۰ نفر

چه میزان از سهم بانک‌ها و بیمه‌ها در صندوق‌های ETF عرضه می‌شود؟

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۴
کد خبر: 435025
چه میزان از سهم بانک‌ها و بیمه‌ها در صندوق‌های ETF عرضه می‌شود؟

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) که قرار است طی آن باقیمانده سهام دولت در سه بانک (تجارت، ملت و صادرات) و دو شرکت بیمه‌ای (بیمه البرز و بیمه اتکایی امین) عرضه شود، از ۱۴ اردیبهشت آغاز می‌شود و قرار است به میزان وجوهی که از طریق فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) به دست بیاید، سهم بانک‌های تجارت، صادرات و ملت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین تعیین می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قرار است سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رسته‌های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک‌ها و بیمه‌ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه  شود. در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که به‌صورت فراگیر این سهام‌ها عرضه شوند تا همه مردم با اعمال تخفیف‌هایی (در مرحله اول و فقط برای یک‌بار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید ۲ میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند  سهام عرضه‌شده را خریداری کنند.

بر این اساس، ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک (تجارت، ملت و صادرات) و دو شرکت بیمه‌ای (بیمه البرز و بیمه اتکایی امین) در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه گری مالی یکم»، عرضه می‌شود که شروع پذیرهنویسی فروش واحدهای این صندوق را از شنبه هفته آینده (۱۴ اردیبهشت) تا ۳۱ ماه جاری است. وزارت اقتصاد برای تمام خریداران این سهام، ۲۰ درصد تخفیف قائل شده‌ که ۱۵ درصد آن نقدی است و ۵ درصد آن به منظور بازار گردانی واحدها، نزد صندوق نگهداری می‌شود.

درمورد اینکه میزان سهام دولت در بانک‌های تجارت، صادرات و ملت و همچنین شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین در واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) چقدر است باید گفت با توجه به میزان وجوهی که از طریق فروش واحدهای سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها بدست بیاید، سهم هر بانک یا بیمه در صندوق‌های ETF تعیین و این صندوق‌ها انتقال داده می‌شود.

بر این اساس هر فرد حتی بدون کد بورسی و با کد ملی می‌تواند تا سقف ۲ میلیون تومان از این صندوق‌ها سهام دولت در این شرکت‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کند. ارزش ریالی واحدهای صندوق‌های قابل معامله ETF بانکی که در روزهای آینده توسط دولت عرضه خواهد شد، بیش از ١٦ هزار میلیارد تومان است.

آنطور که حسین فهیمی- مدیرعامل سمات- به ایبنا گفته است درصورتی که وجوه جمع‌آوری شده برای فروش واحدهای این صندوق‌ها بیشتر از رقم پیش‌بینی شده ۱۶ هزار میلیارد تومان باشد، صندوق بعدی تشکیل خواهد شد. رقم خرید ۲ میلیون تومان برای هر فرد با اعمال تخفیف ۲۰ درصدی است.