۰ نفر

عضو سابق شورای عالی بورس در سومین کنفرانس حکمرانى؛

هدایت نقدینگى به بخش‌هاى مولد راهکار اصلى جذب سرمایه‌هاى خرد به بورس/ هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد عمومى را به بازار سرمایه جلب کنیم

۲۶ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲
کد خبر: 410126
هدایت نقدینگى به بخش‌هاى مولد راهکار اصلى جذب سرمایه‌هاى خرد به بورس/ هنوز نتوانسته‌ایم اعتماد عمومى را به بازار سرمایه جلب کنیم

عضو سابق شورای عالی بورس، هدایت نقدینگى به بخش‌هاى مولد را راهکار اصلى جذب سرمایه‌هاى خرد به بورس دانست و گفت: هنوز نتوانسته ایم اعتماد عمومی مردمی را که علاقه‌مند هستند تا سرمایه‌هایشان به بخش‌های مولد و اشتغالزا هدایت شود، به بازار سرمایه جذب کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ حسین عبده تبریزى امروز در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی در نشست بازار سرمایه بیان کرد: مهمترین راهکار جذب سرمایه‌های خرد به سازمان سرمایه، هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های مولد و اشتغالزاست.

وى با تاکید بر اینکه اختصاص منابع حاصل از جمع آوری سپرده‌های خرد در بازار سرمایه باید منجر به رشد پایدار در اقتصاد شود، گفت: در کشور ما بازارهای سرمایه برای شرکت‌های متوسط کارآمدی بالایی ندارند و نمی‌توانند از منابع آن بهره ببرند و همان فضایی که سالهاست در بازار پول و بانکی رخ داده و فضا به حدی تنگ شده که بخش خصوصی از تأمین اعتبار در رقابت با بخش دولتی خارج شده، در بازار سرمایه نیز در حال شکل گیری است.

عبده تبریزى یکی دیگر از ضعف‌های بازار سرمایه را عدم تنوع گزینه‌ها براى ناشران دانست و افزود: به طور مثال ما در کشور بازار بدهی بلندمدت نداریم، البته در کشوری که تورم به ۲۰ درصد می‌رسد بازارهایی مانند بازنشستگی و بیمه بلندمدت در آن ناکارآمد هستند و در قراردادهای بلندمدت، برای متعادل کردن بازار تامین مالی با مشکل مواجه هستیم.

به گفته عضو سابق شورای عالی بورس، یکی از ابزارهای مناسب جمع آوری سپرده‌های بلندمدت در بازار سرمایه، اوراق بدهی نقدشونده است و در حال حاضر در حال گسترش در بازار سرمایه است و با توجه به کسری بودجه سال آینده، اوراق بیشتری منتشر خواهد شد.

وى تاکید کرد: برای جذب مردم به بازار سرمایه در مقیاس بزرگ‌تر باید به این نکته توجه کنیم که منابعی که از این مسیر جمع آوری می‌شود، در چه مسیری هزینه شده است؛ در ایران سرمایه گذاران عمدتا به سرمایه گذاری در بازارهای فیزیکی مانند طلا، ملک و نهایتاً ارز و سپرده بانکی عادت دارند، آن هم در شرایطی که سپرده‌های بانکی از مالیات معاف هستند.

عبده تبریزى تصرصح کرد: بازار سرمایه باید تلاش کند تا سرمایه‌ها به این بازار بیایند، اگر تخصیص منابع به درستی انجام شود، بازدهی بازار سرمایه برای جلب سرمایه گذار اتفاق خواهد افتاد.

عضو سابق شورای عالی بورس درباره شاخص‌های متعددی که می‌تواند مردم را به بازار جذب کند اشاره کرد و گفت: یکى مهمترین موارد، سرمایه گذاری در بخش‌های مولد و شرکت‌های تولیدی است؛ اگر چه نوع مارکتینگ بازار سرمایه دشوار است اما طیف گسترده ای را در بر می‌گیرد؛ متاسفانه هنوز نتوانسته ایم اعتماد عمومی مردمی را که علاقه‌مند هستند تا سرمایه‌هایشان به بخش‌های مولد و اشتغالزا هدایت شود، جذب بازار سرمایه کنیم.