۰ نفر

عضو انجمن فولاد اظهار کرد:

لزوم در دسترس همگان قرار گرفتن اطلاعات تولید صنایع پایین دست/ برای ایجاد شفافیت باید تمام رانت‌ها را کنار بگذاریم

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴
کد خبر: 427579
لزوم در دسترس همگان قرار گرفتن اطلاعات تولید صنایع پایین دست/ برای ایجاد شفافیت باید تمام رانت‌ها را کنار بگذاریم

یک عضو انجمن تولید کنندگان فولاد در خصوص تحقق شعار جهش تولید و اهمیت شفافیت کل چرخه تولید به عنوان فاکتور مهم برای تحقق شعار سال گفت: برای ایجاد شفافیت باید تمام رانت ها را کنار بگذاریم تا عرضه و تقاضا بتوانند از طریق بورس کالا یکدیگر را پیدا کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم؛ رضا شهرستانی گفت: قیمت گذاری دستوری باعث ایجاد رانت در قیمت می شود لذا برای اینکه قیمت ها به صورت شفاف تعیین شوند، باید آزاد گذاشته شود و دولت قیمت ها را به صورت دستوری تعیین نکند؛ در این صورت بهترین قیمت کشف می شود و دیگر قیمت ها کاذب نخواهد بود.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال در سال گذشته قیمت ورق در بازار رسمی بین 5 هزار و 500 تا 6 هزار تومان بود ولی در بازار آزاد به قیمت بالای 11 هزار تومان به فروش می رسید در این شرایط محصول در انبارها دپو می شد و واسطه گرها از رانت استفاده می کردند.

شهرستانی عنوان کرد: بنابراین بهترین روش برای تحقق شعار امسال و شفاف سازی این است که دولت در قیمت گذاری دخالت نکند به طوری که اگر در محصولی کمبود وجود دارد، باید زمینه رشد عرضه را فراهم کرد تا قیمت به طور واقعی به تعادل برسد.

وی اعلام کرد: مشکل اساسی این است که هر کسی دنبال ایجاد رانت است تا محصول را ارزان بخرد و با کمترین هزینه سود سرشاری ببرد که این امر روی کیفیت محصول، ایجاد رقابت و قیمت تمام شده تاثیر می گذارد بنابراین باید قیمت ها آزاد گذاشته شود تا هر جایی که نیاز باشد قیمت بتواند خودش را پیدا کند.

وی در پایان بر اهمیت شفافیت تاکید کرد و گفت: همان طور که شرکت های بزرگ و بالادستی دارای اطلاعات شفاف هستند این انتظار به حق وجود دارد که صنایع پایین دستی به عنوان مصرف کنندگان مواد اولیه نیز اطلاعات خرید و تولید خود را به طور مستمر منتشر کنند تا شفافیت برای همه باشد و تولید به شکل واقعی جهش یابد.