۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح‌شد:

تشدید نوسانات بازار با حضور بیشتر اشخاص حقیقی/ کلیت بازار، حباب ندارد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲
کد خبر: 439838
تشدید نوسانات بازار با حضور بیشتر اشخاص حقیقی/ کلیت بازار، حباب ندارد

خزلی، فعال بازار سرمایه گفت: بازارهای مالی، از جهت نوع سفارشاتی که وارد بازار می‌شود به دو دسته بازارهای مبتنی بر سفارش و بازارهای مبتنی بر مظنه تقسیم می‌شوند.

اقتصادآنلاین – سارا محسنی؛ حسین خزلی خرازی، فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: بازارهای مبتنی بر سفارش، بازارهایی هستند که اشخاص حقیقی، ثبت سفارشات را انجام می‌دهند. در بازارهای مبتنی بر مظنه، افراد متخصص مانند بازارگردان‌ها، سفارشات را انجام می‌دهند.

وی افزود: در بورس‌های بزرگ دنیا، مفهومی به‌نام تامین‌کننده نقدشوندگی وجوددارد. طبیعی است که به هر میزان، درگیری مردم با اطلاع از خبرهای متفاوت درخصوص بورس، بیشترشود، هیجانی‌تر عمل‌کرده و باسرعت دست به خرید و فروش می‌زنند.

خزلی اضافه‌کرد: با ورود سیستم‌های اطلاعاتی به بورس و کمک به اشخاص حقیقی برای ثبت سفارش به‌صورت آنلاین و ایجاد نرم‌افزارهای هوشمند برای تولید سفارشات، نوسانات در سفارشات نیز بیشتر شده‌است.

این فعال بازار سرمایه اظهارداشت: بنابراین با گسترده‌تر شدن بازار و درگیری بیشتر اشخاص حقیقی، نوسانات بیشترشده و این امر در ذات بازار وجوددارد.

وی تصریح‌کرد: در بازار ایران که محدوده نوسانات وجوددارد، تشکیل صف‌های خرید و فروش، طبیعی است. اگر بازار در کشور ما، بین المللی بود و افراد از کشورهای مختلف در آن سرمایه‌گذاری می‌کردند، نوسانات افزایش می‌یافت.

خزلی افزود: برای جلوگیری از نوسانات، بازارگردان‌ها شروع به فعالیت می‌کنند و هنگامی که محدوده نوسان وجودندارد، می‌توانند میان خرید و فروش سهم‌ها، تعادل ایجادکنند.

این فعال بازار سرمایه بیان‌کرد: در دو سال اخیر، ورود اشخاص حقیقی به بازار، 10 برابر شده‌است. بنابراین باید پذیرفت که نوسانات سفارشات نیز، بیشتر خواهدشد. به دلیل اینکه محدوده نوسانات در بازار، پنج درصد است، صف‌های خرید و فروش به‌راحتی تشکیل می‌شوند و به آسانی نیز ازبین می‌روند.

وی اضافه‌کرد: البته مکانیزم‌هایی وجوددارد که نوسانات را کاهش‌ می‌دهد. استانداردهایی در سراسر دنیا وجوددارد که با بالارفتن شاخص از میزان مشخصی، بازار را به‌صورت اتوماتیک، متوقف می‌کند.

خزلی اظهارداشت: من از کلمه حباب برای بازار استفاده نمی‌کنم. زیرا درخصوص این کلمه، تئوری‌های مالی و مفروضاتی وجوددارد. برای تعریف حباب در سهام نیز تعریف خاصی موجوداست و نمی‌توان به کلیت بازار، آن را تعمیم‌داد.

این فعال بازار سرمایه تصریح‌کرد: سهم‌های بزرگ و سودده که بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی در ایران هستند و دارایی آنها در دنیا، زیاد محسوب می‌شود، وجوددارد. این سهم‌ها که در بورس وجوددارند، ظرفیت رشد داشته و برای خرید، توصیه می‌شوند.

وی گفت: تشخیص این نوع سهم‌ها، از عهده افراد عادی و بدون شناخت از بازار سرمایه، خارج‌است. زیرا به تخصص مالی احتیاج دارند. به همین دلیل است که به مردم توصیه می‌شود، ازطریق نهادهای واسطه مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردان و مشاوره‌گرفتن از شرکت‌های مشاور رسمی، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.