۰ نفر

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار:

زیرساخت «فروش تعهدی» فراهم شده است/ فعال شدن سرمایه گذاران در مثبت و منفی بازار سرمایه

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۳۲
کد خبر: 414501
زیرساخت «فروش تعهدی» فراهم شده است/ فعال شدن سرمایه گذاران در مثبت و منفی بازار سرمایه

حسن امیری گفت: «فروش تعهدی» منجر خواهد شد تا سرمایه‌گذاران در هر دو شرایط مثبت و منفی بتوانند در بازار سرمایه فعال باشند و کسب درآمد کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا): «فروش تعهدی» یکی از ابزارهای جدید بازار سرمایه که منجر خواهد شد تا هم روزهای منفی و هم روزهای مثبت بازار برای سهامداران جذاب باشد و سرمایه گذاران صرفا به دنبال روزهای مثبت بازار نباشند و چشم انداز آتی شرکت‌ها در تصمیم سهامداران و اتخاذ استراتژی سرمایه گذاران اثر گذار باشد. در واقع، استفاده از این روش، اقدامی است که منجر به حرفه‌ای تر شدن بازار سرمایه خواهد شد.

حسن امیری، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره این ابزار جدید توضیح داد: فروش تعهدی در بازارهای مالی دنیا تحت عنوان short sell شناخته می شود. راه اندازی این ابزار برای بازار سرمایه لازم بود و به تعویق افتادن راه اندازی این ابزار ملاحظات فقهی بود که این نوع معامله بر اساس عقد وکالت طراحی شد.

امیری گفت: این ابزار منجر خواهد شد تا سرمایه‌گذاران در هر دو شرایط مثبت و منفی بتوانند در بازار سرمایه فعال باشند و کسب درآمد کنند. براین اساس، با بکارگیری این ابزار در بازار سرمایه، سرمایه گذاری که تصور می‌کند قیمت سهام یک شرکت بیش از اندازه رشد کرده و یا در آینده احتمال کاهش قیمت آن سهم به دلایل بنیادین و یا تحلیل شخصی او وجود دارد می تواند یک استراتژی معاملاتی انتخاب کند. به طوریکه می تواند سهام را به وکالت از شخص دیگر (مالک سهام) بفروشد و هر زمان که خود یا مالک سهام اراده کرد مثل اوراق فروش رفته را برای مالک خریداری کند، البته شرایط و ضوابط وکالت باید بین طرفین مشخص و تعهدات هر طرف در قرارداد فروش تعهدی تعیین شده باشد.

وی افزود: در نتیجه با افت قیمت سهم که بر اثر بررسی شرایط و تحلیل ارزش سهام با عملکرد یک شرکت صورت گرفته کسب منفعت می کنند. این ابزار مالی جزو ابزارهای استانداردی است که در سایر بازارهای مالی دنیا نیز عملیاتی شده  و در ایران هم به زودی راه اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان بورس گفت: زیر ساخت های لازم برای به کارگیری این ابزار در بورس ها مهیا است و شرکت‌های oms هم در حال نهایی کردن شرایط لازم برای سفارش گذاری و فراهم کردن شرایط لازم برای معاملات تعهد فروش هستند.

او افزود: ساختار لازم برای به کارگیری این ابزار جدید مالی دو ماهی است که مراحل تست را سپری می کند و در آینده ای نزدیک امکان معامله تعهد فروش روی چند سهم بازار فراهم خواهد شد تا پس از آشنا شدن بازار با این ابزار نوین به مرور سایر نمادهای بازار نیز با این نحوه جدید معاملاتی تجهیز شوند.

معامله تعهدی سهام چیست؟

در بازار سرمایه گاهی شاهد صف فروش برای یک سهم هستیم، در این شرایط سرمایه گذاران تمایل به خروج از سرمایه گذاری خود دارند تا جایی که قیمت سهم با متغیرهای عملیاتی سهم تطابق پیدا کند روند قیمتی سهم نزولی خواهد بود، در این شرایط که بسیاری از سرمایه گذاران قیمت ها را بالا تصور می کنند، ابزار تعهد فروش وارد کار می شود، به این شکل که سرمایه گذار به جای اخذ موقعیت خرید در بازار، از طریق سامانه معاملاتی اقدام به اخذ موقعیت فروش می کنند در این شرایط سرمایه گذارانی که تمایل به واگذار کردن سهام خود دارند می توانند سهام خود را به سرمایه گذارانی واگذار کنند که خواهان اخذ  موقعیت تعهدی فروش هستند و با اخذ موقعیت فروش آن ها کسب منفعت می کنند.

سهامداری که سهم را با موقعیت خرید انتخاب کرده و از قیمت ۲۰۰ تومان وارد سهم شده، با رشد قیمت سهم تا محدوده ۷۰۰ تومان کسب منفعتی در محدوده ۵۰۰ تومان داشته، حال با توجه به شرایط بازار قیمت تعادلی سهم خریداری شده را ۳۵۰ تومان تصور می کند و تمایل به خروج از سرمایه گذاری دارد، در نتیجه سرمایه گذارانی که این شرایط را تحلیل کردند وارد می شوند و اقدام به اخذ موقعیت تعهد فروش می کنند و از کاهش قیمت سهم کسب منفعت می کنند چرا که در قیمت های ۷۰۰ تومان موقعیت فروش را خریداری کردند و در موقعیت فروش کاهش قیمت منجر به کسب سود برای سرمایه گذار می شود، حال مجدد با رسیدن  قیمت ها به محدوده تعادلی و جذاب برای اخذ موقعیت خرید سرمایه گذاران دیگری اقدام به اخذ موقعیت خرید می کنند و سرمایه گذارانی که موقعیت فروش را اخذ کرده بودند، سهام خود را به متقاضیان اخذ موقعیت خرید واگذار می کنند و  این روند دست به دست شدن سهام  ادامه دار خواهد بود، پیاده سازی این ابزار منجر به گردش نقدینگی در سهام و ایجاد بازدهی مناسب برای سرمایه گذاران خواهد بود.

در نتیجه سرمایه گذارای که خریدارند با روند صعودی سود می برند و سرمایه گذارانی که در موقعیت فروش هستند با روندهای بازار سود می برند، ابزاری که منجر می شود هم منفی بازار و هم مثبت بازار خریدار داشته باشد.