۰ نفر

دورخیز بورس برای میلیونی شدن

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰
کد خبر: 436584
دورخیز بورس برای میلیونی شدن

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

20-01 copy

ثبت دو رکورد دیگر در بورس

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، سریال رکوردشکنی بورس روز یکشنبه ادامه یافت. شاخص کل بورس تهران دیروز با جهش 3/ 4 درصدی، در ارتفاع بی‌‌سابقه 956 هزار واحد قرار گرفت و فاصله خود از ابرکانال یک میلیونی را به 5/ 4‌درصد رساند. نوزدهمین رشد متوالی شاخص سهام درحالی رقم خورد که معامله‌گران خرد در یک روز تاریخی دیگر، مالکیت بیش از 2 هزار میلیارد تومان از سهام بورسی را به نام خود تغییر دادند. با وجود جابه‌جایی 9 هزار میلیارد تومان سهم به صورت خرد، حدود 4/ 5 هزار میلیارد تومان پول هم در صف‌های خرید سهام بورسی بلوکه شد. همزمان واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بزرگ بورسی در قالب ETFها هم کلید خورد. انتظار می‌رفت که تقاضا برای سهام واگذاری شده دولت بر عرضه سهام خرد فشار بیاورد اما هجوم بی‌سابقه مردم برای سهام چنین تصوری را باطل کرد.

بازار طلای جهانی

20-04 copy

سوخت طلا از تنش‌های تجاری

طلای جهانی جمعه با تشدید تنش تجاری بین واشنگتن و پکن و تهدید ترامپ در خصوص افزایش تعرفه بر کالاهای چینی بار دیگر راه خود را به کانال 1700 دلار باز کرد. اما رشد آخر هفته هم نتوانست افت هفتگی طلا را جبران کند. بهای اونس طی هفته اخیر درحالی کاهش 7/ 1 درصدی را تجربه کرد که عموم کارشناسان صعود آن را انتظار می‌کشیدند. اما چشم‌انداز طلای جهانی همچنان با توجه به تنش‌های مذکور و آمارهای اقتصادی ضعیف مثبت برآورد می‌شود. در آخرین نظرسنجی کیتکو از 15 کارشناس، 9 نفر روند هفته آتی طلای جهانی را صعودی، 5 نفر نزولی و یک نفر خنثی پیش‌بینی کردند. با وجود این، از سرگیری تدریجی فعالیت‌های اقتصادی و روند سنتی افت قیمت طلا در فصل دوم سال ممکن است به‌طور محدود از سرعت صعود اونس بکاهند.

بازار اوراق مسکن

20-05

سبزپوشی یکدست اوراق مسکن

یکشنبه بهای هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 در دومین صعود متوالی خود و با رشد 2 درصدی به 49 هزار و 137 تومان رسید. قیمت تمام «تسه»ها دیروز افزایش یافت و به میانگین 49 هزار و 140 تومان ارتقا پیدا کرد. به‌نظر می‌رسد جو مثبت حاکم بر سهام و صف‌های خرید پرشمار و پرحجم تا حدی بر معاملات اوراق وام بانک مسکن هم اثرگذار بوده و «تسه»ها را یکدست سبزپوش کرده است. از نکات جالب دادوستدهای این روزها، همگرایی قیمت امتیازهای مختلف «تسه» است. طی روز گذشته، کمترین قیمت مربوط به «تسه9702» و در حدود 45 هزار و 900 تومان بود. این سطح قیمت با توجه به روند سنتی اوراق در نزدیکی تاریخ سررسید طبیعی به‌نظر می‌رسد. اما سایر امتیازهای وام مسکن در کانال 49 هزار تومان یا در فاصله کمی از این سطح معامله شدند.

بازار نفت

20-06

نفت به مدار صعودی بازگشت

طلای سیاه اگرچه در دو روز ابتدایی معاملات هفتگی خود با افت قیمت مواجه شده بود، اما رفته رفته به مدار صعودی بازگشت. نفت خام آمریکا هفته گذشته را با ثبت بازدهی هفتگی 8/ 16 درصدی و رسیدن به سطح 8/ 19 دلار بر بشکه به پایان رساند. این اولین رشد هفتگی قیمت نفت طی یک ماه اخیر بود. رشد کمتر از انتظار موجودی‌های نفت‌خام آمریکا، افت تعداد دکل‌های نفتی فعال این کشور برای هفتمین هفته متوالی، خوش‌بینی به بازگشایی اقتصاد جهانی و بهبود تقاضا و به اجرا درآمدن رسمی توافق تولید اوپک و غیراوپک همه از عوامل حمایت‌کننده نفت طی هفته اخیر بودند. در سوی دیگر، احتمال تکرار تجربه قیمت منفی برای قرارداد WTI سررسید ژوئن و همچنین امکان افزایش تعرفه‌های آمریکا بر واردات از چین اضطراب را در بازار نفت بالا نگه داشت.