۰ نفر

مدیر بازاریابی کارگزاری آگاه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد؛

مصائب دومین کارگزاری بزرگ کشور/ اطلاعات محرمانه مشتریان منتشر نشده است

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۵۳
کد خبر: 438725
مصائب دومین کارگزاری بزرگ کشور/ اطلاعات محرمانه مشتریان منتشر نشده است

بورس تا دو سال پیش، بازاری مغفول و ناشناخته برای بسیاری از افراد محسوب می‌شد. با رکود بازارهای موازی در ماه‌های اخیر، بورس مورد استقبال اشخاص بسیاری قرار‌گرفت، به‌گونه‌ای که میانگین ارزش معاملات خرد روزانه سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس از 300 یا 400 میلیارد تومان در روز به حدود روزانه 20 هزار میلیارد تومان در هفته‌های اخیر رسیده است.

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ با رونق‌گرفتن بورس، شرکت‌های مرتبط با این بازار نیز با اسقبال زیادی مواجه‌شده و فعالیت خود را افزایش داده‌اند. ازجمله شرکت‌های مرتبط، کارگزاری‌ها هستند که اشخاص می‌توانند با مراجعه به آنها، کدبورسی دریافت‌کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

کارگزاری آگاه، دومین کارگزاری بزرگ کشور بوده که 16 تا17درصد از ارزش معاملات آنلاین در بازار را به خود اختصاص داده است. اما در روزهای اخیر، کاربران این کارگزاری با مشکلاتی مانند عدم امکان خرید یا فروش سهم به دلیل سرعت پایین سایت و حتی در برخی از موارد، بازنشدن سایت کارگزاری آگاه از ابتدای کار، مواجه‌شده‌اند.

در رابطه با این موضوع، با امید قربانی، مدیر مارکتینگ کارگزاری آگاه به گفت‌وگو نشستیم.

وی در رابطه با شرایط این روزهای بازار سهام گفت: درحال حاضر، ورود به بورس و استقبال از آن به صورت انفجاری درحال رشد است. افراد به نهادهای مرتبط با بورس از جمله کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان مراجعه می‌کنند.  

وی افزود: فشاری که برای ورود به بورس رخ داده‌است، نهادهای مختلفی را درگیر می‌کند. بازار در چند‌ماه اخیر، در ابعاد مختلف دچار مشکل شده‌است، ازجمله هسته معاملات که بسیاری از مشکلات مربوط به آن است.

قربانی اضافه کرد: برای مثال، جابه‌جایی ساعت‌های عرضه اولیه و ارائه آنها در ساعت‌های خارج از بازار مربوط به عدم کشش هسته معاملات است. سامانه سجام یا اولین درگاه ورود به بورس به صورت مکرر دچار مشکل شده‌است. البته وعده برطرف‌کردن مشکلات با امکان احراز هویت آنلاین در سیستم‌های جدید داده شده‌است.

مدیر مارکتینگ کارگزاری آگاه تصریح‌کرد: عمده فشار ورود به بورس متوجه چند کارگزاری است که به دلیل ارائه خدمات مناسب، مورداستقبال قرار گرفته‌اند، است. اتفاقی که درحال رخ‌دادن بوده این است که، کارگزاری آگاه طی سه سال گذشته به اذعان سازمان بورس، بیشترین تعداد جذب کد بورسی را داشته‌است.

وی افزود: هجوم به بورس که درحال رخ‌دادن است و به‌‌طور مرتب رکوردها را جابه‌جا می‌کند، ترافیک قابل‌توجه‌ای را متوجه کارگزاران می‌کند. موضوعی که مطرح‌‌بوده، ایجاد مشکلات برای دو کارگزاری که در رتبه‌های اول و دوم کشور قراردارند، است. اما این مشکلات، مقطعی است و البته نمی‌توان گفت که وجود ندارند.

قربانی اظهارداشت: ترافیک این روزهای بازار غیرعادی است. ورود به بورس باتوجه به عدم کشش رشد در بازارهای موازی، دعوت دولت از مردم به حضور در بورس و بسیاری از موضوعات دیگر، فشاری غیرعادی به کارگزارانی که در رتبه‎‌های بالا قراردارند و از 10 عدد، کمتر هستند، وارد می‌کند.

مدیر مارکتنیگ کارگزاری آگاه اضافه‌کرد: این مشکلات برای همه کارگزاری‌ها و به‌خصوص کارگزاری‌هایی که در رده‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند، رخ می‌دهد. اما به دلیل اینکه فشار قابل‌توجه‌ای بر آنها نیست، مشکلات نیز مطرح نمی‌شوند.

وی افزود: بازارهای دیگر در سایر نقاط دنیا، مدت زمان بیشتری از سه ساعت را که در کشور ما وجود دارد، به خود اختصاص می‌دهند. ترافیک بازار باتوجه به مدت زمان آن، در مدت زمان سه ساعت‌و‌نیم به اشباع می‌رسد، اما سیستم‌های ما برای 24ساعت طراحی شده‌است و بایستی عملی را که در طولانی مدت صورت‌ می‌گیرد، در مدت زمان سه ساعت انجام‌دهد.

قربانی بیان‌کرد: بازارهای مدرن در دنیا، ظرفیت زیادی را دارا هستند و این امر، موجب هجوم مردم نمی‌شود. ما باید تابع وضعیت فعلی بازار بوده و در سه ساعت تراکنش‌ها را انجام دهیم. تمام مستنداتی که وجوددارد، نشان‌دهنده درگیری کارگزاری‌های برتر با این موضوع است.

مدیر مارکتینگ کارگزاری آگاه اظهارداشت: مشکل پیش‌آمده درخصوص سایت مربوط به حال‌حاضر نیست و به صورت مقطعی و باتوجه به مشکلاتی که وجوددارد، رخ داده ‌است. سعی بر سریع‌ترکردن فرآیند کدگیری و باثبات‌تر‌کردن سایت است. این امر که بایستی به انتظارات مشتری پاسخ داده‌شود، انکار نمی‌شود. اما درمواقعی اتفاقاتی رخ می‌دهد که از حوزه کنترل ما خارج‌است.

وی اضافه‌کرد: برای مثال تعداد مشتریانی که با کارگزاری آگاه درحال فعالیت هستند، زیاد است. هنگامی که هسته معاملات دچار مشکل می‌شود، بسیاری از این افراد، مطلع نمی‌شوند. به‌خصوص سرمایه‌گذاران جدید، هسته را نمی‌شناسند. این امر تاحدودی هم‌افزایی منفی درباره‌ کارگزاری ایجاد می‌کند. اگر کارگزاری، شناخته‌شده محسوب‌شود، این مشکلات نمایان‌تر است.

 روز پنج‌شنبه، مورخ 18 اردیبهشت ماه، توییتی توسط یکی از کاربران در کانالی تلگرامی منتشر شد. محتوای این توییت افشاشدن اطلاعاتی مانند نام، نام‌خانوادگی، کدملی و... 11هزار نفر از کابران کارگزاری آگاه بود. اما درنهایت، فردی که مدعی این موضوع شده‌بود، در توییتر پیام عذرخواهی خود را منتشر، و اعلام‌کرد که اطلاعات او اشتباه بوده‎‌است.

قربانی درخصوص این موضوع گفت: پس از انتشار این عکس، کارگزاری آگاه بیانیه‌ای را مبنی بر اهمیت حفظ امنیت اطلاعات کاربران و برطرف‌کردن مشکل منتشرکرد. باتوجه به اینکه در گذشته نیز، این فرد مسائل امنیتی سایت‌های برند دیگری را نیز منتشر کرده‌بود، صفحات مجازی فریب‌خورده و خبر را منتشر‌کردند.

مدیر مارکتینگ کارگزاری آگاه افزود: ما ازطریق تعدادی از هکرهای کلاه سفید، شروع به ارتباط‌گرفتن با این افراد کرده و درخواست مستندات را ارائه کردیم. بررسی‌های امنیتی نشان‌می‌دهد که شواهدی مبنی بر انتشار اطلاعات مشتریان وجود ندارد.

وی اضافه‌کرد: پس از درخواست مستندات و باتوجه به بررسی‌های صورت‌گرفته، مشخص‌شد که عکس‌هایی که این فرد، منتشر کرده‎‌، دستکاری شده‌است و واقعیت ندارد. با شخص موردنظر ارتباط را برقرار‌کرده و وی با اشاره به اشتباه فنی خود، عذرخواهی خود را در توییتر و کانال تلگرام منتشرکرد.

قربانی تصریح‌کرد: تمام مستندات به‌صورت مبسوط، به‌علاوه عکس در یک پست در بلاگی که برای کارگزاری آگاه است، منتشر خواهیم‌کرد و در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر می‌شود.