۵ درصد از سود سال ۹۸ در مجمع پیش‌رو است.

شرکت لاستیک یزد ۱۰۰ درصد شرکت فراور لاستیک ایساتیس (شرکت فرعی) را در اختیار دارد و ۱۳.۵ درصد از بازرگانی صنایع لاستیک سیمرغ و همچنین ۱۱ درصد از مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک جزو سرمایه‌گذاری‌های شرکت می‌باشد.

دارایی‌های یزدتایر از سال ۶۷ مورد تجدید ارزیابی قرار نگرفته‌اند و از طرف دیگر قریب به ۲۵ میلیون یورو تسهیلات ارزی از محل صندوق ذخیره ارزی اخذ شده که ذخیره‌هایی از این بابت در حساب‌ها ثبت شده لذا تحلیلگران باید به این موارد توجه کافی مبذول بدارند.