۰ نفر

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس:

بازار سرمایه، مظهر شفافیت اقتصاد کشور

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳
کد خبر: 414650
بازار سرمایه، مظهر شفافیت اقتصاد کشور

یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، در کارگاه آموزشی"معرفی ظرفیت های بازار سرمایه" که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد گفت: سهام‌داران باید از رفتار هیجانی دوری و از تصمیم گیری بر اساس شایعات پرهیز کنند. باید توجه کرد که تشکیل سبدی از سهام، نگاه بلند مدت، سرمایه گذاری تحلیل محور، داد و ستد بر اساس عملکرد شرکت ها و حضور در کلاس های آموزشی به میزان قابل ‌توجهی ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه را کاهش می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس گفت: بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال تا امروز (۲۴ دی ماه) بیش از ۱۵۰ درصد بازدهی عاید سرمایه گذاران کرده است.

فلاح از شفافیت به عنوان مهم ترین رکن بازار سرمایه یاد کرد و افزود: بورس ما جزو ۵ بورس شفاف دنیاست  و ساز و کارهای آن امکان پنهان سازیی اطلاعات را به صفر نزدیک کرده است. بدین ترتیب که شرکت ها و بنگاه های تولیدی حاضر در بورس و فرابورس در طول سال، ۱۶ مرتبه اطلاعات خود را منتشر می کنند. این شرکت ها و بنگاه ها باید میزان تولید و فروش ماهانه خود را روی سایت کدال- سامانه افشای اطلاعات ناشران بورسی و فرابورسی-  افشا و هر ۳ ماه یکبار نیز صورت های مالی خود را ارائه کنند. معتقدیم بورس مظهر شفافیت اقتصاد کشور است چرا که در بورس شرکت ها نمی توانند فعالیت های خود را اعلام و افشا نکنند و باید همه فعل و انفعالات اقتصادی خود را به اطلاع عموم برسانند. شفافیت اصل اول بازار سرمایه است و هیچ شرکتی بدون رعایت این اصل، امکان حضور در این بخش مهم اقتصادی را ندارد.

یاسر فلاح افزود: امروز بیش از ۹۰ درصد شرکت ها اطلاعات خود را درست و به موقع روی سامانه کدال قرار می دهند. حدود ۸ درصد با تاخیر یکی دو روزه  این اطلاعات را افشا می کنند  و ۲ درصد باقیمانده هم که تاخیر بیش از حد دارند، جریمه می شوند. شرکت های بورسی به واسطه حضور فعال سهامداران، زیر ذره بین نظارتی  قرار دارند و  سهامداران همواره وضعیت شرکت ها را رصد می کنند تا آنها دچار انحراف و تخلف نشوند.

وی ادامه داد: هرچند طی چند سال اخیر نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور افزایش داشته اما ضرورت دارد سهم این بازار در اقتصاد را افزایش دهیم. چنانچه مردم را با سرمایه گذاری در بورس آشنا و در این راه فرهنگسازی کنیم، سرمایه های مردم از اثرات منفی تورم مصون خواهند ماند و دیگر شاهد هجوم  مردم به صف دلار و سکه برای حفظ ارزش دارایی نخواهیم بود. ضمن این که هدایت نقدینگی به سمت بخش مولد از طریق بازار سرمایه فواید بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

یاسر فلاح  بیان کرد: افرادی که از دانش کافی مالی برخوردار نیستند باید با روش های غیر مستقیم همچون صندوق ها به بورس وارد ‌شوند. برای ورود به این بازار به دانش نیاز است و صندوق های سرمایه گذاری ابزارهایی ‌هستند که می توانند ریسک سرمایه گذاران تازه وارد را کاهش دهند.‌ همچنین باید توجه کرد که فضای مجازی و کانال های تلگرامی که پشت صحنه و جایگاه مشخصی ندارند مشاور مطمئنی برای سرمایه گذاری نیستند.

یاسر فلاح با بیان اینکه سهام‌داران باید از رفتار هیجانی  دوری و از تصمیم گیری بر اساس شایعات پرهیز کنند، افزود: تشکیل سبدی از سهام، نگاه بلند مدت، سرمایه گذاری تحلیل محور و حضور در کلاس های آموزشی  به میزان قابل ‌توجهی ریسک سرمایه گذاری  در بازار سرمایه را کاهش می دهد.

وی همچنین به نقش مهم کارگزاری ها در افزایش عمق بورس کشور اشاره کرد و گفت: امروز ۱۰۸ کارگزاری در بازار سرمایه کشور فعال است و به واسطه عملکرد این نهاد های مالی طی چند سال اخبر شاهد افزایش چشمگیر عمق بازار سرمایه کشور هستیم.