۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود محافظه‌کارانه بازار سهم/ شاخص کل میلیمتری به 400هزار واحد نزدیک شد!

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۵۳
کد خبر: 409906
صعود محافظه‌کارانه بازار سهم/ شاخص کل میلیمتری به 400هزار واحد نزدیک شد!

شاخص کل بورس امروز چهارشنبه بیش از 3هزار و 500واحد دیگر رشد کرد تا در آستانه شکست یک سقف تاریخی بزرگ قرار گیرد.

اقتصادآنلاین - مهدی فاضل؛ بورس ایران در آستانه شکست یک رکورد بزرگ دیگر! شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با 3هزار و 532 واحد افزایش نسبت به روز گذشته در مقدار 399هزار و 445 واحدی بسته شد تا معامله‌گران برای شکستن مقاومت 400هزار واحدی تا شنبه هفته آینده منتظر بمانند.

هفته سرنوشت‌ساز بورس در راه است

این روزها همه پارامترهای بنیادی و تکنیکال در بازار سهم قربانی ورود نقدینگی سنگین حقیقی‌ها به بازار شده و تحلیل آینده بورس با توجه به نقدینگی افسارگسیخته در بازار بیش از پیش دشوار به نظر می‌رسد. در هفته آینده اگر شاخص کل بتواند از مقاومت روانی 400هزار واحدی عبور کرده و در این کانال تثبیت شود، می‌توان به ادامه رشد بورس، حداقل در کوتاه‌مدت، امیدوار بود. بازار شنبه هفته آینده از این منظر بسیار تأثیرگذار خواهد بود که در صورت ریزش «سنگین» شاخص، بایستی به احتمال قوی منتظر ورود بورس به فاز اصلاحی باشیم.

بی‌تفاوتی بورس به فضای سیاسی حاکمیتی این روزها

با فرونشست تب سیاسی حاکم بر فضای کشور پس از سخنرانی ملایم ترامپ، در این هفته بورس رشد قابل توجهی داشت و بایستی دید هیجان مثبت این هفته به هفته بعد نیز رخنه خواهد کرد یا خیر. اظهارات اخیر مقامات اروپایی و ترندشدن کلیدواژه «مکانیسم ماشه» نوید روزهای خوبی را برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی نمی‌دهد. به جز نقدینگی افسارگسیخته موجود در بازار، بی‌تفاوتی بازار سهام به رخدادهای سیاسی این‌چنینی می‌تواند نشأت‌گرفته از این مسأله باشد که اثر تحریم، فشار بین‌المللی و تهدیدهای همه‌روزه قبلاً اثر خودش را بر بازار گذاشته و ظرفیت اثرگذاری بیشتری ندارد. البته اعتراضات مردم و دانشجویان معترض به کشته‌شدن مسافران پرواز PS752 در روزهای گذشته و احتمالاً تجمعی گسترده‌تر برای فردا، در صورت کشدارشدن جو امنیتی تهران و تشدید برخوردها می‌تواند بازارهای مالی کشور را در هفته آینده تحت تأثیر قرار دهد.

تغییر ساختاری بورس نسبت به سال 92، معادلات را بر هم زده است

ورود نقدینگی سنگین از جانب افراد حقیقی، نقطه اشتراک بازار سهام در سال‌های 92 و 98 است. وجه تمایز سال 98 با سال 92 در این مسأله است که میانگین ورود نقدینگی نسبت به هر نفر بسیار پایین‌تر از سال 92 است. بدین معنی که حجم پول تزریق‌شده به بازار توسط تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران حقیقی وارد شده است. این در حالی است که در سال 92، کدهای حقیقی کدهای معمولی نبودند؛ یعنی پول‌های به زعم برخی مشکوکی وارد بازار شد که در نهایت با فشار این پول‌های سنگین توسط افرادی بسیار کمتر از کدهای حقیقی امسال، حباب بزرگی شکل گرفت و در سال‌های بعد تخلیه شد. تعداد افراد فعال در بازار سرمایه نسبت به سال‌های گذشته افزایش بسیار زیادی داشته و تعداد کدهای شرکت‌کننده در عرضه‌های اولیه نیز مؤید همین موضوع است. بازار سهام ایران توسعه پیدا کرده و پول‌های کوچک با کدهای بسیار در سال 98 در مقابل پول‌های بزرگ با کدهای کم در سال 98، سبب تغییر ساختار ورود و خروج نقدینگی در بازار ایران شده است.

احتیاط؛ توصیه همیشگی اقتصادآنلاین به بورس‌بازان

ریسک‌های سیاسی – امنیتی تنیده‌شده در فضای این روزهای کشور در کنار اشباع‌بودن تمامی شاخص‌های تکنیکالی بورس، همین‌طور رفتار هیجانی و بدون تحلیل عمده بورس‌بازان و انتظار شناسایی سود از سوی دانه‌درشت‌های بازار در آینده‌ای نزدیک همگی سبب خواهند شد تا عدم قطعیت‌ها در خصوص زمان دقیق پایان این روند صعودی بیش از پیش شوند و زمان مناسب خروج از بازار برای خیلی از معامله‌گران مبهم باشد. توصیه اقتصادآنلاین به سرمایه‌گذاران نگهداری سهام نقدشونده، احتیاط در مورد ورود به سهام حبابی و با حجم معاملات پایین و پرهیز از رفتارهای گله‌ای و جمعی است.