۰ نفر

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

نگاه بلند مدت، کلید سودآوری در بازار سرمایه

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷
کد خبر: 411553
نگاه بلند مدت، کلید سودآوری در بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رقابت در بورس به شدت جذاب است و سهام شرکت هایی ارزنده تر هستند که در ارائه صورت های مالی دقیق پیشتاز باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ پویان دارابی با اشاره به نوسانات اخیر شاخص در بازار سرمایه گفت: نوسان های اخیر در تالار معاملات چندان شدتی نداشته که بتوان گفت اتفاق عجیبی در بورس رخ داده است، زیرا رشد شاخص از ابتدای سال تا کنون به اندازه ای بوده که انتظار کاهش مقطعی هم داشته باشیم.

وی افزود: طبیعت بازار سرمایه، ریسک پذیری است که با تحولات سیاسی مشهودتر است نسبت به دیگر رخدادها، اما رویکرد سهامداران قدیمی و جدید است که معاملات بازار سهام را رقم می زند، طبیعتا سهامدارانی که بر اساس تحلیل‌ها  خرید و فروش نمی کنند باعث ایجاد نوسان های سنگین می شوند، اما در رابطه با ریزش کاهش در هفته گذشته باید گفت نه تنها تعادل به سرعت به بازار برگشت بلکه افرادی که به دور از احساسات معامله کردند کسب سود هم داشتند.

وی با تاکید بر اینکه تحلیل‌ها در بازار باید قوی تر شود، اظهار کرد: از نظر حرفه ای ها، بازار کنونی سهام، بازار ارزنده ای است اما به این معنی نیست که تمامی سهم ها در بازار مناسب سرمایه گذاری است، برخی سهم ها هستند که بازدهی خوبی در پیش خواهند داشت و برخی دیگر ریسک و نوسانات بالایی دارند، از همین رو، سرمایه گذاران باید هنگام انتخاب سهم، دقت بیشتری داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته اینکه چه گروهی می تواند پیشرو بازار باشد، باید اشاره ای به تصمیم هیات وزیران و بحث تجدید ارزیابی دارایی ها داشت، چون این موضوع باعث به روز رسانی صورت های مالی و محاسبات دقیق تر شرکت ها شده بنابراین سهام شرکت هایی ارزنده تر هستند که در ارائه صورت های مالی دقیق پیشتاز باشد.

دارابی به رفتار حقیقی ها در بازار اشاره کرد و گفت: با نگاهی به عملکرد حقیقی ها در بحران اخیر باید گفت صف های فروش طولانی مدت نبودند و چون بازار ما دارای دامنه نوسان است این صف ها تشکیل و طی چند روز بعد هم جمع شد، این موضوع یعنی بازار پتانسیل لازم در معاملات را دارد، اما سهامداران حقیقی هم تحت تاثیر حوادث و اخبار قرار خواهند گرفت که کاملا طبیعی است.

وی در خصوص اعطای تسهیلات برای خرید سهام خاطرنشان کرد: از آنجایی که بازار سرمایه برای سرمایه گذاری های بلند مدت است نباید اعطای تسهیلات این رویه را به ورود نقدینگی جدید اما کوتاه مدت تبدیل کند، از طرفی نرخ تسهیلات نباید بالا باشد چرا که ممکن است سهامداران را آسیب پذیر کند.