۰ نفر

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار؛

خریداران بورسی روی طناب راه می‌روند / مردم قبل از خرید پیشینه شرکت‌ها را بشناسند

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۰۱
کد خبر: 411674
خریداران بورسی روی طناب راه می‌روند / مردم قبل از خرید پیشینه شرکت‌ها را بشناسند

یاسر فلاح با بیان این موضوع که مهمترین سوژه ای که در رسانه‌ها باید دنبال شود اطلاع رسانی نسبت به رفتار درست در بازار سرمایه است، گفت: کنشگران با شناخت عملکرد شرکت ها و سودآوری سهام آنها اقتدام به خرید و فروش کنند و از آینده شرکتی که می خواهند سهم آن را بخرند مطمئن باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بازار سرمایه این روزها حجم بسیاری از نقدینگی را در خود دارد. بخش اعظم حقیقی ها  در ایران طیفی از کارمند، دانشجو، وکیل، پرستار تا معلمان و بازاری‌ها را شامل می‌شوند. حضور بی مهابا و تحلیل های باری به هرجهت عواقب چندان خوشایندی ندارد.  ریزش شاخص بورس در 14 دی ماه 98 و ادامه آن تا 4 روز فعالان حقیقی بورس را با یک بحران شدید مواجه کرد.  سهامداران با دستپاچگی، عکس العمل های متفاوتی  نشان دادند  و رفتارهای هیجانی  سرمایه بسیاری را نابود کرد. در کمتر از 10 روز  بورس بار دیگر رکورد زد . لزوم  آموزش، توصیه، فرهنگ سازی از جمله موضوعاتی است که امروز از سازمان بورس مطالبه می‌شود.

یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت موضوع عملکرد فعالان بورسی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین گفت: بازار سرمایه، بازاری  تخصصی است و می بایست کنشگران با مطالعه و دقت و تدبیر وارد این بازار شوند  و  قبل از خرید پیشینه شرکت ها را بشناسند در غیر این صورت ضرر می کنند.

وی در ادامه با اشاره به انتقاد برخی نسبت به عملکرد بورس نسبت به اطلاع رسانی و حضور غیر حرفه‌ای ها در بورس گفت:  در شرایطی که بازار رو به رشد است تلاش این است که از طریق روش های غیر مستقیم مردم را از فرایندهای بازار سرمایه آگاه کنیم در محدوده بازار سرمایه توصیه ها به مردم روی طناب راه رفتن است. با ابزارهای متفاوت اطلاع رسانی از اینستاگرام تا شبکه‌ها مجازی کار اطلاع رسانی و آموزش در زمینه بازار سرمایه انجام می‌شود.

فلاح افزود: در این شرایط  نباید ترساند و نباید مردم را به سمت بورس هل داد. هل دادن به سمت سرمایه گذاری مستقیم در بورس کاملا اشتباه است.  نه باید مردم را  تهیج کرد و نه کاری کرد که مردم را از حضور در بورس  ترساند.  شاخص بورس چندین رکود زنی تاریخی در همین چند روز اخیر داشته است. اگر امروز بیش از یک حد معمول توصیه کنیم عده ای این نظر را مطرح می کنند که حتما  بازار قرار است بریزد که فلان شخص و یا مسئول توصیه به عملکرد عاقلانه در بورس میکند.

 مدیرعامل شرکت اطلاع‌ رسانی و خدمات بورس  ادامه داد: مطالبی که امروز عنوان می‌شود در قالب توصیه علمی و توصیه های مالی رفتاری است. مردم باید بدانند بازار سرمایه یک بازار فنی و تکنیکی است و در شرایطی که شاخص  صعودی است ممکن است  عده ای ضرر کنند و بالعکس آن نیز رخ می‌دهد. 

وی با بیان این موضوع که مهمترین سوژه ای که در رسانه‌ها باید دنبال شود اطلاع رسانی نسبت به رفتار درست در بازار سرمایه است، گفت: باید این موضوع فرهنگ سازی شود که کنشگران با  شناخت عملکرد شرکت ها و سودآوری آنها اقتدام به خرید و فروش کنند و از آینده شرکتی که می خواهند سهم آن را بخرند، مطمئن باشند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این موضوع که مردم  سهام  شرکت‌‎های سود آور را بخرند، گفت: در مقوله خرید و فروش دقت اهمیت دارد لازمه این موضوع این است کسانی که  در بازار سرمایه خرید فروش سهام انجام می‌دهند تحلیل تکنیکال و بنیادی بدانند

وی در ادامه گفت: بارها و بارها از تریبون های مختلف توصیه کرده ایم کسانی که از تحلیل‌ها سر رشته ندارند از طریق صندوق های سرمایه گذاری  و کارگزاری ها وارد بازار سرمایه شوند.