۰ نفر

امیری در نشست بررسی فرصت‌های استفاده از ظرفیت بازار سرمایه عنوان کرد؛

پذیرش شرکت‌ها در بورس آسان‌تر می‌شود/ شرکت‌ها برای تامین مالی می‌توانند اوراق بورسی منتشر کنند

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
کد خبر: 436343
پذیرش شرکت‌ها در بورس آسان‌تر می‌شود/ شرکت‌ها برای تامین مالی می‌توانند اوراق بورسی منتشر کنند

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست بررسی فرصت‌های استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی گفت: به منظور تشویق شرکت‌های خصوصی به حضور و پذیرش در بورس جلسات هیأت پذیرش بیشتر و منعطف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نشست بررسی فرصت‌های استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی بنگاه‌هاه و بخش خصوصی امروز با حضور مدیران شرکت‌های خصوصی، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس، صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی، اعضای هیات مدیره سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه در سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد برگزار شد.

در این جلسه مدیران عامل شرکت‌های خصوصی بزرگ به ظرفیت‌ها و امکانات شرکت‌های خود پرداخته و حتی یک مدیر شرکت بخش خصوصی اعلام کرد که سال گذشته ۴۰۰ درصد سودآوری داشته است که وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت وقتی یک مدیر بخش خصوصی از سود ۴ برابری خود در سال گذشته در حضور وزیر اقتصاد که مأمور مالیات هم هست می‌گوید، این نشان می‌دهد بخش خصوصی ظرفیت زیادی برای حضور در بازار سرمایه دارد، البته ما خوشحال می‌شویم شرکت‌های بخش خصوصی سودآور باشند و علاوه بر این که مالیات خود را می‌دهند، سود خوبی هم کسب کنند، اما می‌گوییم این شرکت‌ها باید از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه‌های خود، سرمایه در گردش و تکمیل ظرفیت خود استفاده کنند.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: یک شرکت خصوصی در این جلسه اعلام کرد سرمایه‌اش به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالی که فقط ۲۰ درصد از ظرفیت اسمی کارخانه‌اش به بهره‌برداری رسیده و این شرکت با حضور در بازار سرمایه می‌تواند به تکمیل ظرفیت بپردازد.

سرعت پذیرش شرکت‌ها در بورس بیشتر می‌شود

هم چنین در این جلسه حسن امیری عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: سرعت پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس را بیشتر می‌کنیم و دوست داریم شرکت‌ها با سرعت بیشتری پذیرش شوند. یک مطالعه کامل در مورد فرایند کامل پذیرش شرکت‌ها در بورس در کشورهای مختلف انجام شد که حاصل آن تغییر دستورالعمل پذیرش است که از خرداد ماه امسال این تغییرات اعمال خواهد شد.

وی افزود: نفرات حاضر در هیأت پذیرش تغییر می‌کنند، قبلا یک سری افراد موظف بودند اما یک کارشناس حسابرسی، کارشناس حقوقی و کارشناس صنعت مرتبط با شرکت در هیأت پذیرش قرار داده می‌شود. حتی استاندارد حسابداری شرکت‌ها را بازنگری می‌کنیم. شرکت‌های دانش بنیان و آی تی محور روش حسابرسی جداگانه‌ای دارند که این روش حسابداری را بازنگری می‌کنیم و دستورالعمل پذیرش تغییراتی پیدا کرده است.

آماده ارائه مشاوره به شرکت‌های تازه وارد هستیم

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: آمادگی داریم قبل از درخواست شرکت‌ها در هیأت پذیرش سازمان بورس یک نفر از سازمان به این شرکت‌ها مشاوره بدهد و فرایندهای پذیرش علامت می‌خورد؛ یعنی مشخص می‌شود هر شرکت در چه مرحله‌ای از پذیرش قرار دارد. قبل از هیأت پذیرش افرادی به عنوان مشاور باید وجود داشته باشند و به شرکت‌ها مشاوره‌های فنی بدهند.

امیری گفت: قبلا همه توپ‌ها به زمین کسی انداخته می‌شد که مجوز نهایی پذیرش شرکت‌ها در بورس را می‌داد، در حالی که قبل از درخواست پذیرش باید بسیاری از کارها انجام شود و فرایندهای حسابرسی و حسابداری شرکت‌ها تغییر کند، چون فرایند پذیرش برای یک شرکت مادام‌العمر است و این شرکت باید برای همیشه در بازار سرمایه بماند، بنابراین اصلاحات مالی و حسابداری باید با قوت و دقت انجام شود.

تیم مالی اغلب شرکت‌ها بسیار ضعیف است

وی هم چنین با انتقاد از تیم مالی اکثر شرکت‌ها گفت: متأسفانه تیم مالی اکثر شرکت‌ها به شدت ضعیف است، اگر در هیأت پذیرش ایرادهایی به یک شرکت می‌گیریم، برای اصلاح آن دو سه ماه طول می‌کشد و بعد می‌گویند فرایند پذیرش طولانی شده است، در حالی که باید یک تیم حرفه‌ای اصلاحات را سریع انجام دهد.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در بازار پایه فرابورس هیچ شرکتی را پذیرش نمی‌کنیم چون بازار پایه مخصوص شرکت‌های اخراجی از بورس و فرابورس یا شرکت‌هایی است که به موجب قانون مجبورند حضور پیدا کنند و ما بازار پایه را جزو پذیرش نمی‌دانیم، بلکه پذیرش شرکت‌ها فقط برای تابلوی اول بورس، بازار دوم بورس یا تابلوهای اول و دوم فرابورس است. در تابلوی اول بورس نیاز است یک شرکت سه سال سودآوری داشته باشد. در تابلوی بعدی دو سال سودآوری، تابلوی بعد از آن یک سال و در تابلوی دوم فرابورس حتی اگر یک شرکت یک سال زیانده باشد اما چشم‌انداز سودآوری داشته باشد باز هم می‌پذیریم.

امیری گفت: هم چنین تابلوی شرکت‌های کوچک و متوسط را آماده می‌کنیم که این شرکت‌ها به تابلوهای بالاتر و بازارهای بالاتر بیایند و انتظار داریم در شرکت‌ها بازیگران حرفه‌ای حضور داشته باشند.

وی افزود: ما به عنوان سازمان بورس مجاز نیستیم به یک شرکت بگوییم به کدام تابلو بروید، بلکه درخواست از طرف مدیران شرکت‌ها صورت می‌گیرد. در بازار پایه فرابورس هم اصلاً نیازی به پذیرش و دستور پذیرش نیست. آنجا جای شرکت‌های اخراجی است یا آنهایی که با الزام ماده ۳۲ قانون برنامه در بازار پایه حضور دارند. در بازار پایه یک بازار توافقی که برای شفافیت است و تأمین مالی در دامنه زیادی انجام می‌شود.

شرکت‌ها برای تامین مالی می‌توانند اوراق بورسی منتشر کنند

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: برای تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه با انتشار اوراق مشارکت باید از بانک ضامن بیاورد و اگر سهام بورسی هم بیاورد به عنوان ضمانت می‌پذیریم و یک شرکت می‌تواند جهت تأمین مالی اوراق بورسی منتشر کند و پول جمع آوری کند و به پروژه‌های خود بپردازد.

امیری اضافه کرد: با همکاری سه شرکت رتبه‌بندی اوراق بدون ضامن هم منتشر می‌کنیم. اوراق بدون ضمانت در بازار با نرخ‌های ۲۴ تا ۲۶ درصد هم ارائه می‌شود.

وی هم چنین به شرکت‌ها اعلام کرد: قبل از ورود به بورس و تبدیل به شرکت سهامی عام، می‌توانید سهام انگیزشی به کارکنان خود بدهید و شرکت را برای تبدیل شدن به سهامی عام آماده کنید و مشاوران قوی انتخاب کنید.