۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

واکنش معکوس بازار به گزارش‌های فصلی/ صعود در عین سقوط عملکرد!

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 411639
واکنش معکوس بازار به گزارش‌های فصلی/ صعود در عین سقوط عملکرد!

شاخص کل بورس امروز با بیش از 5هزار و 200 واحد افزایش به کانال 411هزار واحدی رسید.

اقتصادآنلاین – مهدی فاضل؛ تردید، سردرگمی، هیجان. کلماتی که در رسانه‌ها و محافل بورسی این روزها مکرراً استفاده می‌شوند. وضعیت برخی نمادهای بورسی آن‌قدر نامنظم و غیرقابل پیش‌بینی شده که سهامی که تا دیروز منفی سنگین می‌خورد به یک باره با صف خرید هیجانی مواجه می‌شود و فردایش مجدداً برخی در صف فروش همان نماد می‌نشینند.

در لحظات ابتدایی آغاز به کار بازار، نمادهای بزرگ متعادل و نمادهای کوچک‌تر در محدوده مثبت معاملات خود را شروع کردند. پس از افزایش نسبی فشار عرضه‌ها در 45 دقیقه ابتدایی بازار، مجدداً سمت خریدار قدرت بیشتری پیدا کرد و رفته‌رفته شاخص کل به مرز 410هزار واحدی رسید. بازگشایی نماد «فملی» در 1 ساعت پایانی بازار و معامله‌شدن آن در محدوده سبز پررنگ موجب شد تا هیجان مثبتی نیز در نیم ساعت پایانی به بقیه نمادها القا شود و در نهایت شاخص کل در مقدار 411هزار و 211 واحدی بسته شد.

نمادهای تأثیرگذار

پس از «فملی» با تأثیر مثبت 787 واحدی روی عدد شاخص کل، نمادهای «رمپنا»، «اخابر»، «فارس»، «همراه»، «جم» و «حکشتی» مؤثرترین نمادهای بورسی روی شاخص کل بودند. شاخص هم‌وزن هم مانند دو روز گذشته رشد کرد و با 2هزار و 430 واحد افزایش به مقدار 131هزار و 850 واحدی رسید. شاخص کل فرابورس نیز با 29 واحد افزایش به عدد 5287 واحدی رسید.

گزارش‌های فصلی نه چندان دلچسب؛ بازار در روزهای آتی می‌ریزد؟

فصل پاییز، فصل مناسبی برای شرکت‌های بورسی نبود. عمده شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز بورسی میانگین درآمد کمتری نسبت به فصل قبل داشتند و این امر احتمالاً سود سال 98 آن‌ها را قدری تعدیل خواهد کرد. دو روز گذشته شاخص کل بورس منفی بود و به عکس، شاخص هم‌وزن مثبت. در کمال تعجب، شرکت‌های بزرگ بورسی امروز معاملات خوبی را تجربه کردند که در نهایت باعث شد تا شاخص کل بیش از 5هزار و 200 واحد رشد کند. از منظر بنیادی، اگر چشم‌انداز فصل آخر سال را مشابه فصل پاییز تحلیل کنیم، پیش‌بینی سود سال 98 عمده شرکت‌های بزرگ بورسی نسبت به پیش‌بینی‌های ماه‌های قبل کاهش خواهد یافت. ولی آیا عمده بورس‌بازان اصلاً به صورت‌های مالی نگاه می‌کنند؟!

ورود پول همچنان ادامه دارد....

خالص نقدینگی ورودی حقیقی‌ها به بازار از ابتدای آذر تا به حال بیش از 4هزار و 400 میلیارد تومان، بوده است. امروز نیز بیش از 236 میلیارد تومان پول خالص دیگر، فقط توسط حقیقی‌ها وارد بازار شد. روند تهاجم‌وار ورود پول به بورس همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد بازار سهام همچنان قصد یکه‌تازی در میان بازارهای دیگر را دارد.

مشکل اصلی این پول‌های داغ، تردید در خصوص وفاداری آن‌ها به بازار خواهد بود و به نظر می‌رسد کوچک‌ترین اتفاق کافی است تا این هیجان دیوانه‌وار فروکش کند و در جهت عکس عمل کند. علت اصلی تحلیل‌ناپذیری این روزهای بورس از دیدگاه فاندامنتالیست‌ها و تکنیکالیست‌ها، ترس از همین مباحث روانی و رفتاری سرمایه‌گذاران خواهد بود.

بی‌شک رعایت احتیاط در معاملات و نگهداری و خرید سهام نقدشونده بهترین گزینه پیش روی معامله‌گران ریسک‌گریز در این شرایط مبهم است. معامله‌گران ریسک‌پذیرتر نیز با پذیرش احتمال زیان، می‌توانند روی موج متلاطم موجود به امید کسب سود بیشتر سوار شوند.