۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بازار سرمایه وارد فاز اصلاحی شد/ تبدیل بورس به جزء جدی اقتصاد کشور

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۳۰
کد خبر: 440170
بازار سرمایه وارد فاز اصلاحی شد/ تبدیل بورس به جزء جدی اقتصاد کشور

یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: هنگامی که بازار در یک بازه بلندمدت و برای روزهای متمادی، رشد یک‌سویه را تجربه می‌کند، باید انتظار اصلاح‌های زمانی یا مقطعی را داشت.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تصریح کرد: چند روز گذشته، بازار روند نزولی را طی‌کرد. از نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران حقوقی، بازار نیاز به ورود به فاز اصلاحی داشت تا آنها با تحلیل بیشتر، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: خوشبختانه بازار سرمایه کشور، عمق مناسبی را به‌دست آورده‌است و می‌توان به این نتیجه رسید که بازار در سال جاری، جزء جدی اقتصاد کشور شده‌است. بنابراین، بسیاری از متغیرهای تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری که با رویه‌های قبل از سال گذشته بوده‌است، پاسخگوی روزهای اخیر نیست. 

اسلامی بیدگلی اضافه‌کرد: نمی‌توان از بسیاری از الگوها تبعیت‌کرد و سیاست‌های تصمیم‌گیری را بر مبنای آنها قرارداد. لذا پیش‌بینی کردن روند بازار برای روزهای آینده، سخت است. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح‌کرد: برخی از روزها، حجم معاملات بیشتر از حجم معاملات یک ماه در سال گذشته بوده‌است. برای مثال، مجموع ارزش دو شرکت هلدینگ خلیج‌فارس و فولاد مبارکه، 450هزار میلیارد تومان بوده که مساوی با ارزش کل بازار سرمایه در دو سال گذشته است. به این دلیل، پیش‌بینی‌ها سخت شده‌است.

نایب رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی اظهار کرد: فکر می‌کنم، باتوجه به تاکید دولت بر بازار سرمایه و هدایت سرمایه‌گذاران برای واردکردن بخشی از سرمایه خود به بازار ازطریق رسانه ملی، بازار دچار افت‌های جدی و رکود‌های بلندمدت نخواهدشد و فاز اصلاح را درپیش می‌گیرد. 

وی گفت: سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های خود، دقت لازم را به‌خرج‌دهند. به‌طور قطع، می‌توان اعلام‌کرد که بازار، رویه یک سال گذشته را طی نخواهدکرد و نقش تحلیل در بازار پررنگ‌تر خواهدشد. در یک سال گذشته، رویه‌ای را تجربه‌کردیم که فاصله معناداری میان بازار و بازده به‌دست‌آمده توسط سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای وجود نداشت. پیش‌بینی من این است که از حالا به بعد، اختلاف بسیار معناداری میان بازده به‌دست‌آمده توسط سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای به‌وجود خواهدآمد. 

اسلامی بیدگلی بیان‌کرد: توصیه به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای این است که به صورت غیرمستقیم، وارد بازار سرمایه شوند. به‌ویژه افرادی که در مقطع زمانی کنونی، تصمیم به ورود به بازار سرمایه گرفته‌اند و در رشدهای بازار سرمایه در ماه‌های گذشته شرکت نداشته‌اند. 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با فرض اینکه، افت‌های بازار جدی نیست، به‌نظر می‌رسد که روزهای منفی بازار برای کنترل هیجانات بازار، مناسب است. بسیاری از سرمایه‌گذاران متوجه شده‌اند که بازار سرمایه با مفهومی به نام ریسک نیز مواجه‌است و بازده بالاتر از بازار پول با ریسک یکسان، به دست نخواهدآمد. 

وی گفت: این امر به کم‌شدن رفتارهای توده‌ای و نوسانات در بازار کمک می کند و در نتیجه بازار از حرکت‌های یک‌سویه به سمت رفتارهای منطقی تغییر خواهدکرد. باید توجه به شایعات را کمترکرده و از قدرت تحلیل استفاده بیشتری ببریم. 

اسلامی بیدگلی تصریح‌کرد: بحث درخصوص وجود حباب یا عدم وجود آن، مبحث درستی درمورد کلیات یک بازار مالی نیست. طبیعی است که بخشی از قیمت تابلو برخی از شرکت‌ها با ارزش ذاتی آنها، فاصله دارد. به همین دلیل، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود، اگر دانش و تخصص کافی برای فعالیت در بازار دارند، به‌صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کنند. این امر که کلیت بازار دچار حباب شود، مبحثی غیرعلمی است. برخی از سهم‌ها از ارزش ذاتی خود فاصله دارند و سرمایه‌گذاران اقدام به خرید آنها نکنند. 

نایب رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی گفت: ای‌تی‌اف‌های دولتی درحال حاضر با محدودیت دو میلیون تومان برای هر کد، اختصاص پیدا می‌کند و رقم قابل توجهی برای تغییر جهت بازار نخواهدبود. باید دید با ورود ای‌تی‌اف‌ها به بورس و انجام معاملات، رفتار سرمایه‌گذاران چه تغییری خواهدکرد و برای آن، تدبیری اندیشید. 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: فکر می‌کنم، مکانیزم بازارگردانی که برای ای‌تی‌اف‌ها وجود دارد، کمک شایسته‌ای به بازار نخواهدکرد و باید تدبیر دیگری اندیشید. پیشنهادم این است که مانند دیگر ای‌تی‌اف‌ها، رکن ای‌پی را ، به صندوق‌ها اضافه‌کنند تا پس از عرضه ثمربخش محسوب‌ شوند.