۰ نفر

ورود محصولات جدید، یکی از نشانه‎‌های بلوغ بورس کالا

۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۱۴
کد خبر: 430300
ورود محصولات جدید، یکی از نشانه‎‌های بلوغ بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس کالا در این سال‌ها از جوانب مختلف در حال گسترش بوده است، ورود کالاهای متنوع و توسعه بازار مشتقه و مالی در این بورس، زمینه افزایش عمق معاملات و شمار بازیگران را فراهم کرده که همین عوامل آینده روشنی را برای بورس کالا رقم می‌زند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ازایرنا؛ کریم سلیمی افزود: مقایسه معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا نسبت به سال‌های گذشته نشانگر ورود محصولات متنوع به بازارهای مالی مانند زیره، زعفران و پسته به بازار مشتقه و گواهی سپرده کالایی است که این معاملات باعث آشنایی شمار زیادی از کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی با بورس کالا شده است.

به گفته وی، با توجه به توسعه ابزارهای مالی بورس کالای ایران پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده دیگر بحث الزام حضور عرضه‌کنندگان در بورس مطرح نباشد،  چرا که جذابیت ابزارهای مالی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کشور را به سمت بورس می‌کشاند که در این مرحله شاهد شکوفایی حداکثری کارکردهای بورس کالا خواهیم بود.  

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند فعالیت واحد کالایی کارگزاران اظهار داشت: واحد کالایی کارگزاری‌ها به خوبی در حال فعالیت هستند، همواره شرکت‌های کارگزاری در حال ارزیابی عملکرد واحد اوراق و کالایی خود هستند که در این سال‌ها واحد کالاها هم مانند بخش اوراق برای کارگزاری سودآور بوده است حتی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ واحد کالایی برخی کارگزاری‌ها فعالیت بهتری را نسبت به بخش اوراق داشت که امیدوارم کاهش کارمزد معاملات کالایی تاثیر زیادی در سودآوری واحد کالایی کارگزاران نداشته باشد.

وی با بیان اینکه سال ٩٨ واحد بورس انرژی به دلیل ورود کالاهای شرکت ملی پخش مانند گازوئیل و عرضه های صادراتی نفس تازه ای را به بورس انرژی بخشید و رقابتی را بین کارگزاری ها ایجاد کرد، گفت: موضوع مهم این است که با وجود انعکاس مزایای توسعه بورس‌های کالا طی این سال‌ها اما اکنون مواد صادراتی پتروشیمی‌ها خارج از بورس در حال معامله است، بهتر است اقدامات لازم برای ورود این محصولات صادراتی هم به بورس کالا فراهم شود، با این اقدام اتفاق خوبی رخ می‌دهد و شاهد کاهش رقابت های مخرب صادرکنندگان، شفاف شدن قیمت‌ها و امکان تبدیل شدن به یکی از مراجع قیمتی در برخی محصولات به وجود می‌آید.

سلیمی با بیان اینکه بورس کالا به دلیل ورود کالاهای جدید در حال پیشرفت بوده است، افزود: در محصولات فولادی تنوع عرضه کنندگان افزایش یافته است به طوریکه تا چند سال گذشته فقط ٢ عرضه کننده با چند خریدار ثابت در این بورس در حال معامله بودند اما سال گذشته پنج شرکت شمش فولادی در بورس کالا پذیرش شدند، تنوع عرضه در این بورس افزایش یافته و تعداد مشتری‌ها نیز در بورس کالا رشد کرده که این اتفاق به توسعه بورس کالا و کشف واقعی تر قیمت‌ها کمک می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم آغاز دوباره معاملات آتی سکه در بورس کالا گفت: ورود زیره، زعفران و پسته در بورس و معاملات آتی آن‌ها از جمله اتفاقات مثبتی است که در بهبود روند معاملات بورس کالا تاثیرگذار بوده اما کارگزاری‌ها باید انگیزه بیشتری برای عمیق‌تر کردن معاملات داشته باشند که این اقدام زمان بر است. در این میان معاملات آتی سکه طی سال‌های اخیر باعث عمق بخشیدن به بازار مشتقه شده بود که امیدوارم این محصول به زودی به تابلوی بازار آتی برگردد.  

وی در پایان به اقدامات صورت گرفته از سوی کارگزاری‌ها برای آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه بورس کالا گفت: این اقدام در دستور کار کارگزاری‌ها قرار دارد برای مثال هم اکنون کارگزاری ها در شهرستان‌ها با برگزاری کلاس معامله زیره و زعفران و پسته را به کشاورز آموزش می‌دهند.