۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

بورس، جذاب‌ترین بازار میان رقبا/ در مقطع کنونی آموزش و فرهنگ‌سازی نقش کلیدی در به تعادل رسیدن بازار دارد

۲۹ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۱
کد خبر: 410804
بورس، جذاب‌ترین بازار میان رقبا/ در مقطع کنونی آموزش و فرهنگ‌سازی نقش کلیدی در به تعادل رسیدن بازار دارد

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رکورد‌شکنی‌های بازار سرمایه و گذر شاخص کل از ابرکانال 400 هزار واحدی بیان کرد: بازار سهام در حال حاضر با دارا بودن شفافیت و نقدشوندگی بالا، بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است و مشروط بر پرهیز کردن از رفتارهای هیجانی و فراهم آمدن بستر‌های مناسب جهت فرهنگ‌سازی و آموزش می‌تواند چشم انداز بسیار مثبتی را پیش رو داشته باشد.

اقتصادآنلاین - فائزه زمانی؛ شاخص کل بورس تهران امروز در دقایق ابتدایی معاملات با هزار و ۱۵ واحد رشد در کانال ۴۱۰ هزار و ۹۷۷  قرار گرفت، سپس تا کانال ۴۰۷ هزار و ۵۴ واحد نزول کرد اما در ادامه روند صعودی را ازسر گرفت و با پایان یافتن داد و ستد‌ها در کانال ۴۱۰ هزار و ۶۹۴ واحد آرام گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز رشد ۰.۶۱ درصدی را پشت سر گذاشت.

در همین راستا علیرضا تاج‌بر در خصوص نوسانات و رکوردشکنی‌های بازار سرمایه در چند روز اخیربیان کرد: قبل از صحبت کردن درباره‌ی وضعیت بازار سرمایه بهتر است نگاهی اجمالی به نحوه عملکرد بازار‌های رقیب داشته باشیم. در حوزه بانکی حتی نصف تورم کنونی هم پوشش داده نمی‌شود؛ در بازارمسکن نیز افزایش قیمت باعث شده، راه برای ورود پول‌های کوچک بسته شود و از نظر قدرت نقد شوندگی نیز از جذابیت کمی برخوردار است. در بازار طلا و ارز نیز ریسک‌های زیادی در کمین سرمایه افراد است.

وی ادامه داد: در مجموع در مقطع کنونی بورس، جذاب ترین مکان برای سرمایه‌گذاری در میان بازار‌های رقیب است. این بازار ضمن دارا بودن نقد شوندگی بالا وشفافیت، تعداد زیادی حامی و متولی دارد و علاوه بر این فاقد هزینه‌نگهداری سرمایه نیز می‌باشد.

تاجبر در ادامه عنوان کرد: یکی از مسائلی که باعث ایجاد مشکلات عدیده در بازار می‌شود بحث هیجانات است. به عبارت دیگر می‌توان گفت ما در چند وقت اخیر شاهد روز متعادل در بورس نبوده‌ایم و به این صورت بوده که بازار به صورت شارپ صعود کرده و یا اصلاح داشته است و این نشان‌دهنده رفتارهیجانی و بدون تحلیل تعداد زیادی ازسرمایه‌گذاران در خرید و فروش است. بازار سرمایه تا به امروز با رشد بیش از حدانتظار مواجه بوده است و تنها  در صورتی این روند می‌تواند ادامه دار باشد که موج هیجان در بازار فروکش کند و عقل و منطق جایگزین تصمیم‌های بدون تحلیل شود.

تاجبر ضمن شاره به اینکه امید است با رسیدن بازار به تعادل، اعتماد جلب شده سهام‌داران به بازار پایدار باقی بماند؛ اضافه کرد:  یکی از مواردی که باعث بهبود وضعیت بازار سهام خواهد شد، فراهم آوردن بستر‌های لازم جهت آموزش و فرهنگ‌سازی است. سرمایه‌گذاران نباید به بورس به عنوان یک بازار هفتگی نگاه کنند و بهتر است دید بلند مدت و میان مدت را ‌نیز در معاملات خود در نظرداشته باشند.

 این کارشناس بازار سرمایه در ادامه مطرح کرد: نکته دیگر این است که هم اکنون بهترین زمان برای افزایش سهام شناور شرکت‌هاست. به علاوه با توجه به حجم نقدینگی موجود در بازار عرضه‌های اولیه نیز می‌تواند کمک کننده باشد که متاسفانه مدتی است که شاهد رخ دادن این موارد در بازار سرمایه نیستم. 

تاجبر در خصوص روند بازار سهام طی روز‌های آتی عنوان کرد: با وجود ورود این حجم از نقدینگی به بازار سهام در مقطع کنونی، شاهد کارآمد نبودن و بلعیده شدن بسیاری از تحلیل‌ها طی چند وقت اخیر بوده‌ایم. انتظار می‌رود در چند روز آتی، بازار یک اصلاح موقتی را پشت سربگذارد و پس از آن باید دید با توجه به نحوه عملکرد شرکت‌ها در گزارش‌های دی ماه، چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

وی در پایان در رابطه با صنایعی که مستعد رشد بیش‌تر هستند، افزود: سهام آن دسته از شرکت‌ها که تولیدکننده محسوب می‌شوند و صادارات نیز دارند قابلیت رشد بالاتر را دارند. همچنین دو صنعت بانک و خودرو نیز چشم انداز مثبتی را پیش روی خود دارند.