۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه گفت:

موج جدید صعود دماسنج بورس، بعد از نابودی کرونا

۱۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۰۷
کد خبر: 427770
موج جدید صعود دماسنج بورس، بعد از نابودی کرونا

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از برچیده شدن شیوع ویروس کرونا، موج دیگری از صعود بازار سرمایه را در خصوص صنایعی که وابسته به بازار جهانی هستند، شاهد خواهیم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ولید هلالات به رشد روزهای اخیر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: واقعیتی که در مورد بازار وجود دارد، بحث تاثیر گذاری تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها و شیوع ویروس کرونا بر روند معاملات بازار سرمایه در روزهای پایانی سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ کامودیتی‌ها و روند منفی بازارهای جهانی در هفته پایانی سال ٩٨ باعث تشدید در عرضه‌ها شد، گفت: با توجه به گستردگی شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر روند معاملات بازار، فعالان حاضر در بازار وجود چنین فضای مثبت معاملاتی را برای ایام نوروز پیش‌بینی نکرده بودند.

هلالات به رشد معاملات اوراق مشارکت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روزهای پایانی سال ٩٨ تاکید کرد و افزود: افرادی که سهام خود را نقد کرده بودند، تا پایان تعطیلات نوروزی و مشخص شدن سمت و سوی بازار جهانی به سمت خرید اوراق مشارکت پیش رفتند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: رشد نرخ دلار در روزهای پایانی سال و افت بازار جهانی، زمینه افزایش قیمت اوراق مشارکت را در بازار فراهم کرد.

وی گفت: میزان چشمگیری از نقدینگی در اختیار سهامداران است که این افراد منتظر بودند تا بعد از تعطیلات نوروزی اقدام به خرید و ورود سرمایه‌های خود به بازار سرمایه کنند که برخلاف پیش‌بینی‌ها استارت موج صعود شاخص بورس و ورود نقدینگی به این بازار از ٢٨ اسفند سال ٩٨ زده شد.

هلالات اظهار داشت: موضوعی که به شدت بازار را در سال ٩٨ تحت تاثیر قرار داد، تعطیلی بسیاری از صنایع به علت رکود و ورود آنها برای تامین مالی به بورس بود که این موضوع باعث ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی به این بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ورود نقدینگی قوی به بورس از یک طرف و عدم عرضه از سوی حقیقی ها از طرف دیگر زمینه رشد شاخص بورس در بازار را در چند وقت اخیر فراهم کرده است.

وی به رشد نرخ دلار نیمایی و سامانه سنا اشاره کرد و گفت: در صورت مدیریت ویروس کرونا و  ورود آن به شیب نزولی، سهام صادرات محور که وزن اصلی شاخص بورس را تشکیل می‌دهند به دلیل افزایش قیمت دلار وارد فاز صعودی خواهند شد.

هلالات با بیان اینکه اهرم دلار تا حدودی از ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و شرکت‌های وابسته به قیمت دلار را جبران کرد، اظهار داشت: قیمت‌های جهانی در نهایت ٢٠ درصد کاهش داشتند؛ در حالی که متوسط قیمت دلار تا ٤٠ درصد صعودی بود.

وی اظهار داشت: نگرانی از شیوع ویروس کرونا و تاثیرگذاری آن بر موضوعات پیرامون که باعث ریزش بازار شد کنار رفته، اما ممکن است بازار سرمایه شاهد اصلاح مقطعی باشد و بعد از آن دوباره وارد فاز افزایشی شود.

این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی خود از روند معاملات در بازار امروز را این گونه بیان کرد: به نظر می‌رسد، امروز شاهد افزایش موج عرضه در بازار باشیم که علت آن مربوط به چند روز تعطیلی پیش رو است.

وی در پایان گفت: با توجه به باز بودن بازارهای جهانی در تعطیلات پیش رو، سهامداران ترجیح می‌دهند به دنبال خرید نباشند و اقدام به عقب نشینی از معاملات بازار کنند، اما طبق بررسی‌های صورت گرفته بازار برای هفته آینده دوباره افزایشی خواهد بود.